• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99102920958
  • خبرنگار : 50310

طب سنتی به کمک طب نوین می‌آید

طب سنتی به کمک طب نوین می‌آید

ایسنا/لرستان یک متخصص طب سنتی با اشاره به برخی علل ناباروری در بانوان، گفت: یکی‌از مشکلات مناسب نبودن دمای رحم و ناحیه لگنی بود که برای ما بسیار اهمیت دارد، در طب سنتی می‌توانیم با کمک گرفتن از گیاهان و داروهای مختلف دمای آن‌را معتدل کنیم.

نعمت‌اله مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با علل ناباروری، عوامل مستعدکننده آن و همچنین راه‌های پیشگیری با کمک  از طب سنتی، گفت: ما به زوج هایی که یک سال برای باروری اقدام می‌کنند اما موفق نمی‌شوند، زوج نابارور می‌گوییم، البته که این زمان را برای زوج‌هایی که سنشان بالاتر است، ۶ ماه درنظر می‌گیریم تا زمان را برای درمان از دست ندهیم.

وی با اشاره به روند افزایشی میزان ناباروری در جهان، افزود: با استناد به آمارهای جهانی می‌توان گفت ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج‌ها با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند و در ایران نیز تقریباً از هر شش زوج یک زوج موفق به باروری نمی‌شود که می‌تواند ۴۰ درصد عامل مردانه، ۴۰ درصد عامل زنانه و ۱۰ درصد مشکلات همزمان باعث ناباروری شده و ۱۰ درصد هم ممکن است ما هیچ عاملی را در زوجین پیدا نکنیم.

مرادی ادامه داد: علت‌های متفاوتی برای ناباروری در زنان و مردان وجود دارد که ما برای شروع درمان هردو نفر را به طور کامل و دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، از علت‌های ناباروری در زنان می‌توان به نداشتن فولیکول غالب، مناسب نبودن دما و ضخامت رحم، انسداد لوله‌های رحمی و همچنین مشکلات مادرزادی، اختلال هورمونی، علل آناتومی و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و کم کاری تیروئید اشاره کرد و در مردان نیز، مناسب نبودن میزان و حرکت اسپرم‌ها، علل انسدادی در لوله‌ها، علل هورمونی و همچنین برخی مواجه‌ها با مواد شیمیایی و رادیواکتیو، می‌تواند از علت‌های شایع ناباروری باشند.

این متخصص طب سنتی در ادامه نکاتی را در ررابطه با سبک زندگی و تأثیرات آن بر ایجاد مشکلات ناباروری بیان کرده و افزود: افزایش سن ازدواج که به دلایل مختلفی شاهد آن هستیم، یکی‌از علت‌های اصلی بالارفتن آمار ناباروری است.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها عواملی مانند چاقی‌ها می‌توانند باعث ‌شوند تخمدان‌ها فرآیند خوبی نداشته و فعالیت‌شان تحت تأثیر قرار بگیرد که به  اصطلاح به آن تنبلی تخمدان می‌گوییم.

مرادی در رابطه با یک عامل مهم محیطی در ناباروری بانوان، تصریح کرد: خیلی وقت‌ها می‌بینیم خانمی در سنین جوانی به دنبال یک استرس خیلی شدید ماه‌ها قاعده نشده و وقتی آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد متوجه می‌شویم که خیلی زودتر از سنی که انتظار می‌رود وارد فرایند یائسگی شده است، بنابراین استرس می‌تواند بسیار روی این قضیه تأثیر داشته باشد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که در این راه طب سنتی به کمک طب نوین آمده، عنوان کرد: یکی‌از مشکلاتی که قبل‌تر بیان کردیم مناسب نبودن دمای رحم و ناحیه لگنی بود که برای ما بسیار اهمیت دارد، در طب سنتی می‌توانیم با کمک گرفتن از گیاهان و داروهای مختلف دمای رحم را معتدل کنیم.

وی افزود: اگر تشخیص دهیم که در بدن غلبه سردی وجود دارد برای بیمار ورزش منظم، استفاده از زعفران و ادویه های گرم، و همچنین چینش غذایی به سمت گرمی را پیشنهاد کرده و خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند را برای آن‌ها محدود می‌کنیم، اما اگر دمای رحم به گرمی بیش از حد و خشکی باشد ما ورزش‌های آبی را تجویز کرده و ادویه‌ها و خوراکی‌هایی را که طبع گرم دارند را کم می‌کنیم و همچنین روغن‌های رطوبت بخش می‌تواند جزئی از درمان باشد.

مرادی بیان کرد: یک سری خوراکی‌ها می‌توانند به صورت کلی برای درمان ناباروری مؤثر باشند که برای همه می‌توانیم پیشنهاد ‌کنیم مانند استفاده از تخم مرغ عسلی یا همان نیم‌برشته، حبوبات مثل نخود و لوبیا اگر افراد مشکل هضم نداشته باشند، استفاده از گوشت‌های گرم مانند بره و همچنین مصرف مغزها مانند بادام و فندوق، خوردن نارگیل و اضافه کردن هویج و آب هویج به رژیم غذایی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha