• پنجشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99113022794
  • خبرنگار : 50165

وزیر آموزش‌وپرورش:

شکرگزاری در مدارس آموزش داده می‌شود

شکرگزاری در مدارس آموزش داده می‌شود

ایسنا/زنجان وزیر آموزش‌وپرورش گفت: یکی از موضوعاتی که به دنبال آموزش آن در مدرسه هستیم، سپاس‌گزاری و قدردانی است.

محسن حاجی‌میرزایی عصر امروز (۳۰ بهمن‌ماه) در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان که در محل استانداری زنجان برگزار شد، اظهار کرد: شورای آموزش‌وپرورش استان جزو شوراهای برگزیده است. توفیقات به دست آمده نتیجه فعالیت همه اعضا بوده و خوشبختانه زنجان استانی با هماهنگی بالا در این زمینه است.

وی افزود: تربیت مسئله‌ای انتخابی نیست. در طول روز در حال تربیت شدن و تربیت کردن هستیم. از همه می‌آموزیم و رفتارها را منطبق می‌کنیم. کودکان بیش از آنکه از کلام الهام بگیرند، از رفتار می‌آموزند و این برای بزرگسالان نیز صادق است، به طوری که لحظه لحظه‌ای که یک مدیر وارد سازمان خود می‌شود، تاثیر تربیتی بر سازمان خود دارد.

این مسئول ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به دنبال آموزش آن در مدرسه هستیم، سپاس‌گزاری و قدردانی است. بزرگ‌ترها باید در رفتار خود قدرشناس باشند. شکرگزاری امری تربیتی است. خداوند که بی‌نیاز است در آیات مختلف، انسان را به شکرگزاری دعوت می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در دوران سختی مدیریت کشور را به عهده گرفته است و همه به اتفاق می‌گویند که این حجم از فشاری که متوجه جامعه شد، کم‌نظیر است ولی دولت در مقابل آن قد علم و مقابله کرده و این مهم با اعداد و ارقام قابل اثبات است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به آموزش مجازی در دوران کرونا، یادآور شد: اتفافی که آموزش و پرورش در دوره کرونا انجام داد، محصول فعالیت همه فرهنگیان بوده و بسیار قابل توجه و بزرگ است. کرونا مسئله مشترک همه دنیا است و عملکردی که ایران تحت عنوان شبکه شاد انجام داده و بسیار قابل توجه است. پیش از شیوع این بیماری یک میلیون معلم در قالب ۱۰۵ هزار مدرسه، ۱۵.۵ میلیون دانش‌آموز را آموزش می‌دادند که در حال حاضر این ارتباط در بستر شبکه شاد برقرار است.

وی با اشاره به ارتباط و آموزش دانش‌آموزان در بستر شبکه شاد، گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۲۵ میلیارد پیام آموزشی و ۹ میلیارد فایل آموزشی تبادل شده است. قطعاً این شبکه کاستی‌هایی دارد و حتی برخی به اینترنت و یا شبکه شاد دسترسی ندارند، ولی نداشتن اینترنت و شاد به معنای محرومیت نیست و آموزش به طرق دیگر در حال انجام است و در حال حاضر همه با آموزش درگیر هستند.

این مسئول ادامه داد: وقتی قدردانی از فعالان انجام نمی‌شود، از نگاه کسی که این خدمات را دریافت می‌کند، ممکن است مناسب نباشد. ایران در برابر همه سختی‌ها قامت خود را افراشته نگه داشته و سربلند است. هر چه جامعه قدردان نعمات و دستاوردها باشد، دستاوردها بیشتر می‌شود.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه رتق و فتق کردن، کلمات دخیل در زبان و ادبیات فارسی است، عنوان کرد: یکی از پیچیده‌ترین کارها در عرصه مدیریت، رتق و فتق است. رتق و فتق بر این اشاره دارد که کارهایی که در بخش‌های مختلف است، باید ترکیب و هماهنگ شود. مهم‌ترین کارکرد شورای آموزش‌وپرورش نیز ایجاد ترکیب‌های هم‌افزا است.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: زنجان در برخی شاخص‌ها از میانگین کشوری بالا و در برخی کم‌تر است. متوسط حضور دانش‌آموزان دختر در آموزش‌وپرورش در زنجان کمتر از میانگین کشوری است و باید دلایل آن احصا، بررسی و چاره‌جویی شود و باید کاری کرد که کسی محروم از آموزش نباشد. همچنین باید به طور میانگین ۵۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند که در استان زنجان این شاخص کمتر از میانگین کشوری بوده، به همین دلیل ایجاد هنرستان‌های کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وضعیت پوشش پایه اول و ابتدایی خوب است ولی باید برای پایه متوسطه بیشتر فکر کرد. ضریب اشتغال معلمان در زنجان خوب بوده و نسبت زن و مرد توازن خوبی دارد. در زنجان باسوادی ۳ درصد کمتر از میانگین کشور بوده و نرخ قبولی در دوره‌های تحصیلی مقطع متوسطه از میانگین کشوری کمتر است.

این مسئول تاکید کرد: متاسفانه مکان‌یابی بسیاری از مدارس در برخی از نقاط کشور غلط بوده است. امروزه بسیاری از مدارس در کشور وجود دارند که دانش‌آموز ندارند. مکان‌یابی بسیاری از مدارس در سطح کشور غلط بوده و چهار استان در کشور از جمله زنجان به شکل پایلوت انتخاب شده و قرار است قبل از ساخت مدارس کاملاً مهندسی شود که در کجای منطقه جغرافیایی مدرسه نیاز است. به عنوان مثال، شهرستان خرم‌دره از لحاظ دارا بودن مدارس بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه از سه طریق نیرو جذب آموزش‌وپرورش می‌شود، تصریح کرد: روش اول از طریق جذب دانشگاه فرهنگیان است که سهمیه امسال ۲۰ هزار نفر بوده و در مراحل پایایی جذب هستند، نوع دوم از طریق آزمون استخدامی است که امسال سهمیه ۲۸ هزار نفری در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: افرادی که از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند یک سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند و نوع سوم جذب نیرو مربوط به خرید خدمت و حق‌التدریسی‌ها است که بیش از ۸۰ هزار نفر بوده و ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر اوایل سال، ۳۰ هزار نفر هفته‌های قبل و ۳۰ هزار نفر نیز سال آینده جذب می‌شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: میزان جذب نیرو با ۱۴ شاخص تعیین می‌شود که منطقه چند نفر نیاز دارد و مشکلی که در خدابنده در رابطه با جذب وجود دارد، قطعاً بررسی می‌شود. هر جا نیروی حق‌التدریس زیاد باشد، سهمیه بیشتری به آن تخصیص داده می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش از پیش‌بینی طرحی برای مسکن فرهنگیان در کشور خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.