• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42706
  • خبرنگار : 50060

مدیران جرثقیلی فرهنگ قزوین!

مدیران جرثقیلی فرهنگ قزوین!
درحالی‌که بعضی از ادارات قزوین از «مدیران دائم‌العمر» رنج می‌برند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین درگیر «مدیران جرثقیلی» شده است، مدیرانی که بدون طی کردن پله به پله مسیر رشد شخصیتی، به‌یک‌باره در جایگاهی بالاتر از آنچه آمادگی و توانش را دارند منصوب می‌شوند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، با نگاهی به مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید به نظر می‌رسد، مدیریت فرهنگی استان قزوین در چند سال گذشته به‌صورت مستمر با مشکل بی‌سوادی فرهنگی دست‌وپنجه نرم کرده و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود احتمالاً در آینده هم این روند ناامید کننده ادامه خواهد داشت.

حضور «مهدی احمدی» کسی که سابقه مدیریت در مدارس استان تهران را داشت؛ در سمت مدیرکلی فرهنگ و ارشاد استان قزوین در مرداد ماه 1393 برخلاف نظر مرتضی روزبه استاندار وقت قزوین با حواشی همراه بود؛ به‌گونه‌ای که در جلسه معارفه وی استاندار و آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین حضور نیافتند.

عملکرد احمدی در مدت 18 ماه خدمت خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین به‌اندازه‌ای ضعیف بود که با واکنش اهالی فرهنگ مواجه شد و حتی کارمندان و برخی هنرمندان در داخل محوطه اداره به نشانه اعتراض تجمع کردند؛ اعتراض کارکنان به بی‌کفایتی و عدم توانایی مدیرکل در حوزه فرهنگ و با هدف جلوگیری از اقدامات غیرمسئولانه احمدی صورت گرفت، معترضان دست‌نوشته‌هایی با متن «ننگ ما ننگ ما مدیر فرهنگ ما» در دست داشته و به در و دیواره اداره کل نصب‌کرده بودند. جلسه شورای فرهنگ عمومی که مهم‌ترین شورای سیاست‌گذاری فرهنگی هر استان است نیز به‌جز یک دو جلسه در زمان مدیریت احمدی برگزار نشد.

بازار شایعات داغ بود و خبر عزل احمدی در فضای مجازی منتشر شد اما روز بعد از انتشار این خبر روابط عمومی فرهنگ و ارشاد آن را تکذیب کرد.

درنهایت اعتراض‌ها به ثمر نشست و مهدی احمدی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت عزل شد.

«علی جنتی» وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی با اشاره به سوابق فرهنگی و تجربیات «اکبر اسکندری نژاد» که پیش از آن در سمت مدیریت حراست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) حضور داشت؛ وی را به‌عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین منصوب و بر بهره‌گیری اسکندری نژاد از تمامی ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد و فرهیخته تأکید کرد.

با آغاز بهمن‌ماه 1394 اسکندری نژاد به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کارکرد؛ انتصابی که بازهم درگیر حاشیه‌ها بود، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه از این انتصاب انتقاد کرد و خواستار حضور افرادی توانمند در عرصه فرهنگ شد؛ اما فریدون همتی استاندار وقت قزوین ضمن حمایت از این انتصاب حضور اسکندری نژاد در این مسئولیت را با انتخاب وزارتخانه منطقی دانست.

با حضور اسکندری نژاد در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین برای مدتی تب‌وتاب خوابید اما حواشی ادامه داشت، یکی از حاشیه‌های مطرح شده موضوع دو شغله بودن وی بود و برخی از رسانه‌ها مطرح کردند وی همچنان از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) حقوق دریافت می‌کند و دریافتی حقوق او در دانشگاه از حقوق یک کارمند عادی بیشتر است و درعین‌حال که پول بیت‌المال ماهانه هزینه حقوق اسکندری نژاد می‌شود، او از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حقوق مدیرکلی دریافت می‌کند؛ این موضوع هیچ‌وقت از سوی مراجع رسمی پاسخ داده نشد.

مدتی بعد در رسانه‌ها خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کیفرخواست مدیرکل و معاون اداری و مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین با عنوان تضییع اموال بیت‌المال و سوءاستفاده از موقعیت شغلی صادر شده است؛ اسکندری نژاد اما همچنان مدیرکل باقی ماند.

در زمان مدیریت اسکندری نژاد حدود 10 جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان قزوین برگزار شد؛ برگزاری هفته قرآن و عترت، دوسالانه خوشنویسی، جشنواره دیجیتال رضوی و مواردی ازاین‌دست نیز نتوانست حیات را بر تن خشکیده فرهنگ شهر بازگرداند.

در بهمن‌ماه 1397 محمدقاسمی دادستان قزوین طی انتشار اطلاعیه‌ای عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های واصله از سوی مراجع نظارتی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به دلیل برخی تخلفات مالی از سوی دادسرای قزوین تحت تعقیب قرار گرفت و دستگیر شد.

 سرانجام اسکندری‌نژاد که در بهمن ماه سال 1394 سکان هدایت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین را برعهده گرفته بود پس از سه سال فعالیت در اسفند ماه 1397 استعفا کرد و علت آن را دلایل شخصی برشمرد؛ در نهایت این استعفا مورد پذیرش عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

اسکندری نژاد مدتی قبل از استعفا در نشست خبری خود عنوان کرده بود حضورش در سمت مدیرکلی فرهنگ و ارشاد کاملاً قانونی است و هر زمان که لازم باشد حاضر است دفتر کار خود را ترک کند.
 
نفر بعدی کیست؟ «حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی» مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین که گویا پیش‌تر برای این سمت سفارش و در نظر گرفته شده است.
 
پس‌ازاین انتصاب بازهم بازار شایعات در فضای مجازی داغ شد و اخباری در خصوص مدرک تحصیلی جعلی وی شنیده می‌شد؛ حتی برخی از صدور حکم قضایی برای وی خبر می‌دادند.
 
حسینی اما این موضوع را قویاً تکذیب کرد و آن را توطئه‌ای از جانب برخی افراد خواند و اعلام کرد به خاطر همین موضوع به حوزه علمیه رفته است و ریزنمرات خود را نیز استخراج کرده تا در اختیار رسانه‌ها قرار دهد اما به دلایلی از این اقدام صرف‌نظر کرده است.
 
شایعات ادامه داشت، رئیس‌کل دادگستری استان قزوین روز 29 خرداد ماه سال جاری در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد در ارتباط با پرونده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه سازمان بازرسی هم نکاتی را دارد، اعلام کرد که مرجع رسیدگی به موضوع دادگاه ویژه روحانیت است.
 
در مدتی که حسینی در سمت مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین مشغول به خدمت بود جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار نشد.
 
حجت‌الاسلام حسینی از اسفند ماه 1397 تا مرداد ماه 1398 با عملکرد خود نشان داد در عرصه فرهنگ و هنر حرفی برای گفتن ندارد و سرانجام استعفای خود را طی نامه‌ای در روز 20 مرداد ماه برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاد و بنا به گفته خودش با حضور در دفتر وزیر نیز بر این امر تأکید کرده است.
 
وی دلیل استعفای خود را فشارهای بسیار عنوان کرد که باعث اختلال در روند جاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و زندگی شخصی‌اش شده بود.
 
حسینی در پی استعفا دیگر در دفتر کار خود حاضر نشده؛ درحالی‌که بنا به اظهارات مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز نامه‌ای مبنی بر پذیرش استعفا از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.

چه کسی پاسخگوی این انتصابات است، این مدیرکل‌ها با کدام تخصص، تجربه، تعهد و با کدام رزومه کاری منتصب شوند؟ دود این تصمیم‌گیری‌های غلط به چشم مردم می‌رود و دست آخر هم بین مردم، فرهنگ و هنر سال‌ها فاصله می‌اندازد.

این اشتباهات در این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها دو وجه دارد؛ نخست آن مدیران بالادستی که بی‌مهابا و با منطقی نادرست این افراد را منتصب می‌کنند و سپس مدیرانی که بدون توجه و تعهد این مسئولیت‌ها را می‌پذیرند.

و هر دم از این باغ بری می‌رسد و خبرهای استعفا آن‌هم به دلایل عجیب‌وغریب تیتر یک رسانه‌ها می‌شود؛ تا کی بناست این رویه ادامه پیدا کند؟ صدای مردم را می‌شنوید؟ خسته و کلافه‌اند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha