• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99122619712
  • خبرنگار : 50022

همه آنچه درباره پروژه استارلینک می‌دانیم؛

اینترنت ماهواره‌ای تا چند ماه دیگر به ایران می‌رسد

اینترنت ماهواره‌ای تا چند ماه دیگر به ایران می‌رسد

ایسنا/البرز یک کارشناس حوزه فناوری با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت در اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس امکان‌پذیر نیست، گفت: اینترنت استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود.

امید رهبر در گفت و گو با ایسنا، درباره پروژه استارلینک که در ایران به عنوان اینترنت ماهواره‌ای شناخته می‌شود، گفت: استارلینک، پروژه اینترنت فضایی «ایلان ماسک» بنیان گذار شرکت «اسپیس ایکس» است. خدمات استارلینک ابتدا در سال گذشته در آمریکای شمالی ارائه شد و به افراد این امکان را داد تا از شبکه پرسرعتی که از صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس ایکس ارسال می‌شد استفاده کنند. بیش از ۱۰۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و طرحی در دست است که طی چند سال آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر نیز به آنها اضافه شود.

درآمد اینترنت ماهواره‌ای صرف استقرار انسان در مریخ می‌شود

رهبر با بیان اینکه استارلینک یک پروژه خصوصی است، گفت: اما آقای ماسک که اخیراً به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد، اعلام کرده که با دستیابی به رشد پایدار سوددهی، می‌تواند عمومی شود. هر ثروتی که از این راه تولید شود می‌تواند به سرمایه‌گذاری در رویای جاه‌طلبانه او یعنی استقرار انسان در مریخ به کار گرفته شود.

وی در ادامه افزود: ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس امیدوارند که فناوری استارلینک در پر کردن شکاف اتصال به اینترنت، بین مناطق روستایی و شهری کارآمد باشد. ماهواره‌های استارلینک سیگنال اینترنت را مستقیماً به یک گیت‌وی یا کامپیوتر کاربر ارسال می‌کنند. این یعنی زیرساخت بسیاری کمتری برای دریافت سیگنال اینترنت در خانه‌های روستایی مورد نیاز است. علاوه بر این، اسپیس‌ایکس می‌گوید که اینترنت استارلینک، سریعتر و با تأخیرکمتر از اینترنت‌های ماهواره‌ای کنونی ارائه خواهد شد.

این کارشناس حوزه فناوری در خصوص اینکه تأخیر در اینترنت استارلینک کمتر از سایر اینترنت‌های ماهواره‌ای است، توضیح داد: تاخیر مدت زمانی است که برای ارسال داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگه لازم است. هنگامی که ماهواره‌ها از زمین دور هستند، تأخیر زیاد است در نتیجه عملکرد ضعیفی برای فعالیت‌هایی مثل تماس‌های تصویری یا بازی‌های آنلاین وجود دارد اما ماهواره‌های استارلینک ۷۰ تا ۱۰۰ برابر از ماهواره‌های مخابراتی متداول به‌زمین نزدیک‌تر هستند و به همین دلیل اینترنت استارلینک با تأخیر کمتری مواجه خواهد بود.

همه تجهیزات مورد نیاز برای دریافت اینترنت استارلینک

چرا دنیا بی صبرانه منتظر اینترنت استارلینک است؟

رهبر در ادامه با بیان اینکه اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ی جدیدی نیست و همین حالا نیز شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهند گفت: بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌های اینترنت ماهواره‌ای درحال‌حاضر دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) هستند. جالب است بدانید هر دو این شرکت‌ها برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه دادند و هیوزنت یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک در آمریکا دارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه اینترنت ماهواره‌ای از حدود یک دهه پیش ارائه شده ولی اکنون بسیاری از مردم دنیا با اشتیاق فراوان اخبار پروژه‌ استارلینک را دنبال می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر عرضه‌ اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس هستند هم اظهار کرد: یکی  از دلایل این است که استارلینک سرعت بسیار بیشتر و تأخیر یا Latency بسیار کم‌تری نسبت به دیگر اینترنت‌های ماهواره‌ای دارد. استارلینک قرار است جهانی باشد و از لحاظ تئوری قابلیت سرویس‌دهی آن مختص منطقه‌ جغرافیایی خاصی نخواهد بود. استارلینک باتوجه‌به تعداد بیشتر ماهواره، پهنای باند بسیار بیشتری خواهد داشت و درنتیجه به کاربران بسیار بیشتری سرویس خواهد داد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه استارلینک هم گفت: استارلینک تاکنون بیش از ۱۰ هزار کاربر در کشورهای استرالیا، نیوزلند، مکزیک و بخش‌هایی از آمریکا و کانادا داشته است. هدف این است که دیگر نقاط جهان نیز در سال ۲۰۲۱ مورد پشتیبانی قرار بگیرند. این کمپانی نخستین ماهواره‌های آزمایشی خود را در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب کرد. بعد از این هم شاهد ارسال ۶۰ ماهواره رسمی استارلینک در سال ۲۰۱۹ بودیم. اسپیس ایکس حدوداً ۱۰۰۰ ماهواره به مدار زمین فرستاده است. به مرور زمان، اسپیس ایکس می‌خواهد هر سه ماه یک‌بار حداقل یک موشک فالکون به مدار زمین بفرستد که ۶۰ ماهواره در هر کدام تعبیه شده است.

رهبر در خصوص سرعت اینترنت استارلینک هم گفت: بنا به اعلام وبسایت رسمی پروژه استارلینک، سرعت بین ۵۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و تأخیر آن بین ۲۰ الی ۴۰ میلی‌ثانیه است.

سرنوشت اینترنت ماهواره‌ای در ایران چه می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه اینترنت استارلینک چه زمانی به ایران خواهد رسید و بهترین سیاست در قبال این موضوع چه باید باشد، هم گفت: اینترنت استارلینک خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران هم در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود اما باید صبر کرد تا دید شرایط ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در ایران چگونه خواهد بود.

رهبر افزود: علاوه بر این سوال اینجاست که آیا وزارت ارتباطات ایران مجوز استفاده از این نوع اینترنت را صادر می‌کند. از آنجا که اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی است ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکاست بنابراین ارائه این سرویس مانند سایر سرویس‌های دیگر شرکت‌ها دستخوش برخی جهت گیری‌های سیاسی خواهد بود. مواضعی که در همین ابتدای کار دیده می‌شود بدون شک بر کیفیت و کمیت ارائه سرویس اینترنت موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: جدای از بحث مشکلات گرفتن مجوزها واقعیت امر این است که هزینه اشتراک ماهانه برای دریافت سرویس اینترنت ماهواره‌ای بسیار بیشتر از هزینه دیگر راه‌های دریافت اینترنت است. طوری که یک‌بار باید ۴۹۹ دلار برای سخت‌افزارهای زمینی لازم هزینه کرد و سپس ماهانه ۹۹ دلار برای خود سرویس اینترنت پرداخت به همین دلیل استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا در حال حاضر یک روش رایج نیست.

اینترنت ماهواره‌ای را نمی‌توان محدود کرد

این کارشناس حوزه فناری در پاسخ به اینکه آیا امکان اختلال در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به وسیله پارازیت وجود دارد یا خیر هم گفت:  شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده قطر هر دیش که در پک خریداری شده موجود است، ۷۰ سانتی متر است. دیش را در هر جا که قرار دهید از غرب به شرق به ازای هر ۱۰ سانتیمتر یک سیگنال ماهواره اسپیس ایکس دریافت می‌کند. با این حساب تا امروز هر دیش در هر جایی که قرار بگیرد از سه ماهواره سیگنال دریافت خواهد کرد. دیش‌ها دارای سیستمی هستند که  به صورت کاملا ًهوشمند چرخیده و قویترین سیگنال از بین سه سیگنال را تشخیص داده و روی بهترین و قویترین آنها متمرکز می‌شوند. اوج تکنولوژی اینجاست که با جابجا کردن محل دیش، مثلاً ۷۰ سانتیمتر، کاربر  سیگنال را از سه ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد. قرار است تا دو سال دیگر سه سیگنال تبدیل به ۱۰ سیگنال شود. بنابراین جلوگیری رسیدن سیگنال به دیش کاری بسیار دشوار است.

وی اضافه کرد: همچنین کسانی که به دنبال مقابله با اینترنت ماهواره‌ای هستند  به اندازه کافی با استار لینک آشنا نیستند چون  شبکه جی پی اس موقعیت یابی در دنیا دارای ۶۰ ماهواره است. در آینده جی پی اس روی ماهواره‌های استار لینک می‌رود. این اتفاق ابعاد عجیب و غریبی دارد و مقابله با آن با طرح‌های خنده‌دار ممکن نیست.

اینترنت استارلینک خواه ناخواه در ایران فراگیر خواهد شد

وی افزود: رهبر در پایان با اشاره به توییت ایلان ماسک در خصوص توسعه اینترنت ماهواره‌ای و امکان استفاده مردم ایران از آن، تصریح کرد: تاکنون حدود ۴۰ درصد از ماهواره‌های این شرکت در مدار قرار گرفته و طی چند سال آینده خواه ناخواه اینترنت استارلینک در دنیا و ایران فراگیر خواهد شد بنابراین در چنین شرایطی به جای سیاست مقابله، همکاری شرکت اسپیس ایکس منطقی‌تر خواهد بود. البته با توجه به تحریم‌ها این همکاری می‌تواند غیر رسمی باشد. ضمن اینکه تکنولوژی‌ هیچ مرزی ندارد و امکان دریافت مستقیم در آینده دور از ذهن نخواهد بود و در بحث هزینه اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک نوید کاهش هزینه‌ها را در آینده داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۲:۲۹

ما جوانان تحصیلکرده ایرانی می خواهیم به اینترنت بین المللی و به همه برنامه ها بدون هیچ محدودیت و فیلترشکنی دسترسی داشته باشیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۳:۲۸

فعلا که موفق ترین جوانان دنیا جوانان چینی هستند که حتی به گوگل و فیسبوک هم دسترسی ندارند و هر چه لازم دارند خودشان می سازند. جوان مصرف گرای ایرانی باید روی فرهنگ اش کار کند.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۴:۰۸

چین چیزی را خودش نمی سازد بلکه تکنولوژی را از غرب خصوصا از آمریکا می دزدد، در آمریکا هر ماه 9 پرونده از این بابت در دستگاه قضایی اش ثبت میشود

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۴:۱۷

جناب جوان که فرمودید جوانان چینی به اینطور چیزها دسترسی ندارد و همه چیز را خودشان میسازند. بروید و تاریخ تحویل چین از 50 سال پیش را بررسی کنید و سرمایه گذاری هنگفت علمی و مالی غرب را در آنجا ببینید. هیچ کشوری نمیتواند همه چیز را خودش بسازد مگر اینکه غیر بهینه کار کند و به خودش ضرر بزند.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۹:۳۸

به جوان!! هیچ کشوری در دنیا نمیتونه همه چیزیشو خودش بسازه اصلا منطقی نیست بجای شعار کمی مطالع خوبه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۳۷

آفرين بر شما جوان با بصیرت

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۶:۰۸

اقا سعید شما که وضع اینترنت رو انگار خوب نمیدونی خیلی ها هستن بخاطر اینترنت ضعیف نمیتونن درس بخونن یا بخاطر ضعیف بودن وست کلاس قطع میشن اگه اینترنت ایران انقدر قوی بود کس میرفت از اینترنت خارجی استفاده کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۳:۲۴

عجب....چین اگر چین شد به مدد حضور کارخانه های امریکایی در چین بود. کمپانی اپل که تمام کارخانه هایش در چین است. شما لطفا با این اظهار نظرات پیرمردی برای جوانان تعیین تکلیف نفرمایید.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۲:۳۵

"اینترنت ماهواره‌ای تا چند ماه دیگر به ایران می‌رسد" این خبر یعنی فیلتر و رصد فضای مجازی کشک و هزاران میلیارد تومان بودجه ملت بر باد هوا رفته !

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۲:۵۷

تا همین الآن هم فیلتر کردن سایت های غیر مستهجن بر باد دادن بودجه ملت بوده.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۳:۲۵

چه جای خوشحالی داره؟ شرکت های ایرانی از بین می روند. مردم بی کار تر می شوند که چه شود؟ مگر الان با همین اینترنتی که داریم چه مشکلی هست و چه کار خارق العاده ای قرار است انجام دهیم که نمی شود؟ این فرهنگ مصرف گرایی بیمارگونه برای ما سم هست. اینکه اینترنت ما توسط یک کشور خارجی تامین شود که پیشرفت نیست پسرفت است.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۴:۰۸

بنده با دیدگاه شما هیچگونه توافقی نخواهم داشتندی

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۴:۳۲

خوشحالیش اینجاست که تیر عزیزانی که قصد دارند مملکتو به کره شمالی جدید تبدیل کنند به سنگ میخوره

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۵:۱۶

دسترسی داشتن به اینترنت در دنیای امروز تقریبا یک حق پایه‌ای افراد است. اگر اینترنت جهانی با سرعت خوب و آزادی کافی در اختیار مردم قرار گیرد حداقل در آینده‌ی نزدیک کسی سراغ اینترنت ماهواره‌ای نخواهد رفت. مشکل اینجاست که بعضی‌ها دوست دارند همین اینترنتی که داریم را از لحاظ سرعت و سایت‌های قابل دسترس محدود و محدودتر کنند. برای مثال مشکلات قضایی که برای وزیر ارتباطات پیش آمد را ببینید.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۵:۴۹

اتفاقا چه قدر بهتر که همچین افراد و شرکت هایی از بین برن. مردم ایران بدون این افراد و شرکت ها خیلی بهتر زندگی می کنند. همین افراد و شرکت ها هستن که پدر ما رو سر سرعت اینترنت و فیلتر بیهوده در اوردن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۱۶

جناب شما گوشی دستت هم خارجی ها ساختن.یعنی الان داری پس رفت میکنی؟!!

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۵۳

چه بهتر، اگه تا الان اینترنت پر سرعت داده بودن ، دولت مجبور به این کار نمیشد. بنده تو عمرم از وای فای خودم سرعت ۱ مگابت بر ثانیه بیشتر ندیدم.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۹:۵۲

البته که درست نیست اما چیزی که ما هزینه میکنیم با کیفیت پایین بهمون میدن این خودش پسرفت هستش

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۱:۴۲

مهندس اگ سرعت نت بالا بود و فیلتر نبود مشکلی با اینترنت خودمون نداشتیم خب

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۲:۰۸

الان شما دارید میگید شرکت های ایرانی از بین میروند و مردم بیکار تر میشوند خب الان سما این حرفیو که میزنی داری طرف یه دزد رو میگیری مثلا اینترنتی که من یک هفته ای 3/5 گیگ میخرم 18000 تومن ارزش داره؟ نه اصلا ارزش نداره اینایی که از این شرکت بیکار میشوند حقشونه چون دارن با پول مردم زندگی میکنن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۲:۲۳

مهمترین اتفاقی که می افته اینه که دیگه کسی نمیتونه بنابر میل شخصی یا مصلحت لحظه ایی هر وقت که خواست بزنه اینترنت رو قطع کنه.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۲:۳۸

الان لباسا و گوشیه شما خارجیه و خیلی از لوازمه دیگه تون . حالا میاید از کالای ایرانی حمایت میکنید؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۳:۰۲

اگه دلتون برا شرکت های اینترنت ایرانی میسوزه پس چرا کاری نمیکنن که مردم سمت این جور چیزا نرن؟؟اینجا نوشته سرعت ۵۰ مگ بر ثانیه کی از این سرعت خوشش نیاد؟حتی خود رئیس های شرکت های اینترنتی ایرانی وقتی این بیاد ازش استفاده میکنن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۵:۵۵

مثل اینکه کلیله و منه زیادخوندی

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۶:۴۸

آقای که ندانسته حرف میزنید که اینترنت مشکل ندارد!!!! منی که گیمر هستم چرا باید پینگ من 300 باشد پینگ یک آمریکایی یا ترکیه ای 20 این اصلا عادلانه نیست شما با اینترنت شاید فقط به واتساپ یا اینستا بروید ولی برای من گیمبر این وضع بحرانی است حرفی که میزن فقط گیمر ها من را درک میکنند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۴:۴۱

متاسفانه فرهنگ ما ضعیفه وبه جای سود برامون فساد میاره. به احتمال زیاد به ایران با تخفیف ویژه و حتی رایگان عرضه میکنن تا موقع تضاهرات استفاده کنن ازش

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۴:۴۵

اوج پیشرفت در اینجا است که باید هر اپلیکیشنی رو با فیلتر شکن باز کنی حتی بازی بابا آخه لامصب بازی چه ابعاد سیاسی میتونه داشته باشه که میاد دولت فیلتر میکنه دیگه از فیلتر شدن خسته ایم چون تاثیری هم نداشته و فقط هزینه نت رو زیاد کرده

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۷:۳۷

فیلتر شکن دو سه تا عیب دیگر هم دارد از جمله اینکه موبایل و کامپیوتر زودتر خراب میشود و اطلاعات هم به دست شرکت فیلتر ساز میافتد. در واقع هدف فیلترینگ هم همینه که اینترنت برای ما گرانتر در بیاد و بیشتر از خارج موبایل بخریم و همچنین دشمن اطلاعات ما رو داشته باشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۲۰:۵۳

کدوم بازی فیلتره ؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۵:۳۱

در متن اشاره شده که اسپیس ایکس می‌خواهد هر سه ماه یک‌بار حداقل یک موشک فالکون به مدار زمین بفرستد که ۶۰ ماهواره در هر کدام تعبیه شده است. در حالیکه هم اکنون اسپیس ایکس داره به طور متوسط هر چهارده روز یک دسته شصت تایی ماهواره را در مدار قرار میده.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۶:۱۲

برای تبادل اطلاعات بین ملت ها دیگر هیچ دوار و حصاری نمیتوان کشید و تکنولوژی علم با سرعت غیر باوری در حال پیشرفت است، آنهایی که فکر می کنند میشود این دیوارها را کشید در جهت مخالف آب شنا میکنند و سرمایه های مردم را هدر می دهند مثل ابنترنت ملی، بجاش بهتره عقل و منطق و علم را پایه و اساس قرار دهیم چون اینها جهان را تسخیر میکنند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۴:۵۳

یه بنده خدایی داشت معلق آب میخورد یکی رد شد گفت اینجوری آب نخور عقلت کم میشه، طرف گفت عقل چیه؟ اونیکی گفت هیچی بخور بخور...

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۹:۵۲

در ایران اینترنت ماهواره ای فقط به خاطر فیلتر نبودن شبکه های اجتماعی میخان

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۵۶

من یکی که گیمر هستم هیچوقت نتونستم یک بار مثل آدم بازی آنلاین کنم. آیا این حق من و امثال من نیست که با سرعت بازی بازی آنلاین کنیم؟

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۲۰:۱۶

یعنی اگر نهادهای متصدی سانسور بخواهند فیلتر کنند یا پارازیت بفرستند روی این پروتکل اینترنتی، کم کم 90 درصد مردم مبتلا به انواع سرطان خواهند شد. وقت این هست که تغییر زوایه دید بدهند.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۴۳

علی خان فیلتر نکنن این قدر خالی می شی، و شارژ صفر می شه ومقطوع النسل میشی. نه با فیلتر

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۷:۰۰

سلام اونهایی که بحث فساد میزنن همین الان هم فراگیر شده، دلیل ازدواج نکردن پسران همین فشار های مدیریت نشده ای هست که سر جوانان بدبخت بخصوص تحصیلکرده پباده میکنن هر چی بیشتر فیلتر کنن همون اندازه کنجکاوی بیشتره و به تبع اون فساد بیشتر، اگر مثل بقیه دنیا همه چیز آزاد بود آیا این ها یک چیز عادی نمیشد؟ تکنولوژی روز بروز گسترش پیدا میکنه و هیچ چیز جلودارش نییست، فقط با فیلتر کردن دارید مقطوع النسل میکنید جوون های این کشور رو. سایه آقا امام زمان مستدام

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۰:۱۴

هرجور حساب کنیم قیمتش نسبت به حجم اینترنت و سرعتی که ارائه میکنه نسبت به هزینه ایی که برای مقدار اینترنت با سرعت حلزونی که تو وایران دریافت میکنیم خیلی ارزونتر میوفته . بحث فیلتیرینگ و دیوار کشی هم که دورمون معمولا میخوان بکشن هم بکنار . با توجه به تکنولوژی دنیای امروز خصوصا آینده جایی برای تحمیل نظر خاص نمیذاره

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۳:۱۸

نه اینکه الان جاهایی که اینترنت آزاده ازدواج زیاده

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۷:۰۲

دوستان دعوا نکنین نوشته هزینش ماهی ۹۹دلار اگر دلار ۲۵تومانی حساب کنم میشه حدود ماعی ۲میلیون ۵۰۰ از الان نداریم این قدر که بدیم 😐

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۰۶

نوشتن کی بود مانند دیدن

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۱۵

درود به جوان ایرانی دست پاش را بستن تو طمستون براش کولر و تو تابستون براش هزینه میکننن بخاری میزارن بعد میگن چرا نمیدوی کم نیستن جوانهایی که اگه فرصت داشته باشن کارهایی بنیادی بکننن یه سفر چند هزار کیلومتری با اولین قدم شروع میشه محققم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۳۱

دمت گرم گربه محض رضای خدا موش نمی گیرد 😂😂😂

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۹:۵۵

😁😁😁😁منم نوشتم اصلا داشته باشیم هم نمیتونیم که با پی پال یا کارت واریز میکنیم🤔🙄دوما اینا قضیه ماهواره های دهه۷۰میکنن...

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۲:۴۳

نه داداش واسه کشور های جهان سومی و یا محرومی مثل ایران رایگان و یا با هزینه خیلییی گمتری مثلا ۱۰ دلار یا کمتر میشه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۳۸

ماکه ازعلم دنیا محروم هستیم.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۸:۵۱

یعنی واقعا میشه بالاخره بدون مشکل اینترنت آنلاین بازی کرد؟😔

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۹:۰۰

باور کنیداینا همینم اگه میتونستن فیلتر میکردن😂

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۰۹:۰۶

خیلی دلتون رو خوش نکنید.عمو بایدن ت.ح.ر.ی.م می کنه! در ضمن اون آقایی که گفت ما نباید مصرف گرا باشیم،باید این رو بگم که وابستگی زیاد کشور ما به خارج،مارو مصرف گرا کرده.کشوری که مرغش وارداتیه،میخواد پراید هم بسازه! اصلا باید خاک کشورمون رو به افغانستان واگذار کنند چون ما همرده اونا هستیم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۰:۲۵

فعلن که پهنای باند ما داره از قطر رد میشه که به دهکده جهانی وصل بشیم والبته برای پیشرفت ما نیاز داریم به همکاری البته با چین نه چون فقط درجا میزنیم و تکنولژی ۲۰ سال پیش شانگهای و عمو جکی چان رو دریافت میکنیم ....🤣

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۰:۴۵

جالبه همه از فیلتر صحبت می کنند و خودشونو روشنفکر جلوه میدند، ولی هنوز نمی دونند که سیتم فیلتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی اجرا میشه. و اینکه جالبه غربی ها اگر ایرانی ها را برای دسترسی به بعضی از سایت ها محدود و فیلتر کنند، خیلی باکلاس و از نظر ما اوج آزادیه. خخخ

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۱:۱۵

اتفاقا ای کاش شرکت های خارجی که تو کارشون حرفه ای و منصف هستن جای ریاکاری هایی که با عنوان پیشرفت و خودسازی ملت و به خاک میدن بگیره خداروشکر دیگه تو این قضیه عاجز و ناتوان موندید الکی هم شعار ندید گوشمون پر هست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۳:۰۲

درود بر شما از چنین داده های سودمند برای آگاهی بخشی به مردم بیشتر و بیشتر بهره گیره نمائید و در برابر از گزارش های بی محتوا مانند رنگ مو و پوشش فلان خانم بازیگر و یا طلاق سوم و چهارم آنها و ازدواج های دوم و سوم ایشان نه تنها هیچ سودی برای هیچ کسی ندارد که تنها با پدیده گرایش به سبک و سیاق این سلبریتی ها در جامعه روز بروز بیشتر و بیشتر میشود و پیامد ناگوار آن را نیز آشکارا در میان جوانان و دیگر طبقات اجتماعی میتوان دید. با سپاس از شما

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۳:۰۵

دورتادور ایران خندق حفر کیکنیم و داخلش اب

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۳:۳۹

ما اینترنت آمریکایی نمیگگیریم 😂

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۴:۱۶

به نظر این پروژهٔ خوبیه اما باید به محیط زیست هم توجه داشته باشیم و شاید با این کار یک قدم به عصر نوین نزدیک تر بشیم اما می تونستند با این پولی که به این پروژه دادند برای چیز دیگه ای صرف کنند.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۴:۲۳

خوبی این اینترنت چیه ؟مگه این اینترنتی که ما الان داریم چشه والا بهترین سرعت هم داره 🤔👍

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۵:۳۴

بی‌صبرانه منتظر اینترنت آزاد و باکیفیت ماهواره‌ای هستیم امید است با آمدن اینترنت ماهواره ای ملت از شر چپاولگری مخابرات راحت شوند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۶:۰۰

خدا رو شکر که نتونستید کره شمالی جدید بسازید حالا دور هم بشینید فک کنید که اینو جچوری محدود کنید

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۶:۵۲

چه مدیریت غلط کشورمان چه افکار شخص نامعقولی به اسم ایلان ماسک، همه چیز اشتباه و افراطی است در هر حال در دنیای امروز مردم زیادی بازیچۀ دست عدۀ معدودی هستند به حرفهای آقای دیوید اتنبرو گوش دهید که انسانی متعادل و فروتن است و عمرش را در شناخت و معرفی زمین مان گذاشته. نه به حرفهای تحریک آمیز انسان زیاده خواهی چون ایلان ماسک با ایده هایی چون زندگی در مریخ که به زمین پشت میکند

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۷:۰۸

جدابیت این دسته از فناوری ها فقط بدلیل بوجود اومدن حس شادی و شعف از شکست خوردن افکار پوسیده و محجور نشآت میگیره و هیچ چیزی زیباتر از نابودی جهل و نادانی نیست . حدودیت یعنی ترس و ترس محکوم به شکست است . ممنون ایلان ماسک جات وسط بهشته

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۷:۲۹

اول شما مشکل صف مرغ را در این کشور حل کنید بعد دربارۀ اینترنت ماهواره ای هیجان زده بشوید می خواهید درحالیکه در صفهای طویل مواد غذایی و کالاهای اساسی منتظر هستیم و از گشنگی سرمان گیج می رود و نگران کرونا هستیم با اینترنت ماهواره ای پرسرعت سر از چه موضوعی درآورید که از زندگی مهمتر است؟ می خواهید با موبایلتان سر از آخرین حرفهای شخص نامتعادلی چون ایلان ماسک درآورید که چه شود؟ اینقدر سطحی نگر نباشید و ذوق زده نشوید. دلال مرغ یا آقای ماسک یکی هستند. هردو به فکر جیب و منافع خودخواهانۀ خودشان هستند. نه مردمی که با تصمیمات غلط آنها زندگیشان رو به نابودی می رود اینقدر محو اینترنت و موبایل نشوید و تحت تأثیر آنها نباشید. اینها زندگی نیستند درست فکر کنید و درست بخواهید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۷ ۱۰:۵۷

اووه وضع که خراب هست لااقل بزار تو این بدبختی دلمون به یه چیزی خوش باشه

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۸:۰۹

خیلی خوشحالم که اینترنت بدون محدودیت داره میاد که هی تنمون نلرزه اینترنت اصلیو قطع نکن و بندازن تو جاده داغون اینترنت ملی

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۸:۴۰

به نظر من ایران ماهوارههای استارلینگ رو با موشک میزنه . البته من دوست دارم اینترنت پرسرعت با پینگ پایین برای بازی کردن و رفتن داخل یوتوب داشته باشم من بیشتر گیم پلی و مطالب علمی و تکنولوژی رو داخل یوتوب دنبال میکنم

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۹:۴۶

همه دنبال راحتی و آرامش بیشترن. نه به فکر مستقل بودن. تا الانم تلاش برای مستقل بودن بود که وضعیت اینه.

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۷ ۱۹:۴۹

از این همه فیلترهای بیهوده مثل ویدیو دی وی دی ماهواره اینترنت به کجا رسیدن که الان باز بخوان خودشون رو اینجا کلی مسخره کنن،ولی باز هم بعید نمیدونم خخخخخ