• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121309447
  • خبرنگار : 50378

/ثبت شده‌های میراث فرهنگی در سال ۹۹/

آشنایی با آبشار «بابا رمضان»

آشنایی با آبشار «بابا رمضان»
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی آبشار «بابا رمضان» به شماره ۷۳۳ مورخ ۷/۴/۹۹ در فهرست آثار میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

آبشار بابا رمضان  از جاذبه‌های طبیعی شهرستان کلات نادری بوده که از دوران کواترنری به وجود آمده است. روستای «بابا رمضان» در شمال غرب شهرستان کلات و در دامنه ارتفاعات هزارمسجد واقع شده‌ و کوه‌های سر به فلک کشیده هزار مسجد سر منشا بسیاری از چشمه سارها و رودخانه‌ها در منطقه کلات از جمله رودخانه پر آب و دائمی لاین نو (بابا رمضان) است.

گفته می‌شود که  طول راه از روستا تا آبشار حدود پنج کیلومتر است، که در نهایت انتهای این مسیر به آبشار پر آب و خروشان بابا رمضان می‌رسد. ارتفاع این آبشار به ۱۰ متر می‌رسد و آب آن با چنان شدتی از ارتفاع ۱۰ متری به پایین ریزش می‌کند و صدایی شدید در دل کوه می‌پیچد که تنها از نزدیک امکان ثبت زیبایی توام با خشونتش که مقتضی طبیعت آن است، وجود دارد.مسیر پیمایش برای رسیدن به آبشار در دره ای سرسبز با دیواره های بلند انجام می شود. وجود درختان بلند در حاشیه رودخانه پرآب بابا رمضان مسیر پیمایش را زیباتر کرده است.

این اثر با توجه به قرارگیری در نزدیکی روستای بابا رمضان که یکی از روستای هدف گردشگری شهرستان کلات است از مناطق بکر و زیبای خراسان رضوی به حساب می‌آید و مقصد گردشگران بسیاری است.

برای رسیدن به این آبشار گردشگران باید گاهی از داخل رودخانه خروشان سرد و گاهی از روی صخره‌های سنگی عبور و مسیری پنج کیلومتری را در طبیعت زیبای دره طی کنند تا به انتهای آبشار برسند. رسیدن به این آبشار و تماشای ریزش شدیدی آن قطعا خستگی یک پیاده‌روی طولانی را از تن گردشگران به در می‌کند.   

شهرستان کلات یکی از شهرستان‌های زیبای خراسان رضوی است که چشم‌اندازهای زیادی دارد و این آبشار نیز یکی از این موهبت‌های طبیعی بوده که همیشه مورد توجه اهالی بومی و گردشگران در تمام فصول سال است.

گفتنی است که دره و آبشار بابا رمضان بر روی رسوبات دوره مزوزوئیک (کرتاسه) شکل گرفته که کل سایت جزیی از تشکیلات رسوبی کپه داغ شمال شرق ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha