• سه‌شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-146612

نشست انجمن ارتباطات خراسان رضوی برگزار شد

نشست انجمن ارتباطات خراسان رضوی برگزار شد
عصرانه‌های فرهنگ و ارتباطات با حضور اعضای انجمن ارتباطات خراسان رضوی و عموم مردم آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، به همت انجمن ارتباطات خراسان رضوی عصرانه‌های فرهنگ و ارتباطات با حضور جمعی از اعضا و عموم مردم در فرهنگسرای ترافیک آغاز شد. 

بهزاذ چوپانکاره، مدیر فرهنگسرای ترافیک عنوان کرد: زبان یک ابزار برای بروز تفکر است. از نگاه دانشمندان زبان یک قرارداد است و زمانی که شما قراردادها را به هم بزنید به کلی تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در هر دوره‌ای با توجه به موضوعات مختلف از واژگان متفاوت استفاده کردند و کلمات جدید وارد گفتمان شدند؛ البته که زبان فارسی جزو کم تحول‌ترین زبان هاست.

مدیر فرهنگسرای ترافیک با اشاره به نگاه‌های علمی به زبان اظهار کرد: حوزه علم ارتباطات بسیار گستره است و تنها از نگاه زبان شناسی بیش از 50 مکتب وجود دارد. از نگاه‌های فلسفی که از افلاطون و ارسطو شروع شده تا دکارت، در کنار آن محقق زبان شناس دوسوسور زبان شناس فرانسوی در پاسخ به سوال زبان چیست؟ با نوشتن کتابی تحولی ایجاد کرد که زبان را به چند لایه تقسیم می‌کند و پس از آن چامسکی و همفیلد اختلاف شناختی بسیاری ایجاد کردند که در این بین چامسکی یک روسی الاصل آمریکایی است. 

چوپانکاره درخصوص تاریخ شکل‌گیری زبان گفت: در بدو شکل‌گیری، اجتماعات قدرت تکلم نداشتند و از آواهایی مانند خش خش برگ یا شرشر آب برای ارتباط و جلوگیری از خطرات استفاده می‌کردند؛ ضمن این که از 70 تا 80 هزار سال پیش نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌ها وجود داشته است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اختلاف بعدی با اختراع دستگاه چاپ ایجاد شد که حق آن را از گوتنبرگ گرفتند ولی اسمش را برنداشتند. تحول عظیم پس از آن ارتباطات رادیویی بود و آخرین مرحله دنیای دیجیتال بود. 

این دانش آموخته ارتباطات تصریح کرد: همه زبان های مختلف از نظر دستوری دارای ریشه یکسانی هستند. ارتباطات جمعی و اجتماعی بخشی از روابط هر انسانی است و نوع فرایندهایی که داریم، جریان را شکل می‌دهد.

چوپانکاره افزود: باورها و تصورات ذهنی و فرهنگی بخش عمده گفتمان ارتباطی در جوامع مختلف است. 

وی عنوان کرد: ذهن ما نیاز به مدلول دارد؛ زبان نماد تفکر است. ارتباطات انسانی انگیزه‌های ارتباطات مشترک و بستر ارتباطات متقابل است.

مدیر فرهنگسرای ترافیک خاطرنشان کرد: کلمات هر زبانی در طول تاریخ شکل می‌گیرند و نماد فرهنگ آن هستند و زبان‌شناسان معتقدند خلاصه نوشتن‌ها و غلط‌های عمدی در نهایت باعث آسیب به زبان می‌شود.

این دانش آموخته ارتباطات گفت: اختلاف در حوزه ارتباط یکی از مهم‌ترین عوامل اختلاف بین نسلی است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha