• جمعه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99122216480
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برپایی آیین پاک‌سازی محوطه‌های باستانی در نوش‌آباد

برپایی آیین پاک‌سازی محوطه‌های باستانی در نوش‌آباد

ایسنا/اصفهان نایب‌رئیس انجمن‌های میراث فرهنگی استان اصفهان، از اجرای چهارمین آیین پاک‌سازی محوطه‌های باستانی در قلعه سیزان و مجموعه حوض‌خانه نوش‌آباد خبر داد.

امیر کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این آیین یک حرکت نمادین است که از سال ۱۳۹۵ در محوطه‌های تاریخی کشور با هدف فرهنگ‌سازی و تشویق جامعه محلی، انجمن‌های مردم‌نهاد و شهروندان در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی، برای استقبال از جشن باستانی نوروز برگزار می‌شود.

وی افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای حفظ میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی یک وظیفه همگانی است. همه شهروندان باید در این برنامه‌ها ایفای نقش داشته باشند و انتظار است که این مراسم در تقویم سالیانه تشکل‌های میراث فرهنگی به‌عنوان یک سنت سالانه مورد توجه قرار بگیرد.

 رئیس هیأت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد تصریح کرد: سال گذشته به علت شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری، آیین پاک‌سازی محوطه‌های باستانی اجرا نشد ولی امسال به‌عنوان یک برنامه در استقبال از جشن‌های عید نوروز و تقویت روحیه نشاط و امید در جامعه با رعایت موازین بهداشتی شاهد برگزاری آن بودیم.

وی با بیان اینکه گردشگری به‌عنوان فعالیتی قدرتمند و حرفه‌ای در اقتصاد جهانی مطرح‌شده و یکی از عوامل مؤثر در تبادل فرهنگی بین کشورهاست، یادآور شد: طی چهار سال گذشته، آیین پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی، مجموعه شتر خانه، مجموعه باستانی شهر زیرزمینی و برج عشق‌آباد اجراشده تا بتوانیم به پشتوانه این جاذبه‌ها اقدام به جذب گردشگر کنیم.

 کدخدایی خاطر نشان کرد: حفظ و تداوم نمادها و نشانه‌های تاریخی و فرهنگی فراتر از دستگاه‌های دولتی، به‌عنوان مؤلفه‌های حفظ هویت تاریخی مناطق و اقوام مختلف کشور باید مورد توجه همه شهروندان قرار بگیرد و برای این منظور فرهنگ‌سازی شود.

مهدی نجار زاده، مسئول پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی نوش‌آباد نیز به ایسنا گفت: شهر تاریخی نوش‌آباد، شمالی‌ترین نقطه استان بزرگ اصفهان و از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری است که پیشینه آن به تمدن سیلک گره می‌خورد و علاوه بر بافت قدیمی، آثار و دیدنی‌های متعدد دیگری هم دارد.

وی اظهار کرد: قلعه خشتی سیزان، یکی از مستحکم‌ترین و زیباترین قلعه‌هایی است که در وسعت یک هکتار با ۹ برج دیده‌بانی بناشده و مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی است. این بنا در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسئول پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی نوش‌آباد ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ دو حوض‌خانه در کنار مسجد جامع و مسجد موسی بن جعفر نوش‌آباد شناسایی شد که بعد از خاک‌برداری و مرمت آن‌ها، پرونده مستند نگاری و ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی تهیه‌شده است.

وی تصریح کرد: حوض‌خانه‌های نوش‌آباد با توجه به سطح قنات‌ها در عمق‌های متفاوت بین سه تا شش متر و با مصالح آجر ساخته‌شده است. ساختمان حوض‌خانه نیز شامل عناصری به شکل دایره یا چندضلعی در مرکز فضا، سکوهایی جهت نشستن در دورتادور آن و کانال قنات و کانال تهویه هواست.

نجارزاده افزود: حوض‌خانه‌ها کاربری وضوخانه و رختشوی خانه نیز داشته و به شکل یک چهار تاقی ایجادشده‌اند که دور آن راهرو با تاق آهنگ به شکل ضربی قرار دارد. در جبهه شمالی و جنوبی آن نیز سکویی برای نشستن ساخته شده است.

مسئول پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی نوش‌آباد گفت: طرح پاک‌سازی و بهسازی محوطه‌های تاریخی نوش‌آباد با مشارکت انجمن دوستداران آثار تاریخی، شهرداری و شورای اسلامی، پایگاه ملی پژوهشی میراث فرهنگی، کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد و اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha