• شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92072012531
  • خبرنگار : 71342

مراسم تولد "اکبر رادی" با تقدیر از نادری و کاویانی برپا شد

مراسم تولد "اکبر رادی" با تقدیر از نادری و کاویانی برپا شد

مراسم تولد اکبر رادی با تقدیر از فردوس کاویانی و علیرضا نادری و با راهیابی یک نمایشنامه از آثار این نمایشنامه‌نویس به جشنواره‌ی تئاتر فجر برگزار شد.

مراسم تولد اکبر رادی با تقدیر از فردوس کاویانی و علیرضا نادری و با راهیابی یک نمایشنامه از آثار این نمایشنامه‌نویس به جشنواره‌ی تئاتر فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این برنامه که جمعه 19 مهرماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد‌، اسماعیل عالی‌زاد دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر با نگارش یادداشتی اعلام کرد:« یکی از نمایشنامه‌های زنده‌یاد اکبر رادی در این دوره از جشنواره تئاتر فجر به صحنه خواهد رفت.»

گفتنی است پیش از این گفته شده بود به دلیل اجرای این نمایشنامه‌ها،‌ امکان اجرای آثار تکراری در جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد اما عالی‌زاد اعلام کرد: «دبیرخانه جشنواره‌ی تئاتر فجر آمادگی دارد با همکاری بنیاد رادی یک اثر از ایشان را در جدول جشنواره تئاتر فجر قرار دهد.»

در این برنامه علیرضا نادری به عنوان نمایشنامه‌نویس فعال در حیطه تئاتر اجتماعی و فردوس کاویانی به عنوان بازیگری که در بسیاری از نمایشنامه‌های اکبر رادی بازی کرده است‌، تقدیر شدند.

همچنین عطا‌الله کوپال به نمایندگی از هیات مدیره بنیاد رادی گزارشی از عملکرد این بنیاد در یک سال گذشته ارائه کرد و گفت: خوشحالیم توانسته‌ایم نام رادی را زنده نگه داریم و با این کار فروغی از تئاتر را روشن نگه داریم. دعا می‌کنیم بنیاد رادی کارش را ادامه بدهد چون در ایران خیلی پرسابقه نبوده بنیادی به نام نویسندگی شکل بگیرد و بتواند فعالیتش را ادامه دهد.

سپس بهزاد صدیقی سخنگوی هیات مدیره بنیاد رادی گزارشی از عملکرد این بنیاد ارائه کرد و پژوهش را یکی از مهمترین فعالیت‌های این بنیاد برشمرد.

وی اظهار امیدواری کرد: بنیادهای دیگری به نام هنرمندان دیگر به ثبت قانونی دست یابند و بخش مغفول مانده پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر را به سرانجام برسانند.

صدیقی با اشاره به برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی مرور آثار اکبر رادی و برپایی همایش ملی رادی شناسی اظهار امیدواری کرد: با همکاری مرکز گسترش زبان‌های خارجی آثار اکبر رادی به دیگر زبان‌های ترجمه شود و به بازار جهانی تئاتر راه پیدا کند.

او گفت: آرزوی بنیاد رادی این است که بتواند دیگر آثار ادبیات نمایشی را در کشورهای مختلف معرفی کند.

صدیقی همچنین با ابراز قدردانی از همراهی شهرداری تهران و خانه هنرمندان با بنیاد رادی از راه‌اندازی آرشیو و موزه اکبر رادی به عنوان دیگر فعالیت‌ این بنیاد خبر داد.

سخنگوی هیات مدیره بنیاد اکبر رادی در پایان صحبتش گفت: قرار است در رشت شعبه دیگری از بنیاد اکبر رادی راه‌اندازی شود و بخشی از فعالیت‌های این بنیاد در این شعبه انجام شود.

در ادامه برنامه دکتر میهن بهرامی نویسنده ‌، پژوهشگر و یکی از دوستان اکبر رادی درباره ویژگی‌های آثار این هنرمند سخنانی را مطرح کرد.

او یادآور شد: حدود 40 سال پیش اکبر رادی و بهرام بیضایی دو نامی بودند که ما آنها را به عنوان سرفصل تئاتر امروز ایران می‌شناسیم، هر دوی آنها موفق شدند زبانی خاص خود و زمانشان و متناسب با ادبیات نمایشی امروز ارائه کنند.

او با اشاره سال‌های دوستی‌اش با اکبر رادی در دانشکده هنرهای زیبا افزود: رادی همانگونه که هنرمندی شاخص بود زندگی منظم ‌، اخلاقی عالی ‌، تربیتی مقید داشت و بسیار منضبط بود. حتی زمانی که در نوشته‌هایش نسبت به نابسامانی‌ها خشمگین بود گویی نوعی شعر به زبان نثر می‌نوشت.

بهرامی ادامه داد: زمانی که دانشجو بودیم واقعا نمایشنامه‌ی «روزنه آبی» اکبر رادی جامعه را تکان داد، همه باور کردند کسی آمده تا به زبان امروز و برای نسل امروز ایرانی صحبت کند، او به زبانی صحبت می‌کرد که شایسته تئاتر ایران بود.

این پژوهشگر در ادامه با مقایسه تئاتر و سینمای ایران افزود: تئاتر را چیز دیگری می‌دانم. رابطه نفس به نفس از صحنه با تماشاگر یکی از مهم‌ترین امتیازات تئاتر است و یکی از کسانی که توانست حیات تئاتر را درک کند و آن را در نوشته‌های ماندگار خود بیاورد اکبر رادی است.

میهن بهرامی با اشاره به نگارش نمایشنامه‌های متعدد توسط رادی ادامه داد: همیشه رادی در تئاتر ما زنده است .او با شاهکارهایی که خلق کرده است همواره می‌ماند، باور نمی‌کنم آدمی به این بزرگی در تئاتر ما غایب شود.

این هنرمند نقاش در بخش دیگری از صحبتش به بیان پاره‌ای از ویژگی‌های نمایشنامه‌های رادی پرداخت و افزود: در آثار رادی بسیاری اوقات به لحنی دو سویه بر می‌خوریم. او زمانی که دست به توصیف می‌زند زبانی شعر گونه دارد تا جایی که مخاطب حس می‌کند رادی شاعری است که می‌کوشد به زبان نثر دوباره زبان فاخر فارسی را یادآوری کند.

بهرامی سپس با تاکید بر ویژگی‌های اخلاقی اکبر رادی خاطرنشان کرد: او همیشه می‌گفت قبول نمی‌کنم آدمی بنویسد ولی خلاف آن عمل کند و خودش چنین نویسنده‌ای بود. خوشبختانه ایران ما به داشتن هنرمندانی مانند او مفتخر است، ایران به اینکه از دوره رودکی تا به امروز زبانش زبان فاخر انسانی بوده سربلند است و ما چقدر بخت بلندی داشته‌ایم که میان ما چنین بزرگانی به وجود آمده‌اند.

به گزارش ایسنا، پخش فیلم مستندی درباره مسابقه نمایشنامه نویسی «روزنه آبی» که سال 90 در رشت برگزار شده بود‌، اجرای قطعه‌ای دکلمه توسط کودکان جمعیت خیریه امام علی (ع) و اجرای چندین قطعه موسیقی فولکلور گیلکی توسط گروه «عرفان» از دیگر برنامه‌های جشن تولد هفتاد و پنجمین سالروز تولد اکبر رادی بود.

در بخش پایانی این برنامه ندا ثابتی نمایشنامه‌نویس جوان که 10 تابلوی نقاشی را با الهام از 10 شخصیت زن از نمایشنامه‌های اکبر رادی کشیده است قطعه‌ای کوتاه به یاد اکبر رادی و برای دلجویی از سعید تشکری دیگرهنرمند تئاتر که در بستر بیماری است،خواند و پس از آن نمایشگاه نقاشی‌های او که در راهروی تئاتر شهر برپا شده بود رونمایی شد.

جشن تولد اکبر رادی در تئاتر شهر

جشن تولد اکبر رادی در تئاتر شهر

تقدیر از فردوس کاویانی در جشن تولد اکبر رادی در تئاتر شهر

تقدیر از علیرضا نادری جشن تولد اکبر رادی در تئاتر شهر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha