• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99091510991
  • منبع : نمایندگی همدان

ناشناخته ماندن مرکز رشد کبودراهنگ

ناشناخته ماندن مرکز رشد کبودراهنگ

ایسنا/همدان مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری شهرستان کبودراهنگ با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد شهرستان از وجود و نحوه ارائه خدمات مرکز رشد علم و فناوری بی اطلاع هستند، اعلام کرد: پایین بودن فرهنگ فناوری و نوآوری و عدم توجه و حمایت از فرهنگ نوآوری به علت وجود ریسک و هزینه بالا باعث بی توجهی به روحیه فناوری و نوآوری در شهرستان شده است.

مهدی پیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان نیازهای جامعه حوزه علم برای ایجاد پارک علم و فناوری در استان همدان اظهار کرد: طرح ایجاد و راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان همدان از سال ۸۹ همسو با سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و استان در پارک علم و فناوری استان همدان مطرح و در همان سال مجوز مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ملایر دریافت شد.

وی از فعالیت پنج مرکز رشد دارای مجوز زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان همدان در شهرستان ها خبر داد و گفت: مراکز رشد در شهر لالجین و شهرستان های ملایر، همدان، کبودراهنگ و رزن و سه مرکز نوآوری در شهرستان های نهاوند، اسدآباد و تویسرکان کار ارائه خدمات به جوانان نخبه و دارندگان دانش فنی را برعهده دارند.

پیری اعطای تسهیلات کم بهره چهار درصد به واحدهای فناور مستقر از منابع داخلی پارک و پرداخت ۱۱ مورد حمایت مالی به واحدهای فناور در مجموع به مبلغ ۲۷۵ میلیارد تومان را از جمله فعالیت های مرکز رشد تابعه پارک علم و فناوری شهرستان کبودراهنگ برشمرد.

وی مطرح کرد: جذب تسهیلات با نرخ بهره مناسب از سایر منابع از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید و معرفی پنج واحد فناور به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات در مجموع به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از روش هایی است که دست اندرکاران مرکز رشد و فناوری شهرستان کبودراهنگ از این طریق توانسته اند دانش آموختگان را یاری کنند تا ایده های خلاق خود را به مرحله تولید برسانند.

پیری اعطای تسهیلات از محل اعتبارات داخلی پارک علم و فناوری به صاحبان ایده برای پیشبرد طرح های فناورانه و معرفی هسته ها و واحدهای فناور با کارمزد ۴ درصد به مؤسسات فناور برای دریافت تسهیلات تکمیلی، خدمات مالکیت فکری(ثبت اختراع)، خدمات استقرار و تأمین محل فعالیت را از دیگر حمایت هایی دانست که برای به نتیجه رساندن طرح های دانش آموختگان خلاق در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی ارائه مشاوره های تخصصی و حرفه ای از قبیل مشاوره حقوقی، مالی، بازاریابی، امور مالیاتی، بیمه و ...، خدمات فنی و تخصصی آزمایشگاه و کارگاه، حمایت های قانونی با هدف افزایش رقابت پذیری و استمرار نوآوری در حوزه های آموزش های عمومی و تخصصی در سطوح مختلف کانون ها را از دیگر خدمات حمایتی مراکز رشد و فناوری به دانش آموختگان عنوان کرد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری شهرستان کبودراهنگ خاطرنشان کرد: مراکز رشد و مؤسسات این آمادگی را دارند که با ارائه تخفیف های مالیاتی، استفاده از قانون های ویژه از قبیل برخورداری از معافیت های بیمه ای و مالیاتی و سایر حمایت های قانونی نخبگان را حمایت کنند.

وی یادآور شد: تسهیل در ایجاد ارتباط با مجامع دانشگاهی، صنایع و سازمان های اجرایی مراکز تحقیقاتی و مجامع بین المللی، تسهیل در امور ثبت اختراع و ابداع در سطح کشور و بین الملل، امکان حضور هسته های واحدهای فناور در نمایشگاه ها، نشست ها، دوره های آموزشی در سطح استانی، ملی و بین المللی و استفاده از نام و نشان پارک به عنوان تبلیغات در امور اطلاع رسانی از جمله وظایف دست اندرکاران مراکز رشد و پارک علم و فناوری است.

پیری در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از ارائه مجوز مرکز رشد واحد فناور شهرستان کبودراهنگ در سال ۹۲ و آغاز به کار آن از سال ۹۳ خبر داد و گفت: از آغاز فعالیت تا به امروز ۶۰ طرح نوآورانه و خلاقانه بررسی شده است که از این تعداد، ۲۷ طرح در مرکز رشد واحدهای فناور پذیرش و از خدمات مرکز رشد بهره مند شده اند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری شهرستان کبودراهنگ اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ واحد فناور در مرکز رشد شهرستان کبودراهنگ مستقر هستند و ۱۳ واحد فناور در طول سال های گذشته پس از اتمام دوره استقرار قانونی شان از مرکز رشد خارج شده اند.

وی گریزی هم به مهمترین  اقدامات صورت گرفته در مرکز رشد و فناوری زد و گفت: شناسایی و جذب ایده های فناورانه و نوآورانه و کمک به تجاری سازی آنها با وجود ۲۷ واحد فناور و اشتغالزایی مستقیم برای ۹۱ نفر، اعطای تسهیلات کم بهره چهار درصد به واحدهای فناور مستقر از منابع داخلی پارک و پرداخت ۱۱ مورد حمایت مالی به واحدهای فناور در مجموع به مبلغ ۲۷۵ میلیارد تومان، جذب تسهیلات با بهره مناسب از سایر منابع از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید جزء حمایت های پارک علم و فناوری استان از نخبگان بوده است.

پیری فعالیت های مراکز رشد و فناوری را گسترده عنوان کرد و افزود: برگزاری رویداد ایده پارک با هدف تشویق افراد خلاق به ویژه دانشجویان برای ایده پردازی، شناسایی ایده های مناسب تجاری سازی، توانمندسازی صاحبان ایده برای افزایش توان بازاریابی شرکت ها و واحدهای فناور، حمایت تجاری سازی ایده ها، برگزاری دوره های آموزشی با هدف ارتقای توان علمی، مدیریتی و فنی شرکت ها و واحدهای فناوری از دیگر خدماتی است که برای تقویت نوآوری های نخبگان ارائه می شود.

وی ارتباط بین دانشگا و صنعت را از مهمترین اهداف پارک علم و فناوری برشمرد و ادامه داد: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و حمایت از فناوران شهرستان به منظور ارتقای سطح فناوری تولید کالاهای داخلی از موارد مهم و کاربردی مدیران مرکز رشد و فناوری کبودراهنگ است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری شهرستان کبودراهنگ بهره گیری از ظرفیت مرکز رشد شهرستان و ارتباط مستمر با مرکز فنی و حرفه ای و دانشگاه پیام نور کبودراهنگ برای پیشبرد اهداف نخبگان را از برنامه های جانبی مرکز رشد کبودراهنگ عنوان کرد.

وی ارتباط مستمر با پژوهش سرای دانش آموزی آموزش و پرورش شهرستان برای شناسایی و جذب استعدادهای جوان، ارائه خدمات مالکیت فکری بررسی پرونده های ادعای ثبت اختراع، حضور واحدهای فناور در نمایشگاه کشوری روز روستا، پیگیری و راه اندازی غرفه دستاوردها در نمایشگاه همایش روز کبودراهنگ را از اهداف معرفی استعدادهای موجود در کبوداهنگ برشمرد.

پیری گریزی هم به مشکلات موجود در مرکز رشد و فناوری شهرستان کبودراهنگ زد و مطرح کرد: پایین بودن فرهنگ فناوری و نوآوری و عدم توجه و حمایت از فرهنگ نوآوری به علت وجود ریسک و هزینه بالا باعث بی توجهی به روحیه فناوری و نوآوری در شهرستان شده است.

وی مناسب نبودن ساختمان مرکز رشد، نبود ساختمان مستقل، نامناسب بودن فضای استقرار مرکز رشد که باعث شده واحدها و هسته های فناور تمایلی برای استقرار در مرکز رشد کبودراهنگ نداشته باشند را از دیگر مشکلات مهم مرکز رشد کبوداهنگ دانست.

پیری در پایان مشکلات ارتباط گیری مردم شهرستان و بخش ها با مرکز رشد و فناوری را نیز مطرح کرد و گفت: ۸۰ درصد شهرستان از وجود و نحوه ارائه خدمات مرکز رشد علم و فناوری بی اطلاع هستند و
 دو بخش کبودراهنگ شامل شیرین سو و گل تپه با توجه به اینکه سهم بالایی از جمعیت شهرستان را به خود اختصاص داده اند، به علت مسافت طولانی مشکلات زیادی برای ارتباط با مرکز رشد شهرستان دارند.

به گزارش ایسنا، موضوع ناشناخته ماندن مرکز رشد علم و فناوری شهرستان کبودراهنگ به قدری جدی است که نیاز دانستیم آدرس این مرکز را به بخش پایانی مصاحبه اضافه کنیم. آدرس: کبودراهنگ، بلوار بعثت، روبروی شهرداری، جنب پژوهش سرای دانش آموزی شهید چمران، مرکز رشد شهرستان کبودراهنگ

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha