• سه‌شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99110704436
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران برگزار می‌شود

همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران برگزار می‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه پیام نور واحد اردستان گفت: همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران در فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

محمد ایرج پور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه استان اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، اظهار کرد: قامت و تاریخ اصفهان به قدری بلند است که شهرها و شهرستان های اطراف آن کمتر دیده شده است.

وی افزود: با بررسی مطالعه دقیق متوجه می شویم که اطراف اصفهان شهرهای بزرگی وجود دارد که از نظر تاریخی و تمدن ذخائر فرهنگی و علمی بسیار عظیمی را در دل خود مانند اردستان  قرار داده است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان تصریح کرد: شهرستان اردستان در قسمت شمالی شهر اصفهان قرار دارد و دارای سابقه بسیار کهنی است و همین طور که از نام این شهر و شهرهای دیگر شهرستان مانند زواره و مهاباد و روستاها و محلات این شهر بر می آید ریشه کهن و تاریخی دارد.

ایرج پور با اشاره به ریشه کلمه اردستان، گفت: کلمه اردستان هجده بار در سنگ نوشته های تخت جمشید با خط میخی نوشته شده است که به معنی دریچه و نور و روشنایی بوده و به این شهرستان منتقل شده است.

وی گفت: حدود ۹ وزیر نامدار از جمله مجیرالملک در طول تاریخ از این شهرستان برخاستند. همچنین در دوران معاصر چهره های نامداری مثل شهید آیت الله مدرس، مرحوم ابوالحسن جلوه و حتی در دوران کنونی آیت الله طباطبایی نژاد از این خاک برخاستند که نشان دهنده عمق فرهنگی این منطقه است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان با بیان اینکه نیاز بود که این سابقه تاریخی و فرهنگی بازبینی مجدد شود، گفت: با همراهی مسئولان شهرستان همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران در فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود و تاکنون مقدمات ابتدایی آن انجام شده و کمیته علمی توانمندی برای این همایش در نظر گرفته شده است.

ایرج پور با بیان اینکه بنای همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران با هدف معرفی و بازشناسی شهرستان اردستان است، گفت: شش کمیته فرهنگی در حال فعالیت هستند که شامل بخش های گویش اردستان، معرفی شخصیت ها و مشاهیر، سنت ها و باورها و آداب و رسوم، وجه تسمیه و همچنین بخش مثل ها و واژگان و تاریخ شهرستان هستند.

وی اضافه کرد: تا کنون ۲۰ بسته فرهنگی تهیه شده و در اختیار خبرگزاری های محلی قرار گرفته که در ارتقای فرهنگی اهالی منطقه موثر بوده است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان گفت: با رایزنی که با شهرداری های اردستان، زواره و مهاباد انجام شده، مدیریت شهری قبول کرده که نامگذاری خیابان، کوچه و المان های هر شهر را به نام بزرگان و مشاهیر شهرستان نامگذاری کند که در فرهنگی کردن چهره شهرستان موثر خواهد بود.

ایرج پور با بیان اینکه در راستای همین همایش ملی قرار است گویش اردستانی که یک گویش خاص و باقیمانده از زبان پهلوی است به ثبت ملی برسد، افزود: همچنین ۱۰ کتاب علمی با محوریت اردستان چاپ می شود و در زمان همایش رونمایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha