• یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-4251

/آغاز عمليات اجرايي احداث دو خط لوله نفتی در استان مرکزی/<br>معاون وزیر نفت:<br>نفت خام سنگین میادین جنوب کشور به 4 پالایشگاه منتقل می‌شود

/آغاز عمليات اجرايي احداث دو خط لوله نفتی در استان مرکزی/<br>معاون وزیر نفت:<br>نفت خام سنگین میادین جنوب کشور به 4 پالایشگاه منتقل می‌شود

با احداث خط لوله 650 کیلومتری سبزآب ـ ری امکان انتقال نفت خام سنگین به پالایشگاه های امام خمینی شازند، تهران، آناهیتا و شهریار برای نخستین بار در کشور میسر می‌شود.

 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا – منطقه مرکزی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مراسم افتتاح طرح ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی کشور، در جمع خبرنگاران در اراک درباره روند احداث این دو خط لوله گفت: خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب ـ ری و خط لوله انتقال فرآورده های نفتی آبادان ـ شازند ـ ری از سوی شرکت پیمانکار خاتم الانبیاء در قالب قرارداد ای.پی.سی.اف در دست اجراست.

 

علیرضا ضیغمی با بیان اینکه با احداث خط لوله انتقال فرآورده های نفتی در مسیر آبادان ـ شازند ـ ری از تردد ناوگان حمل و نقل سوخت کشور به میزان قابل توجهی کاسته می شود، گفت: با احداث این خط لوله از تردد روزانه یک هزار و 500 دستگاه تانکر حمل فرآورده های نفتی از اهواز به تهران و اراک جلوگیری خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه طرح ساخت پالایشگاه 150 هزار بشکه ای آناهیتا در کرمانشاه در دست احداث است، گفت: با بهره‌برداری از این پالایشگاه فرآورده‌های مازاد آن به وسیله این خط لوله به تهران و شمال کشور منتقل می‌شود و همچنین با اجرای طرح افزایش 80 هزار بشکه ای خوراک پالایشگاه امام خمینی شازند و افزایش فرآورده های تولیدی این پالایشگاه، فرآورده های مازاد آن نیز به وسیله این خط لوله به مناطق شمالی کشور منتقل می شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی قدمت خطوط لوله قدیمی را از ضرورت های احداث طرح خط لوله جدید در مسیر آبادان به ری برشمرد.

 

وی با بیان اینکه خط لوله آبادان ـ شازند ـ ری به طول تقریبی 950 کیلومتر است، گفت: 650 کیلومتر از این خط لوله هم اکنون در حال اجراست و 300 کیلومتر آن که از حد فاصل تنگه فنی تا شازند است، از خط لوله موجود استفاده می شود که این مهم از نظر اقتصادی صرفه جویی قابل توجهی به همراه دارد.

 

وی با بیان اینکه خط لوله انتقال سبزآب ـ ری با هدف انتقال نفت خام ترش دزفول شمالی ساخته می شود، گفت: تا کنون خط لوله ای که نفت خام ترش را به پالایشگاه های کشور منتقل کند، نداشتیم و تنها برای انتقال نفت خام شیرین از خطوط لوله به پالایشگاه های کشور استفاده می شد.

 

ضیغمی تصریح کرد: با توجه به اینکه با اجرای طرح‌های توسعه در پالایشگاه‌های امام خمینی شازند و تهران و همچنین ساخت پالایشگاه آناهیتا در آینده بخشی از خوراک مورد نیاز این پالایشگاه ها باید از نفت خام سنگین دزفول شمالی تامین شود، با ساخت این خط لوله انتقال نفت خام سنگین به این پالایشگاه ها میسر خواهد شد.

 

به گفته ضیغمی، خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب ـ ری روزانه حدود 80 هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه امام خمینی شازند، 90 هزار بشکه به پالایشگاه تهران، 150 هزار بشکه نفت خام سنگین به پالایشگاه آناهیتا و 120 هزار بشکه به پالایشگاه شهریار در تبریز منتقل خواهد کرد.

 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با اجرای طرح توسعه در پالایشگاه شازند امام خمینی 55 درصد خوراک آن از نفت خام اهواز ـ آسماری و 45 درصد از خوواک آن از نفت خام سنگین حوزه دزفول شمالی تامین می شود، افزود: با احداث این خط لوله روزانه 180 هزار بشکه نفت خام ترش به این پالایشگاه ارسال می شود و از مصرف 180 هزار بشکه نفت خام سبک در این پالایشگاه جلوگیری خواهد شد.

 

وی با اشاره به همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار احداث این دو خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده گفت: با همکاری خوب این شرکت امیدواریم ظرف یک سال خط لوله انتقال نفت خام سبزآب ـ ری و در مدت دو سال نیز خط لوله انتقال فرآورده های نفتی در مسیر آبادان ـ شازند ـ ری به بهره برداری برسد.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha