• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99081912609
  • خبرنگار : 50046

وقتی بنای تاریخی مقبره شهدا تبدیل به فضایی ناامن می شود

وقتی بنای تاریخی مقبره شهدا تبدیل به فضایی ناامن می شود

ایسنا/خراسان شمالی مقبره شهدا یکی از بناهای تاریخی در شهر بجنورد است که در یکی از مناطق حواشی شهر قرار دارد.

این بنای تاریخی متعلق به دوره اول پهلوی است، در این مقبره پیکر سه تن از شهدا که علیه لشگر کشی لهاک خان به شرق کشور مقابله کرده و به شهادت رسیده بودند به خاک سپرده شده است.

سال هاست که این بنای تاریخی در حاشیه خیابان ۳۲ متری خاک می خورد با محوطه ای بهم ریخته و به جای اینکه چشم ببینده را به تماشای خودش ترغیب کند حسرتی در دل باقی می گذارد که به علت وجود برخی از ممانعت ها در یک گوشه از شهر مهجور باقی مانده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر بنای تاریخی مقبره شهدا تبدیل به یک فضای ناامن برای افراد ساکن در آن منطقه شده است.

مستوفیان اظهارکرد: در حال حاضر این بنای تاریخی تبدیل به پاتوق افرادی همچون معتادان شده است و باید به این مسئله رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه فضایی که می تواند سرزنده و موجب ایجاد نشاط اجتماعی در منطقه باشد تبدیل به مکانی ناامن و پرخطر شده است.

مستوفیان ادامه داد: از سوی دیگر قسمت هایی از این بنای باارزش تاریخی در خطر تخریب قرار دارد و باید هر چه سریع امر مرمت اضطراری در آن قسمت ها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: البته در برخی از قسمت ها نیز امر مرمت اضطراری انجام شده است و باید در آن قسمت عملیات مرمت تکمیلی صورت گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مالکیت این بنا متعلق به ارتش است، اظهارکرد: برای اینکه بتوان این اثر تاریخی تبدیل به منظر شهری کرد و شهروندان نیز بتوانند در آن رفت و آمد داشته باشند و از آن استفاده کنند ارتش باید مجوزهای لازم را از تهران اخذ کند.

وی تاکیدکرد: مرمت و فضاسازی این بنای تاریخی تاثیر خیلی زیادی بر محیط آن منطقه و تحولی در فرآیند اجتماعی آنجا خواهد داشت.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیش از یک سال است که پیگیری های لازم برای اخذ مجوز جهت مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی از سوی ارتش انجام می شود تا ارتش مجوزهای لازم را برای شروع کار ارائه دهد اما هنوز پاسخی داده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha