• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: mazandaran-13165
  • خبرنگار : 50201

برای اولین بار در کشور؛ تزریق کتامین جهت درمان بیماری افسردگی در دانشگاه علوم پزشکی بابل

دانشیار گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در کشور برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی بابل از  تزریق کتامین برای درمان بیماری افسردگی خبرداد.

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل ، دکتر خیرخواه با اشاره به این مطلب که نیم درصد جمعیت در هر زمان از اختلال افسردگی رنج می برند اظهارداشت: اختلال افسردگی در طی عمر انسان یک نفر از هر پنج زن و از هر 10 مرد را مبتلا می سازد.

وی ادامه داد: افت عملکرد شدید ، ناتوانی و گاهی مزمن از عارضه های اختلال افسردگی محسوب می شود و این بیماری با خطر 15 درصد خودکشی همراه است.

دانشیار گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص اکثر مبتلایان به این نوع اختلال گفت: بیشترین مبتلایان در سن جوانی و میانسالی که در واقع در سال های فعال زندگی بسر می برند می باشد.

خیرخواه در درمان این بیماری از داروی کتامین یاد کرد و افزود: از داروهایی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته کتامین است .

وی یادآور شد: کتامین یک بیهوش کننده داخل وریدیست که حالتی به نام بیهوشی انفکاکی ایجاد می کند .

دانشیار گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهارداشت: ناتوانی ، فراموشی ، ضد درد و فقدان واقعی هشیاری از ویژگی های داروی کتامین محسوب می شود که به دلیل ویژگیهای تخریب کننده روانی ، اغلب مورد سوء مصرف قرار می گیرد.

خیرخواه با اشاره به اینکه اخیراً شواهدی از بهبود بیماران مبتلا به افسردگی های مقاوم به درمان به دنبال تزریق تک دوز کتامین گزارش شده گفت: به دنبال آن بهبودی در کمتر از دو ساعت ایجاد شده و حدود هفت روز ادامه یافته است.

وی افزود: کتامین به عنوان دارویی که می تواند در درمان بیماران مبتلا به افسردگی اساسی نقش بسزایی داشته باشد و حتی در برخی از موارد به جای الکتروشوک نیز مورد استفاده قرار گیرد مورد توجه می باشد.

گفتنی است این دارو از 6 سال پیش در بخش روانپزشکی بیمارستان شهید یحیی نژاد مورد استفاده بیماران قرار گرفت که از مزیت این دارو اثر سریع و فوق العاده آن می باشد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha