• شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 00061214953
  • خبرنگار : 50126

طرح آبیاری قطره‌ای باغات سیوان در سفر رئیس‌جمهور آغاز می‌شود

 طرح آبیاری قطره‌ای باغات سیوان در سفر رئیس‌جمهور آغاز می‌شود

ایسنا/ایلام نشست هماهنگی آغاز طرح آبیاری قطره ای باغات سیوان در سفر آینده رئیس‌جمهوری به استان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، «اسماعیل گوهری» در  جلسه هماهنگی اجرای طرح مکانیز کرن ابیاری باغات در بخش سیوان ، اظهار کرد:  برای اجرای این طرح  که با هدف جلوگیری از هدر رفت اب  در این منطقه انجام می شود، هیچ هزینه‌ای از کشاورز و باغدار اخذ نمی شود بلکه  حجم زیادی ار هزینه‌ها از روی دوش مردم بر داشته می‌شود.

  وی اجرای این طرح را نیازمند تعامل و هکاری مردم دانست و افزود: فاز اول پروژه در260 هکتار از راضی منطقه با اعتباری بالغ بر 8/8 دهم میلیارد  انجام می‌شود که در سفر به جمهوری به ایلام کلنگ‌زنی خواهد شد.

مدیرآب و خاک جهادکشاورزی استان ایلام تصریح کرد:  اجرای این طرح، کاهش هزینه‌های آبیاری ، بالا رفتن راندمان آب تا 90  درصد، افزایش توع محصولات باغی ، گسترش پوشش گیاهی منطقه ، و افزایش محصولات و کاهش هزینه های تولید را به دنبال دارد.

«جواهری»  مسئول جهاد کشاورزی سیوان نیز اجرای طرح مکانیزه کردن در جهت پیشرفت بخش کشاورزی  در این منطقه را ضروری  دانست و گفت: در کنار اجرای این پروژ ،طرح احیای باغات سیوان نیز پیگیری می‌شود که امیدواریم باغاتی که در گذشته به دلیل کم ابی خشک شده‌اند با اجرای این طرح احیا شوند .

وی اجرای کلاس‌های اگاهی بخشی با همکاری دهیاران برای تسریع در اجرای پروژه را از برنامه های این نهاد دانست و افزود: با حضور در  همه‌ی روستاها، با حضور کارشناسان آب و خاک و کشاورزی اهداف و مزیت‌های این طرح را برای مردم تشریح خواهیم کرد.

«علیزاده» پیمانکار پروژه نیز گفت:  فاز اول پروژه قرار است یک ساله تحویل داده شود و  با توجه به عظیم بودن پروژه پیش‌بینی میشود برای بیش از 200 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شود و قرار است از افراد بومی منطقه استفاده شود. 

 «حسین مظلومی» دهیار روستای هدف گردشگری حیدرآباد نیز به نمایندگی از شوراها ودهیاران منطقه، از امادگی برای همکاری در اجرای این طرح خبرداد و اظهار کرد: جهاد کشاورزی از فعال ترین ادارات این منطقه است که خوشبختانه در سالیان اخیر نتیجه تلاش این مجموعه ارتقا بخش کشاورزی در منطقه بوده است  .

بخش سیوان در فاصله ی 20 کیلومتری مرکز شهر ایلام قرار دارد .دهستان میشخاص دراین بخش  به سبب باغات سرسبز ،اب هوای خنک و معتدل ،  محصولات باغی ارگانیک ، چشمه سار های طبیعی و پر اب ، پوشش گیاهی متنوع  و سرسبز ، جاذبه تاریخی و توریستی ، و مردمانی خونگرم و مهمان پذیر همه ساله پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است.

در این منطقه  بیش از 450 هکتار اراضی زیر کشت محصولات باغی رفته است  و در حدود 400 هکتار این اراضی  مثمر است که از این میزان سالانه بیش از 1500تن محصول تولید می‌شود که  ارزش ریالی آن بین 8 تا 10 ملیارد  تومان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha