• یکشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99122418052
  • خبرنگار : 71442

رییس صداوسیما:

نقدهای درست از سریال ها را بر چشم می گذاریم

نقدهای درست از سریال ها را بر چشم می گذاریم
عکس آرشیوی است

رئیس سازمان صداوسیما درباره نقدهایی که از مجموعه های نمایشی تلویزیون می شود، با بیان اینکه صداوسیما به دنبال کیفیت و ارتقای آثار است، تاکید کرد: نقدهای عالمانه و درست را بر چشم می گذاریم و خودمان را حتما اصلاح می کنیم؛ البته عده ای هم هستند که همیشه سنگ می اندازند و آن هم هست اما به طور کلی در این سال سخت کارهای ارزشمندی انجام شد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان صداوسیما در آیین تجلیل از دست اندرکاران مجموعه های نمایشی با اشاره به دشواری های ساخت پروژه های نمایشی در روزهای کرونا، یادآور شد: به هر حال سالی که گذشت، سالِ بسیار استثنایی در یکصد سال اخیر بود و تاثیرات بسیاری داشت و بسیاری از مشاغل را تعطیل کرد. از آنجا که کارهای نمایشی هم نمی توانند با ماسک تولید شوند، می توانست کار ما را کاملا تعطیل کند، البته همان گونه که شاهد هستید حوزه سینما هم ضربه سنگینی خورد و شما شاهد هستید. تمام فعالیت های کشور به نوعی تحت تاثیر قرار گرفت و ما سبک جدیدی از زندگی را تجربه کردیم. اما اهالی رسانه در تمامی بخش ها پای کار بودند . چراکه وقتی مردم در خانه نشسته اند، ما باید برای آنها سرگرمی ایجاد کنیم و بر این اساس همه فداکارانه پای کار بودند؛ هم دوستان خودمان در سازمان صداوسیما و هم کسانی که کارهای نمایشی انجام می دادند.

علی عسکری با اشاره به اینکه اواخر اسفندماه سال گذشته به دلیل شرایط کرونا نگرانی هایی برای تعطیلی روند سریال سازی بود، در عین حال گفت: تلاش های زیادی برای حفظ و رعایت پروتکل ها انجام شد و عوامل فداکارانه کار کردند و سریال سازی و کار نمایشی نه تنها از نفس نیفتاد بلکه به طور نسبی بیش از گذشته هم کار کرد.

او با اشاره به آسیب شناسی تولیدات نمایشی برای بالا بردن اثرگذاری و کیفیت، در این زمینه توضیح داد: در مجموع بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که در این زمینه نمی توانیم ساختار فیلمنامه را تغییر دهیم؛ چراکه فیلمنامه ساختمان عظیمی است که پیچیدگی های خودش را دارد و فقط کمی می توان آن را تغییر داد. به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم باکیفیت تر عمل کنیم، باید یک مرحله عمیق تر شویم و زمانی که ایده دارد شکل می گیرد و به اصطلاح در ژنتیک سریال باید عمیق شویم؛ در حقیقت زمانی که می خواهیم سریال را خلق کنیم و شاکله اصلی شکل می گیرد، خیلی مهم است. تمامی ویژگی های پایه ای یک سریال در همان «ایده اول» وجود دارد. ارتباطات علت و معلولی و معقول یک سریال خیلی مهم است وگرنه حداکثر ۵ تا ۱۰ درصد می توان در فیلمنامه تغییر ایجاد کرد.

او به حرف هایش ادامه داد: پس از آن، نکته مهم «انتخاب سوژه» است که به طرح نمایشی پرجاذبه کمک می کند. مساله بعدی انتخاب و «مهندسی پیام» است. اگر پیام به روز و مورد احتیاج مردم باشد، آن سریال می گیرد.

علی عسکری با یاد کردن از این سه اصل به عنوان «سند مفهومی و محتوایی»، لازمه اجرایی کردن آن را تحقیق عمیق و گسترده دانست.

رییس صداوسیما با تاکید بر سه اصل محتوا، پیام و حکمت آموزی در حوزه سریال سازی، خاطرنشان کرد: قله تاثیرگذاری در تلویزیون برای ما سریال است. سریال می تواند زیباترین لحظه ها را خلق و حکمت آموزترین مطالب ا به مخاطب منتقل کند. به همین جهت هم در حال حاضر بیشترین هزینه در بخش سریال سازی صرف می شود. نقش برتر دست سریال سازها است. اما نکته ای که وجود دارد این است که توازن بین حکمت آموزی، زیبایی و جاذبه، پاشنه آشیل و از آن لغزشگاه های مهم است.

او تصریح کرد: برخی برای اینکه جاذبه سریال را بالا ببرند، از فرهنگ عدول می کنند و فرهنگ را رها می کنند و به سراغ جاذبه های سطحی تر می روند. متاسفانه ما درگیر این مساله هستیم. برای مثال اگر به فکر اقتصاد باشیم، اینجاست که ممکن است به فرهنگ سوزی و فرهنگ کُشی مبتلا می شویم. بنابراین با تعادل بین حکمت آموز بودن و جاذبه و زیبایی باید حداکثر تأثیرگذاری مثبت را باید داشته باشیم و مراقب باشیم دچار سقوط در این ورطه در کار هنری مان نشویم. به دلیل رقبایی که وجود دارند در ماهواره ها، فضای مجازی و ...، ممکن است ما دچار این لغزشگاه شویم. بین نگاه تجاری، سودجویانه و نگاه فرهنگی تعارض وجود دارد و یکی از کارهای سخت ما با توجه به شرایط محیطی این است که این تعارض را به نفع مردم حل کنیم.

رییس صداوسیما تاکید کرد: ما در لحظات خاصی از تاریخمان هستیم. دشمنان ما مدام القاء می کنند که شما در حال افول هستید اما اینطور نیست کشور ما هر روز در حال ریشه دار و قدرتمندتر شدن است. برخی امریکا در ذهنشان بزرگ است که می گویند که کوتاه بیایید اما کشور ما انقدر بزرگ است که کوتاه نیامده و روی پای خود ایستاده است.

علی عسکری در پایان تاکید کرد: سازندگان سریال ها از گزاره های بیانیه گام دوم انقلاب برای تولید آثار استفاده کنند. امیدوار کردن نسل جوان به آینده پرثمر یکی از ویژگی هایی است که می توانیم در ساخت آثار نمایشی قوی تر به این ژانر و گونه توجه کنید.

۴۲ سریال در مرحله تولید و پیش تولید است

به گزارش ایسنا، معاون سیما با ابراز امیدواری نسبت به حمایت دولت و صداوسیما از حوزه سریال سازی، اعلام کرد که در حال حاضر ۴۲ پروژه فعالانه در مرحله تولید و پیش‌تولید قرار دارد و علاوه بر این، ۱۰۰ پروژه هم در مرحله نگارش است.

حمید شاه‌آبادی در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران مجموعه‌های نمایشی سیما در سال ۹۹ این هنرمندان را سربازان جبهه فرهنگی نامید و با بزرگداشت یاد هنرمندانی که در این سال سخت از میان ما پر کشیدند، گفت: امسال در حوزه فیلم و سریال، سالی کاملاً استثنایی را تجربه کردیم. پیش از آغازین روزهای ۹۹، کرونا آمد و بسیاری از فعالیت‌های هنری از جمله تولید فیلم و سریال را تا نیمه اردیبهشت تحت‌الشعاع قرار داد.

وی افزود: در طول این سال همکاران سیما و پروژه‌های مختلف با سختی و مشقت به پیشبرد کارها همت گماردند، زیرا این عرصه، عرصه‌ای بود که می‌توانست برای مردم روزها و ساعت‌های مناسب و آرامش بخشی را به ارمغان بیاورد. همه عوامل دست‌ به‌ دست هم دادند تا در فضای جدید و شرایط موجود، آثار متنوعی خلق کنیم و مفتخریم که توفیق داریم یکی از قله‌های سریال سازی را در سال ۹۹ به نمایش بگذاریم.

معاون سیما تأکید کرد: تولید ۲۹ سریال و پخش ۸۴۲ قسمت، آمار افتخارآفرینی است که به دست شما و عوامل سخت‌کوش حوزه فیلم و سریال حاصل شده است.

شاه‌آبادی با بیان اینکه ۱۴ اثر از سال ۹۸ دوربین روشن به سال ۹۹ وارد شد و ۲۵ اثر هم امسال مقابل دوربین رفت، گفت: در همه صحنه‌ها باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شد و آنچه امروز شاهدیم آن است که بیش از ۲۴ هزار دقیقه برنامه تولید شده است.

وی فیلم و سریال را برترین، اثرگذارترین، آموزنده‌ترین، جذاب‌ترین و ماندگارترین گونه از قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی توصیف کرد و گفت: این حوزه می‌تواند نمادی از هویت ملی و دینی ما، تاریخ پرافتخار کشور ما و مروج فرهنگ کهن و آیین و سنت ما باشد.

معاون سیما افزود: اصحاب فیلم و سریال باید علاوه بر تزریق امید و شادکامی‌به جامعه، تلاش برای تولید آثار سرگرم‌کننده و افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی، با تولید آثار هنرمندانه، مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تحکیم بنیان خانواده باشند تا راه را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی هموار کنند.

وی در همین حال با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفی آثار گفت: برای تقویت فیلم‌نامه در شکل و ساختار، شوراهای فیلم و سریال با محوریت شبکه‌ها تقویت شده است تا بر اساس مصوبات شورای عالی کار را پیش ببرند.بر این اساس از ۱۷ چهره شناخته شده دعوت کردیم تا با حضورشان شورای فیلم و سریال شبکه ها تقویت شوند.

بر اساس این گزارش، در بخشی از مراسم تجلیل از دست اندرکاران مجموعه های نمایشی سال ۹۹ از خانواده های درگذشتگان هنرمندان تجلیل به عمل آمد. خانواده های مرحوم سیروس گرجستانی، محمود فلاح، کامبوزیا پرتویی، کریم اکبری مبارکه و ماهچره خلیلی تجلیل شدند.

همچنین محمد سلوکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت، اعلام کرد که سازمان صداوسیما در طول یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ۴۰ نفر را از دست داد و ۳۰۰۰ نفر از اهالی صداوسیما به کرونا مبتلا شدند.

سلمان واجب بود یا میرباقری؟

همچنین در بخش دیگری از مراسم حسین طاهری، تهیه کننده «سلمان فارسی» به سخنرانی پرداخت و با اشاره به ساخت ادامه این مجموعه تاریخی در شاهرود یادآور شد: تیم تولید مجموعه «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری در حال حاضر در شاهرود مشغول کار هستند. سال گذشته که کرونا شروع شد در قشم فیلمبرداری داشتیم و سخت بود که تصمیم بگیریم و برای من که نگران این سرمایه های ملی بودم این تصور پیش می آمد که اگر اتفاقی برای کسی بیفتد در دادگاه من را محاکمه می کنند و می گویند آیا سلمان واجب بود یا میرباقری؟ که آقای میرباقری گفتند «سلمان» مهم تر است. به همین منظور به همت تیم بهداشت سازمان سال گذشته را گذراندیم و قرار بود در سال جدید به ترکیه برویم که نشد اما تلاش شد این چراغ روشن بماند به همین منظور تغییراتی در فیلمنامه صورت گرفت.

مهدی فرجی، تهیه کننده «نون خ» هم در این مراسم تجلیل، به سخنرانی پرداخت که صحبت‌های این تهیه کننده همانند حرفهای انتهایی طاهری به پخش تلویزیونی نرسید.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از دست اندرکاران مجموعه های نمایشی در سال ۹۹ تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha