• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99103022374
  • خبرنگار : 50216

استاندار یزد:

پیگیر راه اندازی تجارت هوایی بین ایران و روسیه هستیم

پیگیر راه اندازی تجارت هوایی بین ایران و روسیه هستیم

ایسنا/یزد در حالی مشکلات صنعت حمل و نقل به بازرگان محصولات کشاورزی دامن زده که استاندار یزد از پیگیری برای راه اندازی خطوط هوایی ایرانی - روسیه جهت رفع پاره‌ای از این مشکلات در این استان خبر می‌دهد.

تجارت محصولات کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی یزد با توجه به جایگاه قابل توجه استان در صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود ولی این مهم، نیازمند تجهیز و توسعه زیرساخت‌های مربوطه است که یکی از مهمترین این زیرساختها، صنعت حمل و نقل است که به صورت قابل‌توجهی با حوزه تجارت گره خورده و مشکلات آن منجر به اختلال در بخش بازرگانی یزد می‌شود.

البته این معضل را به مراتب در سیستم سنتی حمل و نقل کشورمان شاهد هستیم ولی استاندار یزد در این باره معتقد است که راه‌اندازی سیستم حمل و نقل هوایی می‌تواند پایانی بر پاره‌ای از این مشکلات باشد و نه تنها مشکلات یزد، بلکه سایر صادرکنندگان این حوزه را نیز مرتفع کند.

«محمدعلی طالبی» امروز در نشست شورای گفت‌وگوی استان با بخش خصوصی با بیان این مطلب، می‌گوید: پیگیر راه‌اندازی خط هوایی ایران – روسیه هستیم.

استاندار در این باره تصریح می‌کند: برای ارسال محصولات گلخانه‌ای به کشور روسیه پیگیر ایجاد خط هوایی هستیم و با توجه به این که یزد، مرکز محصولات گلخانه‌ای صادراتی است می‌تواند به پایگاهی برای ارسال مرسولات دیگر استان‌ها و شهرها نیز باشد.

وی با بیان این که باید در خصوص مسائل حمل و نقل شرکت گلخانه‌داران با راهداری جلسات مشترکی داشته باشند، تاکید می‌کند: گلخانه‌داران باید شرکتی تعاونی داشته باشند و از ظرفیت‌ ستاد تسهیل برای رفع مشکلات حمل و نقل استفاده کنند.

طالبی خاطرنشان می‌کند: شرکت تعاونی حمل و نقل استان می‌تواند با تامین سیستم حمل و نقل یخچال‌دار و ورود کامیون‌ها و کانتینرها مجهز به رفع مشکلات کنونی کمک کند و منجر به افزایش ظرفیت‌های استان در این بخش شود.

هر چند یکی از مشکلات عمده در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی یزد اعم از صادرات و واردات مربوط به حمل و نقل است ولی مسئله دیگر، دیپلماسی اقتصادی است که متاسفانه از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی با ضعف بسیار زیادی در ایران همراه است ولی هرچند بارها ضعف کشور در این زمینه مورد تاکید نمایندگان یزد قرار گرفته، هنوز هم دامن‌گیر بخش خصوصی است.

سکوت مسئولان به جای حمایت از تجار ایرانی

«مهدی دهقانی اشکذری» رئیس اتحادیه گلخانه‌داران استان هم در این نشست با بیان این که دولت در خصوص مشکلات حمل و نقل از تجار ایرانی حمایتی نداشته است، می‌گوید: دوران بازار قبل از کریسمس، دوران قتل و عمل تجار ایرانی بود.

وی از مشکلات و محدودیت‌های اعمال شده توسط کشور آذربایجان یاد می‌کند و می‌گوید: زمانی که راه‌های کشور ارمنستان بسته شد، تنها راه برای ارسال محصولات به روسیه از طریق کشور آذربایجان بود اما این  کشور با اعمال قوانین شدید، خودروهای یخچال‌دار ایرانی را چند روز در صف‌های طولانی نگه داشت و سپس با اسکورت پلیس، راهی کشور روسیه کرد.

دهقانی با بیان این که اقدامات مذکور زمان رسیدن به کشور روسیه را شش روز از حد معمول افزایش داد، بیان می‌کند: مسیری که طی پنج روز طی می‌شد به ۱۲ روز افزایش یافت و همین مسئله به ضرر و زیان بسیار زیاد تجار ایرانی انجامید.

این مسئول با اشاره به سکوت مسئولان کشورمان در جریان این بحران، تصریح می‌کند: یزد که صادرکننده محصولات گلخانه‌ای به کشور روسیه بود، در این برهه زیان قابل توجهی دید اما اینجا پایان مسئله نبود و در شب ژانویه به دلیل مسائل متعددی که از سوی کشور روسیه با اعمال قوانین جدید مقطعی به وجود آمد، باز هم تجار ایرانی متحمل زیان شدند.

وی از سکوت دوباره مسئولان در قبال این مسئله نیز یاد و عنوان می‌کند: این در حالی است که مسئولان می‌توانستند با گفتمان و مذاکره این مسائل را برای بازرگانان و تجار رفع  کنند اما هیچ حمایتی نشدند.

دهقان اشکذری با اشاره به این که صادرات یزد صرفاً محدود به ارسال ۷ تا ۸ خودرو محصولات گلخانه‌ای شده است، می‌گوید: در مجموع کمتر از ۸۰ خودروی حامل محصولات از ایران را شاهد هستیم که این مسئله مربوط به رایزنی نکردن است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر روسیه قوانین اعمال شده خود را تغییر داده است، اظهار می‌کند: چگونه کشور روسیه در آن برهه با اعمال چنین قوانینی به بهانه اپیدمی منجر به زیان گسترده به ما شد؟ مگر در حال حاضر اپیدمی تمام شده است؟

نگرانی تجار کشور از اخراج ایران از اوراسیا

دهقان اشکذری از نبود نظارت و قانون در این حوزه یاد و در خصوص اوراسیا تصریح می‌کند: ایران با ورود به اوراسیا توانست در خصوص محصولات گلخانه‌ای ۳۰ درصد تخفیف را شامل شود اما این را در حالی شاهد هستیم که براساس  اعلام رسانه‌های خارجی، ایران به صورت آزمایشی در این قرارداد وارد شده و تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی با بیان این که ایران در مقابل برخی از تعهدات خود کوتاهی کرده است، می‌گوید: اگر ایران از اوارسیا خارج شود، قدرت تجارت ما کاهش خواهد یافت.

وی از نرخ بالای کرایه‌های حمل بار تا مرز نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه نرخ گذاری به صورت توافقی است و براساس بارنامه انجام نمی‎شود لذا بعضا در برخی از موارد حمل بار تا کشورهایی مانند قطر با هزینه ۲۹ میلیون تومان، در مناسباتی به ۵۰ میلیون تومان نیز رسیده است.

دهقان اشکذری با اشاره به این که نرخ‌های بالا در این حوزه ناشی از نبود نظارت و ترس دولت از اعتراض رانندگان خودروهای سنگین است، بیان می‌کند: البته مسئله صرفا ارسال بار نیست بلکه واردات بار نیز به همن میزان دارای نرخ‌های بالایی است.

همچنان کمبود مواد اولیه وجود دارد

«محمدرضا قمی» رئیس اتاق بازرگانی استان یزد هم با تاکید بر این که باید در خصوص ارتقای ناوگان حمل و نقل زمینی و خودروهای سنگین بخش خصوصی استان ورود کند، اظهار می‌کند: باید مصوب شود که اولویت استان یزد، خودرهای سنگین یخچال‌دار است و سپس بخش خصوصی در این زمینه ورود کند.

وی با بیان این که آمار و ارقام گویای سیگنالی قوی‌تر نسبت به امید به فعالیت صنایع است، می‌گوید: به دلیل مشکلات موجود و کاهش سفارشات مشتریان، وضعیت به حالت عادی برنگشته و شاخص صنعت میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه، سایر زیرشاخص‌های اصلی وضعیت بدی را نسبت به آبان نشان می‌دهد.

قمی با اشاره به این که شاخص میزان موجودی مواد اولیه در آذر همچنان کاهشی است، بیان می‌کند: البته کاهش بسیار ملایم‌تری را نسبت به آبان دارد و نشان می‌دهد تولیدکنندگان همواره با مشکل کمبود مواد اولیه روبرو بوده‌اند.

این مسئول به افزایش استخدام نیروی انسانی براساس شاخص‌های مورد نظر یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: امیدوار به شاخص انتظارت تولید در ماه آینده هستیم.

وی به کاهش سفارشات شدید مشتریان براثر نوسانات تورمی اشاره و خاطرنشان می‌کند: تداوم تعطیلی ناشی از کرونا  نیز کاهش تقاضا را دوچندان کرده است، از طرفی ترخیص مواد اولیه توسط گمرک و تخصیص ارز به شرکت‌های تولیدی کماکان با همراهی روبروست.

البته مشکلات بیمه‌ای نیز علاوه بر مسائل مطرح شده و همچنین مالیات نیز جزو مسائل تکراری تمام جلسات مربوط به کشاورزی هستند که هربار کشوری بودن موضوع، راه را بر مسئولان استان یزد سد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.