• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99072820121
  • خبرنگار : 50105

شناسایی خطر ابتلا به ذات‌الریه بیماران کرونایی به کمک آزمایش خون

شناسایی خطر ابتلا به ذات‌الریه بیماران کرونایی به کمک آزمایش خون

ایسنا/خراسان رضوی محققان اظهار کردند: به‌زودی آزمایش خون برای شناسایی بیماران کروناویروس که در معرض خطر ذات‌الریه قرار دارند در دسترس خواهد بود.

به نقل از نیوز، آزمایش خون برای شناسایی بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ در مراحل اولیه که در معرض خطر ابتلا به ذات‌الریه و عوارض شدید ریوی هستند در نظر گرفته‌شده و از این طریق، می‌توان بیماران را تحت درمان قرارداد.

محققان میزان بالایی از پروتئین کلیدی در سیستم ایمنی بدن افرادی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند را یافتند. نتایج بررسی نشان داد، بیماران حاوی مقادیر بالای CR۳( پروتئینی که سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند) با افزایش خطر  ابتلا به ذات‌الریه روبرو هستند.

این بررسی باعث شده تا درمان‌های موجود مانند داروی کاهش کلسترول به‌عنوان روش موثر برای درمان یا پیشگیری از ذات‌الریه در بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ در نظر گرفته شود.

محققان دریافتند، بیماران با مقادیر بالای CR۳، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات‌الریه هستند و این مورد، ناشی از پاسخ ایمنی بیش‌ازحد فعال است. درمان‌های ضدالتهابی موجود، می‌توانند این مشکل را برطرف کنند زیرا برای جلوگیری از فعالیت CR۳ ایجادشده‌اند.

راجیف گوپتا، محقق ارشد کالج دانشگاه لندن گفت: در سلول‌های سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلابه کووید- ۱۹، تفاوت‌های چشمگیر و غیرمنتظره‌ای مشاهده شده است؛ میزان CR۳ در بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ که نارسایی تنفسی داشتند، افزایش‌یافته بود، اما در بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ که این نارسایی را نداشتند، این‌طور نبود.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که ردیابی میزان CR۳ در بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ می‌تواند در ارزیابی شدت بیماری موثر باشد. با شناسایی افرادی که در مراحل اولیه خطر بیماری شدید قرار دارند، می‌توانیم به برنامه‌ریزی روش‌های درمانی کمک کنیم.

هدف قرار دادن CR۳ با داروها می‌تواند روشی موثر برای پیشگیری یا درمان ذات‌الریه در بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ باشد و در صورت عدم دسترسی به واکسن موثر برای جلوگیری از نارسایی ریه در بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ روشی ایده‌آل خواهد بود.

نتایج این بررسی همچنین نشان داد که تعداد سلول‌های به‌اصطلاح، کشنده طبیعی( بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن، موجود در گلبول‌های سفید خون) در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ با علائم خفیف، دو برابر بیشتر از افراد با علائم شدید است و به‌طور بالقوه، یکی دیگر از نشانگرهای زیستی خطر خواهد بود.

بیماری کووید- ۱۹ به روش‌های مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارد. بیشتر افراد آلوده، علائم خفیف تا متوسطی را تجربه می‌کنند و این در حالی است که برخی به بیماری‌های شدید یا بحرانی ازجمله ذات‌الریه و نارسایی حادتنفسی مبتلا می‌شوند.

محققان نوعی گلبول سفید در سیستم ایمنی بدن را که به‌عنوان مونوسیت‌های در گردش شناخته می‌شوند در گروهی بیمار بزرگسال مبتلا به کووید- ۱۹ موردبررسی قراردادند و افرادی که علائم خفیف داشتند را با افرادی که مبتلابه ذات‌الریه شده بودند، مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که سطح پروتئین CR۳ در بیماران کووید- ۱۹ که به ذات‌الریه مبتلا شده‌اند در مقایسه با بیماران دیگر بالاتر است.

کارشناسان گفتند که این نتایج امیدوارکننده است، البته نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد، زیرا تنها بر روی ۲۹ شرکت‌کننده انجام‌شده است.

نتایج این پژوهش در نشریه Infectious Diseases ارائه‌شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha