• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99080502697

سخنگوی علوم پزشکی یزد:

کرونا در یزد تا دو هفته دیگر می تازد/ هنوز به اوج فوتی ها نرسیدیم

کرونا در یزد تا دو هفته دیگر می تازد/ هنوز به اوج فوتی ها نرسیدیم

ایسنا/یزد سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد از سیر افزایشی کرونا تا دو هفته اینده خبر داد و گفت: این پیش بینی تنها در صورت استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی تغییر میکند.

دکتر «ابراهیم سلمانی» امروز در جمع خبرنگاران در استانداری یزد راجع آمار بیماران کرونا در این استان، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۸۴ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، علاوه بر آن ۱۴۱ نفر بیمار بد حال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه و ۶۱ نفر در بخش اورژانس‌ بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی مجموع بیماران شناسایی شده کرونای استان از ابتدا تاکنون را ۱۲ هزار و ۸۸۴ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۴ هزار و ۹۰۰ نفر بستری هستند البته در خصوص فوتی‌ها نیز هنوز به موج این امار نرسیده‌ایم.

این مسئول در مورد وضعیت آماری استان در بازه زمانی چهار روز گذشته اعلام کرد: در این بازه زمانی، تعداد افراد مثبت و بستری در پنج شهرستان یزد ۱۸۱ نفر، میبد با وضعیت بحرانی ۵۰ نفر، مهریز ۲۵ نفر، ابرکوه ۲۴ نفر و خاتم با ۱۴ نفر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تاکید بر این که اعلام نشدن سایر شهرستان‌ها در وضعیت بحرانی به معنای خوب بودن وضعیت در آن‌جا نیست، گفت: متاسفانه تمام وضعیت شهرستان‌های یزد بحرانی است اما محدودیت‌ها و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مناطق اعلام شده باید ویژه‌تر باشد.

سلمانی با اشاره به کمبود تخت در شهرستان میبد تصریح کرد: متاسفانه در این شهرستان که به نسبت جمعیت آمار بالایی از بیماران مثبت کرونایی دارد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجامع عمومی هنوز به میزان حداقلی نرسیده است.

وی از کسب رتبه اول در حوزه بیمار بستری مثبت نسبت به جمعیت خبر داد و گفت: عدد مولد (آر) یا عدد پایه که براساس آن مدل‌های اپیلوژیکی را محسابه می‌کنند نشان دهنده روند صعودی کرونا در یزد تا دو هفته آینده در یزد است و این عدد تا زمانی که رفتارهای ما در جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تغییری نکند، عوض نمی‎شود.

این مسئول میزان عدد مولد آر در شهریور ماه را بالاتر از ۱ (یک) اعلام کرد و گفت: افزایش این عدد به بیش از یک نشان دهنده شیوع این بیماری توسط افراد به بیش از یک نفر در جامعه است و اکنون این رقم به ۱.۲۱ رسیده است.

وی از ضرورت پوشیدن ماسک در مجامعه عمومی و حتی خانوادگی یاد کرد و گفت: هر چند اعلام می‎شود پوشیدن ماسک به منظور کاهش نیافتن حساسیت و دقت نسبت به آن برای افراد در زیر یک سقف خانه ضروری نیست اما زمانی که در یک خانه شاهد تجمع چند خانواده و حتی افراد دیگر هستیم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

سلمانی تصریح کرد: زمانی حضور چند خانواده در زیر یک سقف باید علاوه بر پوشیدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب هوا نیز اتفاق بیفتد.

جوانترها در خطر کرونا

این مسئول از افزایش آمار کرونا و کاهش سن این بیماری نیز خبر داد و گفت: میانگین سن بستری‌ها کاهش از ۶۳ سال در موج دوم به ۵۲ سال در این موج رسیده است و این مسئله نشان می‌دهد افراد جوانتر احتمالا به علت افزایش اعتماد به نفس نسبت به عدم ابتلا به بیماری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: البته عامل بعدی نیز اعتماد و پاورجا بودن جمع‌های دوستانه به خصوص در کافی شاپ‌های زیرزمینی خارج از دید بازرسان و مجامع خانوادگی است که براساس دستاوردهای اماری استان، مجامع خانوادگی و دوستانه کانون ابتلای استان به شمار می‌روند.

دکتر سلمانی در مورد بیماری زمینه‌ای کرونایی‌های یزد تصریح کرد: بیشترین بیماری زمینه‌ای افراد کرونایی بیماری‌های قلبی وعروقی، فشار خون و دیابت است.

پلمب واحدهای متخلف بدون هیچ مکثی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با اشاره به پلمب ۱۹۸ واحد صنفی در مهرماه به علت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، گفت: هیچ تبعیضی برای پلمب واحدهای صنفی و اموزشی و حتی درمانی مانند مطب‌ها قایل نشدیم.

وی افزود: بر همین اساس، در مهرماه سال جاری،  ۱۵ هزار و ۱۵۲ بازدید انجام و به دنبال آن  ۲۴۵۲اخطار صادر و  ۱۹۸ واحد نیز تعطیل شده است.

در مورد پذیرش بیماران غیربومی؟

سلمانی در خصوص پذیرش بیماران غیربومی در استان توسط مراکز درمانی در جواب یکی از خبرنگاران، اظهار کرد: ما از منظر حقوقی و اخلاقی حق جلوگیری از ارائه خدمات به فرد بیمار را نداریم ضمن این که این مسئله در هیچ کجای دنیا صدق نمی‌کند از طرفی تقکیک این بیماران از سایر افراد به علت نبود زیرساخت‌های مربوطه امکان پذیر نیست لذا دو راهکار کنترل این افراد از مبدا و همچنین جلوگیری از ورود ان‌ها به استان باید اجرایی شود.

وی در بخش دیگری در مورد ابتلای کادر درمان و بهداشت به بیماری کرونا تصریح کرد: تاکنون ۱۷۰ نفر در حوزه بهداشت و ۶۴۵ نفر از نیروی درمانی استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که در این میان ۴۳ پزشک و ۴۱۴ نفر پرستار بودند.

وی در خصوص شهدای سلامت استان نیز تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان یزد دو شهید از کادر بهداشت و درمان و بسیج پزشکی را شاهد هستیم.

آنفلوانزایی در یزد نداریم

سلمانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت بیماری آنفلوانزا در یزد تصریح کرد: خوشبختانه نکات پیشگیری از بیماری انفلانزا با کرونا مشابهت دارد و به همین منظور افراد در حین رعایت پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا در برابر ابتلا به انفلانزا نیز ایمن می‌شوند.

وی با بیان این که تاکنون هیچ مورد از ابتلا به انفلوانزا در یزد مشاهده نشده است، گفت: میزان سرایت بیماری کرونا براساس تجربه و دستاوردهای فعلی اماری، بسیار بیشتر از انفلوانزاست که خوشبختانه تاکنون مشکلی درا ین حوزه وجود ندارد.

دکتر سلمانی در مورد کمبود اکسیژن بیمارستان‌ها نیز تصریح کرد: در این خصوص حتی به مرحله بحران و کمبود نیز نزدیک نشدهایم اما روند شارژ هر کپسول به ۸ ساعت یک بار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در موج برخلاف موج اول کرونا که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد به اکسیژن نیاز داشتند، در حال حاضر (آبان ماه)  ۸۵ تا ۹۰ درصد افراد نیازمند اکسیژن هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی از نبود انگیزه و خشستگی کادر درمان یاد کرد و گفت: در موج اول خیران و فعالیت‌های انگیزشی هر چند کوچک انگیزه‌بخش کادر درمان بود اما امروز کادر درمان در کم رنگ شدن فعالیت‌های خیری و انگیزشی، تنها مانده‎اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha