• دوشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: mazandaran-51482
  • خبرنگار : 50410

معاون استاندار مازندران مطرح کرد

قانون ارث یکی از مشکلات اساسی کشت برنج!

قانون ارث یکی از مشکلات اساسی کشت برنج!
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه کشت برنج بحث قانون ارث است.

به گزارش ایسنا مازندران، حسن خیریانپور در ۱۸امین همایش ملی برنج در دانشگاه علوم کشاورزی مازندران اظهار کرد: ۷میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که از این میزان ۴۰ درصد مربوط به مازندران است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۲۲ بهره‌بردار در حوزه کشاورزی در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: اقتصادی کردن تولید برنج باید در اولویت قرار بگیرد، اگر تولید برنج برای کشاورز مقرون به صرفه نباشد انگیزه کافی برای تولید بهتر و بیشتر نخواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینکه در مازندران بالغ بر ۱۶۰ رودخانه وجود دارد که به نوعی حدفاصل بین زمین های زراعی و دریا و جنگل است، خاطرنشان کرد: این رودخانه ها و انهار با ساماندهی مناسب می تواند آب مورد نیاز زمین های کشاورزی را تامین کند.

خیریانپور تصریح کرد: کانال های آبرسانی در کیفیت کشت بسیار موثر است به طوری که با عبور از کانال های سنتی و استفاده از روش های مکانیزه می توان از پرتی آب جلوگیری کرده و سرعت در آبرسانی را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه آب‌بندان ها یکی از ظرفیت های مهم مازندران در حوزه کشاورزی است، گفت: بالغ بر ۸۲۰ آببندان در استان وجود دارد که از این ظرفیت ها می توان برای تامین آب مزارع و گردشگری استفاده کرد.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه برای توسعه در بخش کشاورزی باید به سمت تکنولوژی های نوین حرکت کرد، یادآور شد: برای استفاده بهینه از یک درصد اعتبارات پژوهشی بحث ترویج به صورت علمی، صنایع تبدیلی و مقرون به صرفه کردن کشت برنج باید مورد توجه قرارگیرد، متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه کشت برنج بحث قانون ارث است.

خیریانپور با بیان اینکه قانون ارث سبب شده که زمین های کشاورزی در چندین نسل به گونه ای خرد و کوچک شد، خاطرنشان کرد: این خرد شدن اراضی سبب شده تا تولید برنج برای کشاورزان بهره اقتصادی لازم را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه انتخاب بذر برای کشاورزان بسیار حایز اهمیت است، گفت: باید ارقامی به کشاورزان ارائه شود که اقتصادی باشد.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه کارخانجات برنجکوبی باید نوسازی و بهسازی شود، یادآور شد: استانداری مازندران برای مدرن کردن ابزارها و کارخانجات کشاورزی تسهیلات ویژه ای لحاظ کرده است همچنین برای داشتن صادراتی مطلوب باید به نوع بسته بندی توجه ویژه ای شود.

خیریانپور وجود سه بندر فعال با  ظرفیت ۲۸ اسکله و ۱۳میلیون تن غله را یکی از ظرفیت های مهم در صادرات برنج دانست و اظهار کرد: واردات برنج قهوه ای در سطح استان، تبدیل آن به برنج سفید در شالکوبی ها و تبدیل آن به ارزش افزوده و سپس صادرات آن می تواند رشد اقتصادی را برای مازندران رقم بزند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha