• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 99091914586
  • منبع : نمایندگی خوزستان

دبیر هیات سوارکاری خوزستان عنوان کرد

ایجاد شغل برای ۶ نفر با پرورش یک اسب

ایجاد شغل برای ۶ نفر با پرورش یک اسب

ایسنا/خوزستان دبیر هیات سوارکاری خوزستان با بیان اینکه پرورش اسب و برگزاری مسابقات آن در سبک های مختلف یک صنعت به حساب می آید، گفت: پرورش یک اسب به تنهایی می تواند برای شش نفر شغل ایجاد کند.

رضا رجبی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکل هیات برای برگزاری رقابت های سوارکاری کشوری در اهواز، اظهار کرد: طبق جلسه چند روز پیشِ شورای ورزش که در استانداری خوزستان برگزار شد، با قول استاندار و معاون عمرانی او، مقرر شد پیست سوارکاری نیرو تا پایان مسابقات پیش رو در اختیار سوارکاران قرار بگیرد. این مسابقات به احتمال بسیار نیز هفته آینده در پیست نیرو برگزار خواهد شد، ضمن اینکه باید برای حل کلی مشکل پیست در خوزستان، اقداماتی انجام شود، هرچند این موضوع امری زمان بر خواهد بود.

وی درباره میزان درآمدزایی از پرورش اسب و رشته سوارکاری، گفت: در تمام دنیا مسابقات کورس را صنعت و مسابقات زیبایی را نمایش (شو) می دانند، ضمن این که پرورش اسب و برگزاری مسابقات آن در سبک های مختلف نیز یک صنعت به حساب می آید. به عنوان مثال پرورش یک اسب به تنهایی برای شش نفر شغل ایجاد می کند که این مشاغل به ترتیب مالک اسب، کارگر نگهدارنده، مربی اسب، دامپزشک، فروشنده لوازم اسب و نعل‌بند هستند. همچنین این شش شغل، موقعیت های شغلی دیگری را هم درون خود دارند؛ به عنوان مثال دامپزشکی شامل دندانپزشک اسب، دکتر داخلی و عمومی اسب می شود و همچنین در دیگر مشاغل مرتبط مانند باشگاه داران، چندین نفر در یک باشگاه استخدام می شوند و این ها به جز مشاغل غیرمستقیم از جمله فروشنده خوراک اسب است که به واسطه این صنعت می توانند درآمدزایی داشته باشند.

دبیر هیات سوارکاری خوزستان عنوان کرد: موضوع حائز اهمیت دیگری که در سایر کشورها انجام می پذیرد اما در ایران به دلیل شرایط قرنطینه امکان آن وجود ندارد، صادرات اسب است. هرچند در ایران صادرات غیرقانونی چندین هزار راس اسب به کشورهای دیگر از جمله عراق ظرف مدت دو سه سال گذشته صورت گرفته است.

وی درباره تعداد اسب های موجود در استان نیز گفت: بر اساس آخرین آمار حدودا ۶ هزار و ۵۰۰ راس اسب در خوزستان موجود است که البته این ها تولیداتی نیز داشته اند که این میزان را متغیر می کند.

رجبی‌فر همچنین درباره این موضوع که نداشتن پیست چه صدماتی به سوارکاری وارد می کند نیز خاطر نشان کرد: با تاسیس مجموعه سوارکاری آب و برق در گذشته به همت آقای شمسایی (مدیرعامل وقت این سازمان)، بیشتر مسابقات سوارکاری و نگاه ها به سمت خوزستان معطوف شد اما بعد از پایان کار آقای شمسایی و تعطیلی این مجموعه و به مزایده گذاشته شدن اسب های آن و از سویی برگزار نشدن مسابقات کورس، این ها نیز باعث خروج  اسب های خالص و نژادهای مرغوب استان از چرخه تولید و پرورش شد. از سویی دیگر عدم برگزاری مسابقات کورس موجب خروج مربی و مالکان اسب ها از این چرخه می شود زیرا دیگر اسب یا مسابقاتی نیست که در آن شرکت کنند. مسابقات سوارکاری برای دست اندرکاران یک ویترین برای نمایش اسب هایشان به علاقه مندان این رشته به حساب می آید.

وی ادامه داد: خوزستان محل پیدایش و خاستگاه اسب عرب در جهان است اما یک پیست سوارکاری استاندارد و بین المللی ندارد، درحالی که استان یزد که چندین سال است وارد این رشته شده با همکاری و حمایت مسوولان  ذیربط دارای ۲ پیست سوارکاری است و خود را قطب اسب عرب می داند تا جایی که خوزستانی ها برای خرید اسب به استان یزد سفر می کنند.

دبیر هیات سوارکاری خوزستان درباره تاثیرات کرونا بر این رشته نیز گفت: کرونا نسبت به ورزش های دیگر تاثیر کمتری بر صنعت اسب گذاشته اما بی‌تاثیر هم نبوده است. به عنوان مثال کرونا روی آموزش سوارکاری که از زمان ریاست آقای برون در هیات استان توجه ویژه ای به آن شد، تاثیر منفی گذاشته است زیرا خانواده ها به دلیل وجود ویروس کرونا به فرزندان خود اجازه حضور در باشگاه ها را نمی دهند. برگزاری کلاس ها نیز در شرایط مجاز و با رعایت پروتکل ها با حداقل نفرات انجام می شود. از نمونه اثرات منفی کرونا روی این رشته می توان به عدم حضور افراد از شهرهای مختلف در باشگاه های استان برای بحث خرید و فروش اسب و عدم برگزاری مسابقات سوارکاری اشاره کرد. به هر حال تولیدکننده اسب برای بازگشت هزینه های خود باید بتواند اسب هایش را به نمایش بگذارد تا به فروش برسند و اگر مسابقه ای نباشد این مهم صورت نمی گیرد.

وی درباره برنامه های این هیات برای توسعه و پیشرفت در این رشته، عنوان کرد: همان گونه که اشاره کردم یکی از برنامه های هیات تقویت موضوع آموزش در سوارکاری است؛ در قدیم آموزش سوارکاری به صورت سنتی یا کلاسیک بود و آموزش علمی سوارکاری در دستور کار قرار نمی گرفت. در حالی که دیگر روش سنتی از لحاظ علمی رد شده است زیرا باعث آسیب زدن به افراد و اسب ها می شود. در حال حاضر نیز تصمیم بر این است افرادی که قصد ورود به این رشته را دارند از روش آموزش مدرن وارد این رشته شوند. اکنون رشته سوارکاری در دانشگاه های علمی کاربردی در شهر تهران تدریس می شود. به هر حال یک سوارکار باید فوت و فن این رشته را به صورت علمی فرا گیرد و مدرک آن را اخذ کند تا بتواند در رشته های مختلف سوارکاری حضور داشته باشد زیرا آموزش علمی پیش نیاز حضور در سایر رشته های سوارکاری در مراحل تخصصی است.

رجبی فر ادامه داد: طیف سنی علاقه‌مندان به این رشته شامل افراد خردسال و جوان می شود و افرادی که در سنین بالا به این رشته مراجعه می کنند، بیشتر هدف اقتصادی و کسب درآمد دارند. افراد بزرگسال باتوجه به دغدغه های شغلی و انجام امور روزانه، کمتر می توانند برای این رشته وقت بگذارند اما ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت افراد کم سن و سال می تواند از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری کند. اگر یک فرد بتواند وقت آزاد خود را صرف پرداختن به این رشته کند و علاقه مند شود، این رشته قطعا در آینده و در روابط و تصمیماتش اثرگذار خواهد بود. ورود افراد خردسال و آموزش سوارکاری با روش علمی و مدرن، باتوجه به علاقه‌مندی آن ها می تواند در آینده خیلی تاثیرگذار باشد.

وی همچنین عنوان کرد: سوارکاری در خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی و نبود زیرساخت های مناسب تنها در دو سه رشته فعال است. به عنوان مثال مسابقات پرش در همه جای ایران برگزار می شود اما در خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی و عدم امکان نگهداری اسب های پرشی، صورت نمی پذیرد. در خوزستان رشته های هنرهای رزمی، درساژ و ورزش های سواره به دلیل شرایط اقلیمی و همچنین کمبود امکانات و زیرساخت های مناسب، فعالیتی ندارند.

دبیر هیات سوارکاری خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا سوارکاری ورزش گران قیمتی است؟ گفت: با این صحبت که سوارکاری ورزش گران قیمتی است مخالف هستم زیرا در ابتدای ورود به این ورزش افراد می توانند با پرداخت یک سوم هزینه کلاس هایی مثل بدنسازی، آمادگی جسمانی یا هر ورزش دیگری، وارد کلاس های سوارکاری شده و آموزش ببینند.

وی در پایان خطاب به اشخاصی که در استان سمت دارند و مسوولانی که می توانند به توسعه این ورزش کمک کنند، عنوان کرد: باتوجه به این که خاستگاه اسب عرب، خوزستان است و همچنین اسب عرب یکی از نمادهای خوزستان است، خواهش می کنم فارغ از هرگونه جناح  و حزب، به توسعه این ورزش کمک کنند زیرا علاوه بر اینکه خدمت بزرگی به استان کرده اند، باعث ایجاد اشتغال و جلوگیری از ایجاد ناهنجاری های اجتماعی می شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha