• پنجشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-54645
  • خبرنگار : 50155

ثبت 19هزار و 488 ازدواج در قالب طرح پیوند آسمانی

ثبت 19هزار و 488 ازدواج در قالب طرح پیوند آسمانی
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: در قالب طرح پیوند آسمانی 48هزار و 900نفر از افراد در سن ازدواج شناسایی شدند که از این آمار 19هزار و 488ازدواج صورت گرفته و حدود40هزار نفر متاهل شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن نبوی در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: سالروز ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا است که فرصت بسیار خوبی برای پرداختن به موضوع ازدواج است.

وی افزود: بحث ازدواج ا نیازهای ضروری بشر است و اگر نیاز به ازدواج مدیریت نشود، در هر جامعه‌ای تبدیل به بحران می‌شود؛ برخی مکاتب به دنبال سرکوب غریضه جنسی انسان هستند و برخی به دنبال لجام گسیختگی جنسی هستند که نظریه فروید در همین راستا است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه بیان کرد: بر اساس تفکر افراطی جنسی تمدن غرب که بر پایه برهنگی و آزادی جنسی است را راه‌اندازی کردند؛ ولی اسلام افراط و تفریط در مسائل جنسی را نمی‌پذیرد و به دنبال این است که با مدیریت درست، به این نیاز انسانی توجه شود تا از لجام گسیختگی و فساد‌های اجتماعی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: مسلمانان در اندلس یک تمدن اسلامی را پایه گذاری کردند؛ دشمن برای مقابله با دشمن از راه ترویج فسادهای اجتماعی وارد شدند تا توانستند حکومت اسلامی در اسپانیا را ساقط کنند.

نبوی تصریح کرد: نقشه دشمن برای امروز جمهوری اسلامی همانند توطئه برای مسلمانان اندلس است و موضوعاتی از جمله حجاب اجباری و دختران خیابان انقلاب توطئه‌هایی است که با هدف سیاسی پایه گذاری شده است.

وی اضافه کرد: دشمن با برنامه‌سازی‌های مختلف در صدد ایجاد فضای فساد در جامعه است و بدحجابی و بی حجابی وسیله اجرای این برنامه دشمن است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: راه درست پاسخگویی به نیاز‌های جنسی انسان ازدواج است و اسلام تاکید بسیاری به ازدواج داشته است؛ همچنین قرآن به دیگران دستور می‌دهد که زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند و در این راستا همه کسانی که کاری از دستشان برمی‌آید، وظیفه دارد.

وی گفت: قرآن می‌فرماید که زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنید و خداوند از فضل خود آن‌ها را غنی می‌کند؛ حساب و کتاب‌های مالی که عده‌ای برای ازدواج می‌کنند بسیار اشتباه است و این از عدم ایمان به قدرت خداوند و غیب است؛ زیرا خداوند وعده داده‌است که غنی ‌می‌کند و خداوند در وعده خود صادق است و این موضوع باید در جامعه فرهنگسازی شود.

نبوی تاکید کرد: باید زندگی ائمه اطهار مورد توجه باشد و نگاه‌های مادی را باید کنار گذاشت؛ مهریه حضرت زهرا(س) در آن زمان به حدی پایین بود که عده‌ای از اطرافیان به پیامبر(ص) اعتراض کردند؛ زندگی ائمه بسیار ساده بوده و باید جوانان این نکته را مورد توجه قرار دهند که با امکانات حداقلی می‌توان زندگی کرد و باید از تجملات دوری کرد.

وی افزود: روایات متعددی وجود دارد که مهریه سنگین نباید باشد و بهترین ازدواج‌ها، ازدواج آسان است؛ رسوم غلط بسیاری در ازدواج وجود دارد که باید آن را کنار گذاشت و ازدواج آسان را ترویج کنیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: دختران و پسران زیادی وجود دارد که به دلیل خرج بالای تجملات ازدواج راضی به ازدواج نمی‌شوند و این یک آسیب بزرگ است.

وی ادامه داد: در کشور حدود 70هزار مسجد در کشور وجود دارد که 3هزار و 300مسجد وجود دارد که مبلغین به این مساجد که اغلب در نقاط محرم است، مبلغ اعزام می‌شود؛ طرحی تحت عنوان پیوند آسمانی از حدود سکسال و نیم گذشته با هدف احیا سنت الهی ازدواج، به مساجد ابلاغ شد تا شورایی با حضور ائمه جماعات، هیات امنا مسجد و افراد مورد قبول محل تشکیل شود.

نبوی با بیان اینکه هزار و 50مسجد از مساجد طرح پوشش طرح پیوند آسمانی را اجرایی کرده‌اند، تصریح کرد: در این طرح دخترا و پسران در سن ازدواج احصا می‌شوند و شورای تشکیل شده با واسطه گری زمینه ازدواج را فراهم می‌کنند؛ در این طرح هدف ترغیب و زمینه سازی ازدواج است و مسائل مالی به عهده نهادهای دیگر است.

**جلوگیری از 10هزار و 334طلاق در قالب طرح پیوند آسمانی
وی اضافه کرد: تا کنون در قالب طرح پیوند آسمانی 48هزار و 900نفر از افراد در سن ازدواج مشخص شدند که از این آمار 19هزار و 488ازدواج صورت گرفته و حدود40هزار نفر متاهل شدند؛ همچنین با اقدامات انجام شده از 10هزار و 334موردی که دادگاه حکم طلاق داد بود، زوجین را از طلاق منصرف کردند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه تاکید کرد: برخی ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد به دلیل عدم آشنایی زوجین با آداب همسرداری، به مشکل بر می‌خورد که در همین راستا 41هزار سخنرانی در خصوص آداب همسرداری در این مساجد به انجام رسیده است و همچنین حدود 60هزار مورد مشاوره خانواده انجام شده است.

وی افزود: باید این طرح فراگیر شود تا تمامی مساجد کشور این طرح را اجرایی کنند تا بسیاری از مشکلات جوانان مرتفع شود؛ برخ مطرح می‌کنند که اکثر طلاق‌ها بر اساس مشکلات اقتصادی است ولی طبق آمارها، مناطق بالا نشین درصد طلاق بیشتری نسبت به مناطق محروم و ضعیف نشین دارند، این نشان می‌دهد که در موضوع ازدواج و همسرداری باید فرهنگسازی شود.

نبوی اظهار کرد: نیاز است تا دانشگاه‌ها و کارخانجات بزرگ در ترغیب جوانان به امر ازدواج اقدامات لازم را انجام دهند؛ موضوع ازدواج باید در کشور جدی گرفته شود و سازمان‌ها و نهادهای کشوری در این امر مهم جدی وارد شوند و حوزه علمیه در حد توان خود این طرح را آغاز کرده است و لازم است همه در این امر همت کنند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha