• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96051006618
  • خبرنگار : 71491

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

جهاد دانشگاهی پرچم‌دار فعالیت‌های دانش بنیان

جهاد دانشگاهی پرچم‌دار فعالیت‌های دانش بنیان

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی گفت: در زمان تدوین اساسنامه جهاد دانشگاهی در 37 سال پیش به نگاه دانش بنیانی توجه شده و شاید یکی از مزیت‌های جهاد دانشگاهی این است که پرچمداری فعالیت‌های دانش بنیان را بر عهده دارد در حالیکه امروز در دنیا اگر فعالیتی بر اساس دانش بنیان نباشد ماندگار نیست.

دکتر عبدالحسین شاهوردی  - عضو هیات علمی و معاون پژوهش پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه طبق اساسنامه جهاد دانشگاهی و بر اساس رسالتی که دارد، این نهاد می‌تواند پُلی بین دانشگاه و جامعه و افرادی که نیاز به خدمات دارند باشد، اظهار کرد: اگر به این تعریف دقت کنیم می‌توانیم اینگونه تفسیر کنیم که منظور این است که این نهاد پاسخ به نیازهای جامعه را با بررسی‌های علمی و پایه‌دار می‌دهد.

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی افزود: شاید در یک مقطعی برخی کشورها با مهندسی معکوس می‌توانستند بخشی از نیازهای خود را پاسخ دهند اما امروزه ما شاهد هستیم که تنوع و تغییر در اقتصاد یا تکنولوژی به حدی سریع است که اگر کشوری اقدامی برای پاسخ به این نیازها بر اساس دانش و علم ارائه ندهد سرمایه‌های خود را هدر داده است و در بلند مدت نمی‌تواند این نیاز و قطع وابستگی خود را تحقق بخشد و بعد از یک مقطع به دلیل تغییری که در تکنولوژی صورت می‌گیرد برای تهیه مدل جدید باید وابستگی به خارج داشته باشد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدای تشکیل خود در مسیر اقتصاد دانش بنیان قدم برداشته است و مصداق‌های آن را می‌توان در پژوهشگاه رویان دید گفت: از نقاط قوت پژوهشگاه رویان مجاورت گروه‌های پژوهشی با مرکز خدمات تخصصی است و به عبارتی سئوالات تحقیق که خدمات تخصصی از آن مراکز به دست می آید و به عنوان یک فضای کوچک یا مینیاتوری از یک جامعه بزرگ به کمک می کند.

شاهوردی افزود: در حال حاضر بیش از 70 مرکز خدمات تخصصی در کشور وجود دارد و مزیت پژوهشگاه رویان نسبت به شرکت‌ها و مراکز دیگر کشور در زمینه ناباروری، پژوهش محور بودن و دانش بنیانی آن است و میزان موفقیت بالایی که در بخش ناباروری در رویان و بخش های دیگر جهاد دانشگاهی وجود دارد مدیون پژوهش است.

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی اظهار کرد: وقتی در سال 79 در موضوع سلول های بنیادی ورود پیدا کردیم و بعد به این دانش رسیدیم فاصله ما در این علم با دنیا حدود 4 سال بود اما وقتی توانستیم به محصولات دیگری نظیر سلول‌های پر توان القایی در زمینه سلول‌های بنیادی دست پیدا کنیم فاصله ما با دنیا یک سال شد و این رقابتی که در سطح بین المللی پیش رو داریم مدیون کسب دانش و انباشت دانش است که در بخش تحقیقات صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دانش محوری را می‌توان در بخش های مهندسی جها دانشگاهی نیز مشاهده کرد ادامه داد: مجموعه جهاد دانشگاهی شریف مجموعه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر که در زمینه تولید امکانات و تجهیزات رسانه ها کار می کند یا مجموعه علم و صنعت که در زمینه های نفت کار می کند امروزه در ارائه خدمات تخصصی می توانند یکی از رقبای ملموس مراکز خدمات تخصصی دنیا باشند و این مساله به دلیل داشتن عقبه دانش است .

شاهوردی بیان کرد: خدمات تخصصی دانش بنیان از این جهت به ما کمک می کنند که به واسطه آن ها می توانیم با دیگر مراکز دنیا رقابت کنیم و اگر این پشتیبانی پژوهش را نداشته باشیم به خاطر تحولات سریع بین المللی به راحتی از رقابت خارج می شویم.

وی افزود:امروزه مشاهده می کنیم که مجموعه‌های شرکت های دانش بنیان جهاد روز به روز حضور ملموس تری پیدا می‌کنند و خیلی از نتایج تحقیقات به بازار وارد می‌شوند بنابراین این رویکرد را باید ادامه دهیم و این تجربه خوب باید به همه بخش‌ها تسری پیدا کند.

شاهوردی با اشاره به اینکه این نگاه دانشی و دانش بنیانی جهاد دانشگاهی امروز در دانشگاه‌ها نیز در قالب شرکت‌های دانش بنیان دنبال می‌شود گفت: به عبارتی اساتید را در راستای یک موضوع و نیاز تشویق می‌کنند تا بر این اساس تحقیق کنند ونتایج ان را به بازار ارائه دهند و خوبی این حرکت ماندگاری شغل هایی است که حاصل این فعالیت است چون خیلی از این فعالیت‌ها به خاطر تغییر و تحول وعقب ماندن آن شرکت‌ها از بازار به سرانجام نمی رسد و خیلی از اشتغال ها کاذب هستند و سریع حذف می شوند اما وقتی فعالیتی بر اساس دانش تولید می شود به خاطر رقابتی که ایجاد می شود اشتغالی که صورت می گیرد اشتغال ماندگار تر است.

این عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای علمی بعد از انقلاب است که تجربه ی بسیار خوبی را در زمینه فعالیت های دانش بنیان دارد و حتی بسیار قدیم تر از این ایده هایی است که در مراکز دیگر به عنوان دانش بنیان دنبال می شود.

عضو هیات علمی و معاون پژوهش پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه در سال‌های اخیر موضوع شرکت‌های دانش بنیان با توجه به مشکلات بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها دنبال می‌شود گفت: بر اساس این رویکرد باید بتوانیم فارغ التحصیلان را طوری تربیت کنیم که کار آفرین باشند که البته این نگاه بسیار مفید و موثری است اما آفت‌هایی نیز دارد چراکه در حال حاضر اعضای هیات علمی دانشگاه ها را ترغیب می‌کنیم اشتغال و ایده‌های جدیدی را که دارند طراحی و به بازار وارد کنند و ورود به بازار همراه با اشتغال های دانشجویان خود این اساتید باشد.

وی افزود: در حال حاضر هیات علمی که ذهنش برای پژوهش و تحقیق شکل گرفته را وارد یک بازار اقتصادی با پیچیدگی‌های امروز می کنیم و این خطر وجود دارد که اساتیدی که در فضای دانشگاه وارد بازار می‌شوند به خاطر مشکلاتی که در بازار با آن مواجه هستند با شکست رو به رو شوند و بعد از مدتی ما نه استاد دانشگاه داشته باشیم و نه فردی دانش بنیانی که در این اقتصاد بتواند رقابت کند.

شاهوردی در ادامه گفت: نقش جهاد دانشگاهی در حال حاضر نقش ملموسی است و با توجه به تعریفی که در اساسنامه جهاد آمده است که باید پلی باشد بین دانشگاه و جامعه و جهاد به خوبی می‌تواند این نقش را بازی کند و به عنوان یک محیط واسط بین جامعه و نیازهای جامعه به طوری‌که نیازهای جامعه را تبدیل به سئوالات تحقیق کند و اساتید دانشگاه بر روی این سئوالات تحقیق کار کرده و نتایج آن را به شکل یک شرکت که به طور مستقیم و غیر مستقیم، استاد و دانشجو در آن ذینفع باشند عرضه کنند و بدین ترتیب میزان آسیب به قشر دانشگاهی را به حداقل برسانند.

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به شعار های انتخاباتی ریاست جمهوری در خصوص کارآموزی دانشجویان جهاد دانشگاهی می‌تواند این نقش را به خصوص در رشته های مهندسی و علوم انسانی بازی کند و این ماموریت را از دولت بگیرد.

شاهوردی در خصوص تعامل و همکاری دیگر نهاد های دولتی و غیر دولتی با جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی به خاطر صداقت کاری خود یک اعتماد و اعتبار خوبی را در بین مردم و حتی دولتمردان و مسئولین به دست آورده و خیلی از مجموعه‌ها به راحتی به این نهاد اعتماد می‌کنند که این موضوع به خاطر تجربیات موفق جهاددانشگاهی است.

وی افزود: البته در ساختارها زمانی که کارها گسترده‌تر می‌شوند می بینیم که خیلی از مجموعه‌ها زمانی که می‌خواهند خدماتی را در سطح گسترده تری ارائه دهند یا خدماتی را دریافت کنند تعامل خوبی را با جهاد دانشگاهی ندارند.

معاون پژوهش پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی می تواند تعامل بسیار خوبی را با بساری از سازمان ها و نهاد ها داشته باشد و به عنوان مثال این سازمان می تواند به عنوان مجموعه تحقیق و توسعه شرکت نفت عمل کند وبه عنوان واسط برای انتقال دانش فنی از خارج جهاددانشگاهی می تواند امین شرکت نفت و خیلی از شرکت های صنعت های دیگر نظیر صنعت مس و صنعت حمل و نقل باشد.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی می تواند به عنوان امین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در انتقال دانش فنی باشد، افزود: ما در کشور از یک محصول سطح بالا و با تکنولوژی قوی چندین و چند بار واردات انجام داده ایم اما در حال حاضر برای پشتیبانی تکنولوژی در خارج از کشور به مشکلاتی بر می خوریم و سرمایه گذاری ما پاسخ مناسب را نمی دهد چرا که پشتیبانی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد.

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی گفت: در خیلی از این زمنیه ها جهاد دانشگاهی تولیدات و تجربیاتی را دارد و خیلی از شرکت ها به راحتی می‌توانند در این زمینه از تجربیات جهاد دانشگاهی استفاده کنند ولی متاسفانه زمانی که باید خرید تکنولوژی و تجهیزات را انجام دهند به دلایلی رغبت لازم را ندارند و با بهانه هایی خرید را متوقف می کنند.

وی در پایان تصریح کرد: باید این را بدانیم که اگر بحث اقتصاددانش بنیان و مقاومتی را پیگیری می کنیم باید برخی ریسک ها را بپذیریم و به مجموعه هایی مثل جهاددانشگاهی و شرکت های دانش بنیان اعتماد کنیم و کار را به آن ها بسپاریم و این حمایت ها را به عنوان سرمایه گذاری در کشور و نه به عنوان هزینه تلقی کنیم و مطمئنا بعد از مدتی مسئولین از این اعتماد پشیمان نمی‌شوند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha