• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42829

اجرای طرح کشت کلزای دیم در 174 هزار هکتار

اجرای طرح کشت کلزای دیم در 174 هزار هکتار
معاون فنی دفتر دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس کارشناسی‌های انجام شده در سال زراعی آینده 174 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور آماده کشت کلزای دیم است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، خدرایی در همایش کلزا که با حضور مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین؛ مدیران، کارشناسان، مروجین و بهره‌برداران بخش کشاورزی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امسال بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تولید روغن و کنجاله طرح کشت کلزای دیم در مزارع کشاورزی در دست اقدام است.

 به گفته معاون فنی دفتر دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی کلزای دیم در هر منطقه جغرافیایی کشت نمی‌شود، بنابراین باید مراحل کارشناسی به‌درستی بررسی شود.

 خدرایی گفت: مصرف سرانه روغن در ایران 19 کیلوگرم است که با واردات آن چهار میلیارد دلار ارزبری در کشور اتفاق می‌افتد که با کاهش مصرف روغن ضمن تضمین سلامتی ارزبری نیز کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: در راستای توسعه کشت کلزا طرح سه‌ساله‌ای در دفتر دانه‌های روغنی برنامه‌ریزی‌شده که بر مبنای آن تعین شده استان‌های کشور چه میزان می‌توانند از آفتابگردان، کلزا و گلرنگ روغن تولید کنند.

خدرایی تصریح کرد: همچنین طرح یک‌میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت محصول کلزا برای سال زراعی جاری کلید خورده است.

معاون فنی دفتر دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از اجرای طرح کشت کلزای خفته و انتزاعی در چند استان کشور خبر داد و اضافه کرد: این طرح در برخی استان‌های کشور انجام شده که آخر آذرماه کشت انجام شده و تاکنون عملکرد خوبی داشته‌اند که اگر این طرح با موفقیت انجام شود می‌تواند در توسعه کشت محصول کلزا تأثیر به سزایی داشته باشد.

خدرایی تصریح کرد: همچنین برای حمایت از کلزاکاران تسهیلات با نرخ 18 درصد در نظر گرفته‌شده که به ازای هر هکتار پنج میلیون تومان از طریق بانک عامل تسهیلات پرداخت می‌شود.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha