• یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-47527

مرمت قلعه‌ دختر فيروزآباد تا پايان تيرماه

مرمت قلعه‌ دختر فيروزآباد تا پايان تيرماه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: عمليات مرمت بخش‌هايي از بناي تاريخي قلعه دختر شهرستان فيروزآباد كه اواخر خرداد آغاز شده است، پايان تيرماه تمام مي‌شود.

به گزارش ايسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومي ميراث فرهنگي فارس، مصيب اميري يكشنبه 18 ارديبهشت در جمع خبرنگاران گفت: در اين پروژه مرمتي، قسمت‌هايي از ديوار ضلع شرقي گنبد، ديوار حائل ضلع شمالي، حياط و ديوارهاي سطح اول ورودي بدنه و پوشش استحفاظي، بايد مرمت مي‌شد.

اميري گفت: براي مرمت اضطراری قسمت‌های مختلف بناي قلعه دختر، مصالح مورد نياز در اختيار كارشناسان و استادكاران به شكل اماني قرار مي‌گيرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اعتبار پيش‌بيني شده براي مرمت اين بناي تاريخي را 700 ميليون ريال ذكر و خاطرنشان كرد: اين اعتبار از محل اعتبارات ملي سال 95 تامين و پرداخت شده است.

به گزارش ايسنا، قلعه دختر، يكي از آثار تاريخي برجاي مانده از دوران ساسانيان است و در نقطه‌اي تسخير ناپذير در كوه پادنا و تنگه تنگاب قرار دارد.

تاريخ‌نگاران و باستان‌شناسان قلعه دختر را نشانه ظهور امپراطوري ساساني و افول دولت اشكاني مي‌دانند؛ قلعه‌اي كه از سه جهت شمال، غرب و جنوب به صخره‌هاي كوهستاني با ارتفاعي غيرقابل نفوذ منتهي است و روي هر صخره نيز بارويي بلند و برج‌هاي ديده‌باني احداث شده بود.

در قسمت شرقي اين بناي تاريخي نيز با فاصله بیش از یک کیلومتر از قلعه، دیوار سنگی محکمی کشیده شده بود تا مانع ورود افراد شود.

تنها راه ورود به دژ کاخ از جنوب قلعه، پلکاني است كه علاوه بر صخره کوه، از چند لایه دیوار بارو و برج تو در تو احداث شده و نگهباناني مخصوص از آن حفاظت مي‌كردند.

داخل قلعه نيز سه طبقه متوالي ايجاد شده بود كه ارتباط بين آنها با پلكاني فراهم مي‌شد؛ طبقه اول محل اتاق نگهبانان با برخورداري از برج‌های مشرف به جهات مختلف قرار داشت كه در آن روزنه‌هايي تعبيه شده بود و امكان تيراندازي از داخل به خارج قلعه را فراهم مي‌كرد.

آب مورد نياز ساكنان قلعه با احداث یک آب انبار و دو حلقه چاه مخفی حفاری شده در دل کوه تا عمق رودخانه، تامين مي‌شد.

اين قلعه تاريخي سال 1315 با شماره 269 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و تلاش‌ براي ثبت جهاني آن در قالب طرح محور ساساني، تداوم دارد.

به گزارش ايسنا، شهرستان فيروزآباد داراي سه اثر شاخص ملي شامل قلعه دختر، كاخ اردشير بابكان و شهر گور به همراه 107 اثر ثبت شده ملي است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha