• پنجشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99071007495
  • خبرنگار : 50180

آغاز واکسیناسیون طیور بومی کرمانشاه علیه "نیوکاسل"

آغاز واکسیناسیون طیور بومی کرمانشاه علیه "نیوکاسل"

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از شروع واکسیناسیون 1.2 میلیون قطعه از طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل خبر داد.

علیرضا حیدری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به واکسیناسیون رایگان طیور بومی استان علیه نیوکاسل، گفت: کار واکسیناسیون را از روستاهای اطراف واحدهای صنعتی آغاز کرده و نهایتا تمامی طیور بومی استان را ظرف مدت دو ماه آینده علیه این بیماری واکسینه خواهیم کرد.

حیدری اضافه کرد: در استان کرمانشاه حدود 1.2میلیون قطعه طیور بومی در 2600 روستا داریم که همگی این طیور علیه بیماری نیوکاسل واکسینه خواهند شد.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به خوراکی بودن واکسن نیوکاسل، گفت: کارشناسان دامپزشکی با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی کار واکسیناسیون را انجام خواهند داد.

حیدری با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی مسری طیور است که از 50 سال پیش در کشور دیده شده، گفت: این بیماری درمان ندارد و تنها باید با رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه ای و ایجاد امنیت زیستی با واکسیناسیون از شیوع بیماری جلوگیری کرد.

حیدری با بیان اینکه بیماری نیوکاسل در طیور با بی اشتهایی شروع می شود، گفت: از علائم بالینی بیماری می توان به پیچش گردن پرنده و فلجی بال و پا اشاره کرد، ضمن اینکه علائم گوارشی بیماری شامل اسهال سبزرنگ، سیاه شدن ریش و تاج و... خصوصا در پرنده های جوان نیز دیده می شود.

وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل دارای تلفات بالا بوده و در صورت شیوع آن در طیور بومی احتمال انتقال آن به واحدهای صنعتی خیلی زیاد است، به نحوی که حتی از طریق تردد افراد با لباس و کفش آلوده بیماری منتقل می‌شود.
 
حیدری در پایان از روستائیان خواست تا برای واکسیناسیون طیور بومی خود علیه بیماری نیوکاسل با کارشناسان دامپزشکی همکاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha