• پنجشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99092015690
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مهاجرت برای معیشت

 مهاجرت برای معیشت

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مهاجرت به‌ صورت عمده برای معیشت صورت می‌گیرد، گفت: در نشست با اتحادیه نانوایی‌های سنگک تهران که ریاست آن بر عهده شهروندان گناباد و بجستان است دریافتیم که در استان تهران ۱۶۰۰ نانوایی وجود دارد که تمام آن‌ها از شهروندان شهرستان‌های گناباد و بجستان هستند و این موضوع نشان می‌دهد مردم این دو شهرستان برای معیشت مهاجرت می‌کنند.

محمد صفایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که مهمترین چالشی که مردم در این حوزه‌های انتخابیه با آن مواجه هستند، تمرکزگرایی است، عنوان کرد: در حوزه انتخابیه گناباد و بجستان مثل همه جغرافیای اقماری کشور مشکلی وجود دارد که در سال‌های اخیر نتوانستیم آن را در حوزه ملی حل کنیم و آن تمرکزگرایی افراطی است که امیدواریم در مجلس یازدهم گام‌های مؤثری برای مقابله با این تمرکزگرایی برداشته شود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در حوزه‌هایی مثل آموزش عمومی، آموزش عالی، بهداشت و درمان و حوزه‌های زیرساختی موفقیت داشته است؛ اما به دلیل عدم موفقیت در تمرکززدایی و تمرکزگرایی افراطی و دولت نفتی یا دولت تحصیل‌دار، این امر منجر به افزایش شکاف طبقاتی و تولید فقر و مهاجرت برای کار و تأمین معیشت شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس یازدهم افزود: محوری‌ترین شعار من در دوره انتخابات ورود حداقل یک هزار میلیارد تومان منابع مالی در حوزه انتخابیه و ایجاد ۵۰۰۰ شغل بود تا به این طریق روند مهاجرت متوقف شود.

 وی با اشاره به همکاری با کمیته امداد امام خمینی و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد مشاغل خرد و اجرای وعده ایجاد یک هزار شغل در این دو شهرستان، گفت: در راستای این امر از ظرفیت بخش خصوصی هم بهره برده‌ایم و توانسته‌ایم فولاد سناباد را به‌ عنوان معین اقتصادی برای شهرستان بجستان معرفی کنیم تا مردم به نحو احسن از مواهب این حرکت بهره ببرند.

صفایی دولوئی در ادامه مطرح کرد: در شهرستان گناباد علاوه بر ایجاد مشاغل خرد و واحدهای کوچک که در شهرک‌های صنعتی گناباد، کاخک و کوثر ایجاد شده است طرح توسعه در سه واحد بزرگ فروسیلیسیم، دیرگداز و پگاه در دست اجرا قرار دارد.

وی با بیان این نکته که در حوزه‌ زیرساختی چندین پروژه در حال اجراست که تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: پروژه باند دوم بجستان به فردوس، باند دوم گناباد به مهنه و تأمین اعتبار برای ریل و فرودگاه گناباد انجام‌ شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایجاد فرودگاه باعث توسعه دانشگاه‌ها می‌شود چون در این صورت برخی از اساتید پروازی می‌توانند در دانشگاه تدریس کنند همچنین امکان حضور سرمایه‌گذارانی که مشکل مسیر آن‌ها را رنج می‌دهد و بازدارندگی ایجاد می‌کند فراهم می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم فعالیت در حوزه انرژی و ایجاد انرژی پاک در شهرستان‌های گناباد و بجستان، گفت: با توجه به اینکه ما در یک منطقه کویری هستیم احیاء آبخیزداری سیاه کوه و تمرکز در حوزه عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری و توجه به لایروبی قنوات در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم جمعیت دو شهرستان را پایدار کنیم و دیگر جوانان برای معیشت خود مجبور به مهاجرت و آوارگی در کلان‌شهرها نباشند.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان بیان کرد: اگر بتوانیم اشتغال جوانان را در شهرستان تأمین کنیم به‌ طورقطع روند مهاجرت بهبود پیدا کرده و متوقف می‌شود و امیدواریم با توزیع عادلانه ثروت، تمرکززدایی و توجه منابع عمومی کشور به مناطق پیرامونی هم افزایش پیدا کند و ما شاهد این مهاجرت‌ها نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha