تورج همتی در نشست ملی انسان و محیط زیست که با موضوع ارتقاء سواد محیط زیستی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تدوین و انتشار کتاب انسان و محیط زیست به آرزوی دیرینه دلسوزان و دوستداران محیط زیست کشورمان جامه واقعیت پوشانده است.
وی افزود: این مسئله یکی از استوارترین شالودههای این موضوع است که باید بر روی آن با ارتقاء آگاهیهای عمومی خشت به خشت دیوار چید و بالا رفت. محیط زیست خراسان رضوی این افتخار را داشت که معمار گوشهای از این بنای عظیم فرهنگی شود. اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان قطب آموزش و پشتیبانی از تدریس کتاب انسان و محیط زیست، سکان بخشی از اقدامات پیشروی را به همراه شرکای امر در سازمان پژوهش و برنامهریزی و دبیرخانه ملی زمینشناسی، انسان و محیط زیست در آموزش و پرورش استان کرمان بهدست گرفته است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این نشست، مقصدی برای فعالیتهای صورت گرفته نیست بلکه آغازی بر توسعه و ارتقای آموزشهای محیط زیستی
در بستر همکاری دفاتر آموزش و مشارکتهای مردمی ادارات کل حفاظت محیط زیست و سرگروههای درس انسان و محیط زیست در سراسر کشور است. خراسان رضوی به عنوان استان معین پروژه آموزشی کتاب درسی انسان و محیط زیست، وظیفه دارد تا با تولید محتوای آموزشی فاخر و جریانساز اجتماعی در گستره ملی نقشآفرینی کند. با گسترش سواد محیط زیستی درنظام آموزشی کشور به عنوان یک رسالت و ماموریت حساس، فرصتی برای حضور و همراهی کنشگران اجتماعی فراهم میشود.
همتی با اشاره به اینکه « بحرانهای زیست محیطی ناشی از نابخردیهای انسان در گذشته است»، بیان کرد: در عصر حاضر بلوغ بشری به حدی رسیده است که در رابطه با خود و محیط اطرافش به ادراکی دست یافته که سرنوشت خود و محیط پیرامونش را جدای از هم نبیند. مولفههای جدی محیط زیستی در اهداف توسعه هزاره ملل متحد که از سال ۲۰۱۵، به اهداف توسعه پایدار ملل متحد تغییر ماهیت داده، نشان از وجدان عمومی بشری است. نقش جوانان و مربیان در این تحول بسیار مهم و شگرف است. نسل جوان حاضر از طرفی با یغماگری منابع طبیعی به عنوان میراثی برجای مانده از گذشتگان مواجه هستند. از طرف دیگر آنان مجهز به ابزارهای دانش و فناوری بوده و بلوغ بشریت درک درستی را از سرنوشت خود و محیط پیرامونش ارائه میکند که تلفیق این دو همان، دو بالایست که برای تعالی به آن نیازمند هستند.
وی تاکید کرد: توسعه فرهنگ، سواد محیط زیستی و تقویت هنجارهای آن، گام بزرگی در استمرار بخشی جنبشهای زیست محیطی پیش رونده است. این قبیل اقدامات سبب میشود که منابع پایه و زیستی درگذارهای فرهنگی کمتر آسیب ببیند. این مسئله، نیازمند الگوسازی درحوزه توسعه است تا ما با تغییر در سیاستها، مدل حکمرانی محیط زیست را در ساختار و مدیریتی فرا نهادی اجرا کنیم.
وحید سیف الدینی، نماینده دبیرخانه ملی انسان و محیط زیست و زمینشناسی در ادامه شناسایی نقاط قوت و آسیب در حوزه آموزش و پرورش و بهرهمندی از تیمهای علمی متخصص و متعهد را نخستین گام برای قرار گیری در مسیر تربیت شهروند مسئولیتپذیر دانست.
اکبر شیرزادی، رئیس گروه برنامهریزی آموزشی دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز درادامه از پوشش آموزش کتاب انسان و محیط زیست از طریق شبکه دانش آموزش شاد و شبکه چهار سیمای ملی خبر داد و گفت: کانالهای رسمی به منظور انتشار محتوای نوشتاری نیز با هدف بهرهمندی همه دانشآموزان از آموزشهای زیستمحیطی ایجاد شده است.
وی همچنین از برگزاری جشنواره «الگوی تدریس برتر» درسال آتی خبر داد و افزود: تقویت تدریس کیفی و ایجاد یک الگوی منسجم آموزشی درحوزه محیط زیست از اهداف برگزاری این جشنواره است.
مسعود بهرامی راهبری، دبیر دبیرخانه ملی زمین شناسی و انسان و محیط زیست نیز درادامه ملاک در آموزش درس انسان و محیط زیست را یادگیری عنوان کرد و افزود: هدف کسب نمره در این درس نیست و لازم است به منظور اثر بخشی بیشتر از حضور دبیران تخصصی استفاده شود .
به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، وی راهبری صحیح این آموزش را ارزیابی مداوم مسیر و پشتیبانی منسجم طرح دانست و افزود: لازم است با تبادل برنامههای عملیاتی و توسعه تعاملات، همگرایی و همیاریها ضمن اینکه کمیت و کیفیت آموزشی را ارتقاء میدهیم، هدف اصلی که ساخت جامعه ایدهآل است را سرعت ببخشیم.
انتهای پیام
نظرات