• شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: lorestan-80970
  • خبرنگار : 50175

/گزارش/ جهان آبادی میان شهر و روستا

/گزارش/
جهان آبادی میان شهر و روستا
روستا، منطقه، ناحیه، شهرک، شهر، معضلی که مردم جهان ‎ آباد با جمعیتی 8 هزار نفری را از سرنوشتی نامعلوم و ناشناخته آزار می ‎ دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، برای هیچ‌یک از مسئولین و مردم مشخص نیست که این نقطه از استان با چه عنوانی شناخته شده است.

جهان آباد یا شهرک شهید کشوری سال ‎ هاست که  در میان شهر و روستا معلق مانده، نه شهر است که از امکانات شهری برخوردار باشد و نه روستا که از مزایایی دیگر بهره ‎ مند شود.

جهان ‎ آباد منطقه ‎ ای شهیدپرور است که افتخار میزبانی 6 شهید دفاع مقدس را دارد و به آن عشق می ‎ ورزند .

این ناحیه در یک کیلومتری محدوده شهری بروجرد واقع شده و دارای 1344 خانوار روستایی و شهری بوده و مشکل اصلی این منطقه بلاتکلیفی بین شهر و روستاست و باید این مشکل به همت مسئولین حل شود.

جهان آباد میان شهر و روستا گیر کرده است

رضا آریایی معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد در این باره گفت: در سنوات گذشته درخواست اهالی جهان آباد برای الحاق به شهر داده شد.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی نیز در این راستا برگزار شد و مصوباتی را به دنبال داشت اما این مصوبات نتیجه‎ای را در برنداشت.

فرماندار ویژه بروجرد خاطرنشان کرد: شهرک شهید کشوری بین شهر و روستا گیر کرده است که باید هرچه سریع‎تر تعیین تکلیف شود.

آریایی اضافه کرد: ساکنان این شهرک همچون شهروندان شهری عوارض می‌دهند که همچون دیگران از خدمات شهری بهره ‎ مند نیستند .

الحاق شهرک شهید کشوری به محدوده شهری بروجرد از زمان شورای سوم اسلامی شهر بروجرد از مطالبات جدی مردم این شهرک بوده است .

خدمات شهری در روستای جهان‎آباد دیده شده است

مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز در این باره اظهارکرد: براساس سوابقی که وجود دارد جهان‎آباد کد روستا دارد و تا زمانی‎که روستا هست خدمات از طریق بنیاد مسکن ارائه می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهرک شهید کشوری خدمات شهرداری ارائه می‎شود و عوارض شهرداری می‎گیرند و نیازمندی‎های شهری در آنجا دیده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان ادامه داد: پرسه الحاق شهرک شهید کشوری به شهر طولانی بوده و تا زمانی‎که این پرسه طی نشود، نمی‎توان به شهر الحاق کرد.

در صورتی که روستاهای یک شهر جمعیتی بیش از 3500 نفر در خود داشته باشند، جزء محدوده و حریم شهر شناخته می‌شوند .

عدم تعیین تکلیف روستای جهان‎آباد آزار دهنده است

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: عدم تعیین تکلیف آزار دهنده است و کار باید یکسره شود و شهر بشود.

وی تصریح کرد: روستای جهان‎آباد قابلیت شهر شدن را دارد و این کار قابل تحقق و کار منطقی است.

نماینده مردم بروجرد اضافه کرد: اهالی شهرک شهید کشوری در این راستا نظرشان منفی نیست و این انتخاب اصلح است.

شهر شدن شهرک شهید کشوری باعث جلوگیری از مشکلات و معضلات مختلف در بخش ‎ ‎ های فنی، شهرسازی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشت محیط در این شهرک می ‎ شود .

 

روستای جهان‎آباد شهر جدیدی شود

دکتر مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این باره اظهار کرد: این ‎ گونه روستاها که در همجواری شهرها قرار دارند، بنیاد مسکن باید طرح ‎ های دهیاری را متناسب با بافت شهری طراحی و اجرا کنند.

وی تصریح کرد: شهرک شهید کشوری بروجرد زمینه شهری مستقل را دارد و باید به شهری مستقل در کنار بروجرد تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان خاطرنشان کرد: الحاق شهرک شهید کشوری به شهر بروجرد پروسه ‎ ای طولاني داشته و با توجه به فاصله زیاد از محدوده قانونی شهر احتمال موافقت با آن کمتر از 50 درصد است.

مرادپور بیان کرد: از طرفی شورای عالی معماری و شهرسازی با گسترش شهرها مخالف بوده و احتمال آن ضعیف است که الحاق این شهرک به شهر بروجرد مورد موافقت قرار گرفته و تصویب شود .

وی ادامه داد: با پیگیری موضوع و تصویب آن در شورای برنامه ‎ ریزی و هیات وزیران به عنوان یک شهر جدید این مهم محقق می ‎ شود.

امروزه تبديل روستا به شهر به عنوان يک چالش اساسي در مباحث شهرنشيني و توسعه مطرح بوده و بسياري از کشورها، خصوصا کشورهاي در حال توسعه با آن مواجه هستند. در ايران نيز تبديل روستا به شهر به عنوان يکي از موضوعات مهم در مباحث توسعه شهري و روستايي مطرح بوده و به دليل تغيير قوانين تقسيمات کشوري در زمينه شناخت شهر در اوايل دهه 1370 و به دنبال آن افزايش روند تبديل روستا به شهر و شکل گيري مراکز شهري کوچک در نواحي روستايي، اهميت بيشتري يافته است و اين سوال اساسي مطرح مي ‎ شود که آيا تبديل روستا به شهر مي ‎ تواند به عنوان گامي مهم در جهت تقويت مراکز روستايي بزرگ و ارتقاء آنها در سلسله مراتب سکونتگاهي قلمداد شود و برخي از اهداف عمده توسعه روستايي و منطقه ‎ اي نظير کاهش مهاجرت روستاييان به شهرهاي بزرگ ‎ تر و تثبيت جمعيت در نواحي روستايي، ايجاد فرصت ‎ هاي شغلي و افزايش و بهبود کارکردهاي خدماتي شهرها را برآورده سازد .

گزارش از زهره گودرزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha