• شنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99092216439
  • خبرنگار : 50163

/سر ناسازگاری کرونا در طارم/

چرا آمار کرونا در طارم افزایشی است؟

چرا آمار کرونا در طارم افزایشی است؟

ایسنا/زنجان رئیس مرکز بهداشت طارم آغاز با تاخیر موج سوم کرونا، همجواری با استان‌های شمالی، افزایش آمار بیماریابی، کارگران فصلی و رونق بازارهای کشاورزی را از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار کرونا در این شهرستان عنوان کرد.

طارم نیز مانند همه نقاط استان زنجان از زمان شیوع کرونا تاکنون روزهای پرفراز و نشیب فراوانی را پشت سر گذاشته است. گاهی آمار در این شهرستان شیب ملایمی داشته، گاهی روند کند را تجربه کرده و گاهی نیز سر ناسازگاری گذاشته و روند افزایشی داشته است. بنا بر آمار اعلامی، طی ۹ ماه گذشته از زمان شیوع کرونا تاکنون، کرونا بهار زندگی ۳۳ نفر از شهروندان طارمی را خزان و ۱۳۴ نفر از شهروندان این منطقه را اسیر تخت بیمارستان کرده و ۹۸۶ مورد مثبت سرپایی نیز در این شهرستان گزارش شده است.

طارم از لحاظ موقعیت جغرافیایی از مناطق حساس استان در حوزه بیماری کرونا به شمار می‌رود. این شهرستان همسایه سه استان آلوده به کرونا به ویژه گیلان است. استان‌هایی که این روزها حال خوشی نداشته و از لحاظ بیماری در وضعیت قرمز قرار دارند که همین امر مخاطراتی را برای طارمی‌ها در زمینه بیماری کرونا که بیشترین تعاملات اجتماعی را با گیلان دارند به دنبال داشته است.

طارم به علت برخورداری از آب و هوای مناسب و زمین‌های حاصل‌خیز از قابلیت‌های ویژه‌ای در حوزه کشاورزی برخوردار است تا جایی که این شهرستان قطب تولید زیتون کشور نیز به شمار می‌رود که همین امر حتی در شرایط کرونایی که کوچک‌ترین مسافرتی می‌تواند خطرآفرین باشد در این فصل از سال کارگران فصلی را به این منطقه می‌کشاند. همچنین با برداشت محصولات کشاورزی، بازار خرید و فروش این محصولات نیز با حضور غیربومی‌ها داغ‌تر می‌شود.

آغاز موج سوم کرونا در طارم با تاخیر

در رابطه با دلایل افزایش آمار کرونا در طارم، رئیس مرکز بهداشت این شهرستان با بیان اینکه موج سوم بیماری کرونا در کشور از نیمه دوم شهریور و در زنجان از اواخر شهریور آغاز شد، می‌افزاید: با توجه به این که الگوی طارم از الگوهای گیلان در کرونا تبعیت می‌کند، موج سوم در طارم با یک ماه تاخیر نسبت به مرکز استان آغاز شد و قاعدتا با یک ماه تاخیر خاتمه خواهد یافت.

دغدغه کرونایی بازارهای کشاورزی و کارگران فصلی طارم

جعفر مطهری با اشاره به اینکه عواملی دست به دست هم داد که سبب شد این موج نسبت به تیرماه شدیدتر باشد، اظهار می‌کند: یکی از دلایلی که سبب شد روند این بیماری در موج سوم افزایشی باشد حضور کارگران فصلی است؛ به طوری که در فصل کار حدود ۷۰۰۰ نفر کارگر از زنجان و گیلان به این شهرستان و رفت و آمد می‌کنند که همین امر قدرت شیوع این بیماری را زیاد کرده است.

وی با اشاره به رونق بازارهای کشاورزی در طارم با برداشت‌ محصولات به ویژه زیتون، ادامه می‌دهد: این بازارها افراد زیادی را از سایر نقاط کشور به ویژه گیلان به طارم کشاند. همچنین تعطیلی تهران و کرج نیز سبب شد تا طارمی‌های مقیم این استان‌ها، طارم را به عنوان استراحت‌گاه خود انتخاب کنند که این امر نیز بر افزایش آمارها دامن زد.

افزایش قدرت انتقال بیماری در فضای بسته

این مسئول با اشاره به سرد شدن هوا، بسته شدن درب و پنجره منازل را یکی دیگر از دلایل افزایش آمار کرونا عنوان کرده و می‌گوید: در فضای بسته قدرت انتقال این بیماری بالاتر است، به همین خاطر باید تهویه مناسب هوا در منزل مورد توجه قرار گیرد که یکی از اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد، باز کردن در و پنجره اتاق‌ها هر یک ساعت به مدت پنج دقیقه است.

وی با بیان اینکه موج سوم بیماری در طارم با شیب نسبتا تندی آغاز شد، ادامه می‌دهد: افزایش بیماریابی و بهره‌گیری از ظرفیت نقاهت‌گاه‌ها برای بستری افراد کرونایی در شهرستان برای کنترل بیماری مورد توجه جدی است.

نقاهت‌گاهای طارم آماده میزبانی از بیمارن کرونایی

این مسئول با یادآوری اینکه کسانی که مبتلا به کرونا هستند اما امکان مراقبت و قرنطینه آن‌ها در منزل وجود ندارد، می‌توانند از ظرفیت نقاهت‌گاه در شهرستان استفاده کنند، می‌افزاید: علی‌رغم فراهم بودن امکانات و زیرساخت‌های لازم در نقاهت‌گاه‌ها از این مکان در شهرستان استقبال نشد.

وی با بیان اینکه وجود بیماری کرونایی در خانه، سایر افراد خانواده را نیز تهدید می‌کند، می‌گوید: در راستای آگاهی‌بخشی به افرادی که خانه را به عنوان محل قرنطینه خود انتخاب می‌کنند آموزش‌های لازم در زمینه شیوه رفتار افراد به آن‌ها داده شده و علاوه بر آموزش نسبت به ضدعفونی منزل نیز اقدام می‌شود.

افزایش بیماریابی از دلایل افزایش آمار کرونا در طارم

این مسئول با اشاره به اینکه افزایش آمارهای شهرستان طی ۴۵ روز گذشته به علت افزایش بیماریابی است، به طوری که آمار بیماریابی و نمونه‌گیری از بیماران نسبت به اول آبان‌ماه ۸ برابر شده است، تصریح می‌کند: در همین راستا کیت‌های تست سریع در اختیار شهرستان قرار گرفته و شهروندان ‌می‌توانند پاسخ تست خود را در کمتر از نیم ساعت دریافت کنند.

مطهری با یادآوری این‌ مطلب که از ۲۸ آبان‌ماه اجرای طرح شهید سلیمانی که یک طرح محله‌محور مبتنی بر مشارکت مردم است، در شهرستان کلید خورده است، یادآور می‌شود: این طرح با همکاری بسیج و وزارت بهداشت کلید خورده و شعار اصلی وزارت بهداشت نیز در این زمینه هر خانه یک پایگاه سلامت است.

رئیس مرکز بهداشت طارم اضافه می‌کند: اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود شامل بحث مراقبتی، نظارتی، حمایتی و آموزشی با بهره‌گیری از سفیران سلامت است.

این مسئول تاکید می‌کند: موج بیماری با شیب تندی در شهرستان آغاز شده است و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، رعایت نکردن قرنطینه، حضور در تجمعات و دورهمی‌ها شرایط شهرستان بحرانی‌تر خواهد شد.

ترک قرنطینه از چالش‌های پیش ‌روی مبارزه با کرونا

مطهری با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در بیماری کرونا رعایت قرنطینه خانگی است و برای خاطیان در این زمینه مجازات تعیین شده، ادامه می‌دهد: کسانی که به هر عنوان امکان قرنطینه خانگی ندارند می‌توانند از ظرفیت نقاهت‌گاه‌ها استفاده کنند و آمادگی پذیرش بیماران در این مراکز در شهرستان‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل تشدید بیماری در بیماران کرونایی، مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی است، اضافه می‌کند: از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه علائم در حداقل زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنند، زیرا در صورت مثبت بودن می‌توانند علاوه بر خود، سایرین را نیز درگیر کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماران پرخطر و سالمندان بیش از حد در معرض این بیماری قرار دارند، تصریح می‌کند: با توجه به نزدیکی شب یلدا از مردم درخواست می‌شود که با دوری از تجمع، شب یلدا را سپری کنند.

ابتلای ۷۰ نفر از کادر بهداشت و درمان طارم به کرونا

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات فعلی ما در مبارزه با کرونا عادی‌انگاری این بیماری است، ادامه می‌دهد: حمایت روانی و تغذیه مناسب نیز می‌تواند نقش بسیار موثری در بیماری کرونا دارد.

این مسئول با یادآوری از خودگذشتگی کادر بهداشت و درمان در راه مبارزه با این بیماری، خاطرنشان می‌کند: پرسنل حوزه سلامت از زمان شیوع کرونا تاکنون در طارم، متحمل زحمات زیادی شده‌اند؛ به طوری‌ که ۷۰ نفر از آن‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha