• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99091511428

کارشناس اجتماعی قم:

حل مشکلات محله شهرقائم نیازمند تقویت بعد اجتماعی و فرهنگی

حل مشکلات محله شهرقائم نیازمند تقویت بعد اجتماعی و فرهنگی

ایسنا/قم کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری محله شهرقائم قم بیان کرد:حل مشکلات محله شهرقائم نیازمند تقویت بعد اجتماعی و فرهنگی است.

به مناسبت روز علوم اجتماعی چند سالی است که در کشور مراسمی با همین عنوان در میانه‌ آذر ماه برگزار می شود؛ به همین مناسبت معین دادخواه، کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری محله شهرقائم، ضمن شرح وظایف کارشناس اجتماعی در توسعه محلات، به توضیحی در رابطه با روند فعالیت‌های اجتماعی دفتر تسهیلگری شهرقائم پرداخت.
وی در خصوص نقش دفاتر تسهیلگری و روند فعالیت‌های آن‌ها جهت توسعه محله‌های هدف بیان کرد: جامعه هدف دفاتر تسهلیگری، محله‌های حاشیه نشینی است که از امکانات کمتری برخوردارند و هدف این دفاتر توانمند سازی ساکنین محله های مورد نظر است. دفاتر تسهیلگری در بدو ورود به محله، پس از شناسایی تمام ظرفیت های فیزیکی و اجتماعی محله، طی دو نشست با حضور معتمدین محله و افراد با سرمایه اجتماعی بالا، اقدام به اولویت بندی مسائل و مشکلات محله می کنند؛ در ادامه نیز به حل این مسائل همراه با آموزش فرایند حل مسئله به تیم های تشکیل شده پیرامون هر معضل در محله می‌پردازند.
دادخواه دفاتر تسهیلگری را واسطه‌ای میان مردم و نهادها بیان کرد و افزود: دفاتر تسهیلگری موظف‌ هستند بستر های لازم جهت تسهیل خدمات نهادها و دستگاه‌های مرتبط فراهم نمایند. مهم‌ترین کار دفتر تسهیلگری افزایش مشارکت اجتماعی است؛ یعنی دفاتر تسهیلگری به دنبال نوعی از توسعه هستند که در آن مشارکت اجتماعی و نیز افزایش سرمایه اجتماعی ساکنین محله بعنوان ویژگی اصلی شناخته شود.
وی معیارهای اصلی توسعه پایدار و ارزشیابی دفاتر تسهیلگری را متغیرهایی چون عدالت اجتماعی، مشارکت شهروندی، همبستگی اجتماعی، افزایش کارآمدی نهادهای اجتماعی و ارتقاء فرهنگ شهروندی عنوان کرد و ادامه داد: دفاتر تسهیلگری از پنج کارشناس در حوزه‌های شهرسازی، حقوقی، اقتصادی، مددکاری و اجتماعی تشکیل شده‌اند که در این بین نقش کارشناس اجتماعی توانمند سازی جامعه هدف در زمینه اجتماعی و فرهنگی می‌باشد.
دادخواه در ادامه سخنانش به فعالیت‌های اجتماعی دفتر تسهیلگری شهرقائم اشاره کرد و توضیح داد: این دفتر پنج مسئله و دو فرصت را با مشارکت ساکنین محله شناسایی کرده است. اولین مسئله امتداد بلوار شهید کبیری از میدان ولی عصر(عج) تا زیر گذر پیامبر اعظم است که باعث دو تکه شدن بافت کالبدی و اجتماعی محله شده که خود عامل تشدید کننده آسیب‌های اجتماعی آن است.
کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری شهرقائم تصریح کرد: دومین مورد، سکونتگاه غیررسمی اسماعیل آباد است که علاوه بر تخریب چهره ی محله، باعث ایجاد و تشدید آسیب های اجتماعی بسیاری نیز در محله شده است.
وی گفت: سومین معضل آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر بوده  که از جمله آن‌ها می‌توان به طلاق، پدیده فحشاء و کودک آزاری اشاره کرد. مسئله چهارم نیز نرخ بالای بی‌سوادی و کم‌سوادی در محله است که قطعا حل آن می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی محله داشته باشد.
دادخواه ابراز کرد: پنجمین مسئله نیز کمبود نیروی کار متخصص در محله است به عبارتی دیگر عمده نیروی کار محله کارگران ساده هستند که این مورد جدای از نتایج اقتصادی ناگوار برای محله، پیامد های اجتماعی زیان باری را نیز به همراه دارد. در کنار این پنج مسئله، دو ظرفیت و فرصت نیز در محله شهرقائم وجود دارد که می‌بایست تقویت و در جهت توسعه محله از آن استفاده شود. یکی از این دو فرصت ساختمان‌های دولتی غیرفعال یا نیمه‌ فعال (اداره پست و دهکده سلامت)  و دیگری وجود رسته های متنوع و متعدد مشاغل خانگی در محله است که بر اساس آمار های به دست آمده ۵۵ رسته مختلف مشاغل خانگی در محله موجود است که در صورت ساماندهی می‌توانند نقش پررنگی در معیشت خانوارهای این محله داشته باشند.
وی در رابطه با برنامه ها و اقدامات آتی دفتر تسهیلگری شهرقائم در حوزه اجتماعی گفت: در تعدادی از مسائل بر اساس سیاست‌های دفتر تسهیلگری شهرقائم، بعد اجتماعی پررنگ تر از بقیه است؛ به عنوان مثال بر اساس آمار های به دست آمده، محله شهرقائم ۱۵ درصد از میانگین نرخ باسوادی استان عقب‌تر است که برنامه مهم دفتر در این زمینه علاوه بر ارتباط قوی و تسهیل خدمات نهضت سوادآموزی، ترویج و تشویق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در محله است.
دادخواه ادامه داد: همچنین در مسئله سکونتگاه غیر رسمی اسماعیل آباد که بر اساس آمار های دفتر تسهیلگری نزدیک به ۹۰۰ نفر جمعیت دارد طرح ساماندهی توسط دفتر تسهیلگری و دیگر نهاد های حمایتی استان تنظیم شده است که ابعاد اجتماعی بسیار حساس و قابل تاملی دارد. براساس آمار بدست آمده از ساکنین محله مصرف مواد مخدر در محله دو برابر میانگین مصرف مواد مخدر در استان است؛ راهکار دفتر تسهیلگری جهت حل این مسئله کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد، از طریق بهبود فضای فرهنگی و محیطی محله و همچنین افزایش تاب آوری اجتماعی در محله است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha