• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99102317531
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

رئیس پلیس فتای استان:

۶۰ درصد مجرمان فضای مجازی خراسان جنوبی در دهه دوم زندگی قرار دارند

۶۰ درصد مجرمان فضای مجازی خراسان جنوبی در دهه دوم زندگی قرار دارند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کلاهبرداری رایانه‌ای رتبه اول از نظر فراوانی جرم‌ها در فضای سایبر را در استان به خود اختصاص داده، گفت: ۶۰ درصد مجرمان فضای مجازی ۲۶ سال به بالا سن دارند.

سرهنگ علی محمد پور، امروز سه شنبه ۲۳ دی  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۹۷۵ میلیون تومان در بستر فضای سایبری از مردم استان کلاهبرداری و برداشت اینترنتی غیرمجاز انجام شده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه کشف جرایم سایبری در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، افزود: در مجموع برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب همشهری‌ها و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای ۷۴ درصد از مجموع جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه وقوع جرایم سایبری در این مدت ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان کاهش یافته است، تصریح کرد: میزان مبلغ جرائم مالی سایبری امسال نسبت به سال گذشته که ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان بوده ۶۱ درصد کاهش داشته است.

محمدپور با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد مبالغی که کلاهبرداری اینترنتی شده بعد از کشف برگشت داده می‌شود، تصریح کرد: ۸۵ درصد متهمان شناسایی و دستگیر شده غیربومی و ۲۶ درصد مجرمان دستگیر شده در سال جاری زن هستند.

وی با اشاره به اینکه ۶۹ درصد پرونده‌ها جرائم فضای مجازی مربوط به مرکز استان و مابقی مربوط به سایر شهرستان‌ها است، اظهار کرد:  هم اکنون پلیس فتا علاوه بر مرکز استان در شهرستان‌های قاین، فردوس، نهبندان و طبس راه اندازی شده که در دسترسی مردم تاثیر بسیار مثبتی داشته است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی از راه‌اندازی پلیس فتا در چهار شهرستان استان خبر داد و گفت: تا پایان سال پلیس فتا در چهار شهرستان درمیان، زیرکوه بشرویه و سربیشه فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون در هر ساعت شبانه روز برداشتی از حساب شهروندان انجام شود با هماهنگی مراجع قضایی حساب مجرم مسدود می شود و اطمینان خاطری به مالباخته می‌دهیم تا روند قضایی آن طی شود.

محمدپور بیان کرد: از شهروندان می‌خواهیم در هنگام واریز مبالغ از سوی افراد و منابع ناشناس به حساب خود موضوع را در  بلافاصله به پلیس گزارش دهند تا در مظان اتهام کلاهبرداری قرار نگیرند.

وی با اشاره به کلاهبرداری از طریق درج آگهی‌های جعلی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای پرداخت وام کم بهره در فضای مجازی، از مردم خواست برای دریافت هرگونه تسهیلات از مسیر قانونی و اصلی آن یعنی مراجعه به بانک و تشکیل پرونده براساس شرایط اعلامی بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر اقدام کرده و از خرید و فروش تسهیلات در فضای مجازی خودداری کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه شناسایی کسب و کارهای فعال در فضای مجازی در استان ۲۵ درصد افزایش داریم، تصریح کرد: یکی از مشکلات در جرائم مالی سایبری این است که شماره کارت و حساب متعلق به مجرم اصلی نیست و کلاهبردار با استفاده از کارت و حساب بانکی دیگران در فضای مجازی فعالیت می‌کند تا ردی از خود به‌جا نگذارد، لذا کشف آن زمانبر است.

وی از مردم خواست در خریدهای اینترنتی فریب تخفیف و یا کیفیت بالای اجناس را نخورند و با احتیاط وارد درگاه‌های بانکی شوند و قبل از هرگونه واریزی از اصالت درگاه بانکی مطمئن شوند.

محمدپور بیان کرد: وعده دادن هدیه با عضو کردن در گروه‌های تلگرامی درست نیست و هیچ‌گونه پرداختی انجام نمی‌شود و هدف از این گونه فعالیت سوء استفاده از اطلاعات کاربران عضو برای افزایش مخاطب در سایر کانال های تلگرامی و حتی سرقت اطلاعات بانکی افراد به بهانه واریز وجه است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: کلاهبرداری رایانه‌ای با ۴۸ درصد، برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز با ۲۶ درصد، هتک حیثییت خانواده‌ها و نوامیس، مزاحم‌های اینترنتی و جرائم علیه محرمانگی داده‌ها، پنج رتبه اول فراوانی جرم در این فضا را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

محمدپور با ارائه توصیه‌هایی در خصوص استفاده از بانکداری الکترونیک، خاطرنشان کرد: شهروندان حتی‌المقدور باید دو کارت بانکی مجزا برای خرید روزانه و استفاده از پوزهای فروشگاهی و خریدهای اینترنتی با استفاده از رمز دوم داشته و در هنگام خریدهای اینترنتی، از معتبر بودن فروشگاه و درگاه بانکی اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha