• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400012413443
  • خبرنگار : 50081

استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد:

حضور بیش از نیم قرن واحد فارسی در رشته‌های مختلف تحصیلی گویای موفقیت این درس است

حضور بیش از نیم قرن واحد فارسی در رشته‌های مختلف تحصیلی گویای موفقیت این درس است

ایسنا/خراسان رضوی استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حضور و دوام بیش از نیم قرنی این واحد درسی در میان واحدهای تخصصی رشته‌های مختلف تحصیلی گویای موفقیت این درس است.

دکتر مهدخت پورخالقی چترودی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت درس عمومی فارسی در برنامه درسی دانشجویان، اظهار کرد: متاسفانه درباره دیگر دروس عمومی صاحب‌نظر نیستم، اما بی‌هیچ تردیدی در برنامه درسی دانشجویان تمام رشته‌های تحصیلی، درس فارسی عمومی را صد در صد ضروری می‌دانم. در سال‌های گذشته شادروان دکتر غلامحسین یوسفی بر ضرورت تدریس این درس تاکید کرد و با پافشاری و پیگیری این درس را در برنامه‌ درسی تمامی رشته‌های تحصیلی دانشگاهی گنجاند.

وی افزود: حضور و دوام بیش از نیم قرنی این واحد درسی در میان واحدهای تخصصی رشته‌های مختلف تحصیلی گویای موفقیت این درس است. اهمیت علوم و معارف انسانی و به خصوص شناخت فرهنگ و ادب ایران و آشنایی با مواریث فرهنگی آن و آموزش و تقویت زبان فارسی که بنیان فرهنگ قومی و پشتوانه هویت ماست، بر کسی پوشیده نیست و پاسداری و حرمت‌­گذاری به آن وظیفه هر ایرانی نیز هست.

استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: بنابراین جای دارد دانشجویان تمامی رشته­‌های تحصیلی با زبان و فرهنگ و اندیشه‌­های قومی و ملی به درستی آشنا شوند­. این مهم در واحد درسی فارسی عمومی می­‌تواند تحقق یابد. وجود بیش از ۳۵۰ کتاب درسی متنوع فارسی عمومی سند دیگری برای نشان دادن اهمیت این واحد درسی و دلسوزی مدرسان و مولفان برای بهبود وضعیت آن است.

وی بیان کرد: کتاب فارسی عمومی باید پاسخگوی سؤالات دانشجویانی باشد که یا با زبان و فرهنگ و اندیشه­‌های قومی و ملی بیگانه­‌اند یا آگاهند و می­خواهند ظرایف آن را بدانند، اما کتاب­‌های فارسی عمومی باوجود تنوع چشمگیر آنها در سطح کشور و دقت نظر مولفان آگاه  و دلسوز آنها هنوز با نیازهای دانشجویان و اهداف این واحد درسی هماهنگ نیست؛ به همین جهت ضمن احترام گذاشتن و تأکید بر سلامت ذوق و شایستگی مؤلفان کتاب‌­­های درس فارسی عمومی­، تجدید نظر در کتاب‌های درس فارسی عمومی در اجرای سند تحول بنیادین ضرورتی اجتناب­‌ناپذیر است و تغییر و تحول در این کتاب­‌ها باید متناسب با نیازهای فرهنگی زمان و اهداف دراز مدت صورت گیرد.

پورخالقی چترودی با بیان اینکه استقبال دانشجویان از درس فارسی عمومی بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: در کنار گروه معدودی که با علاقه­‌مندی با این واحد درسی برخورد می­‌کنند، گروهی یا تقریبا همه دروس عمومی را درسی حاشیه‌­ای و غیر ضرور و برخی آن را کمک درسی برای جبران معدل می­‌دانند. همچنین عده‌ای نیز آن را زنگ تفریحی در میان درس­‌های تخصصی خود به شمار می‌آورند. دلیل این مسأله ناآشنایی دانشجویان با اهداف درس است.

وی عنوان کرد: وظیفه مؤلفان و مدرسان درس فارسی عمومی این است که میان دانشجویان غیر رشته­‌های ادبیات فارسی و فرهنگ و اندیشه و معارف اسلامی ایرانی پلی محکم و جذاب ایجاد کنند و با شگردهای هنری ویژه راه را نشان دهند. هدف این واحد درسی هرگز تعلیم ادبیات و متون ادبی و ریزه­‌کاری­‌های تخصصی مربوط به رشته ادبیات فارسی و علاقه­‌مند کردن دانشجویان غیر ادبیات به ادبیات و در شکل بسیار محدود و کلیشه‌­ای آن؛ یعنی شعر و نثر نبوده است.

استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: هدف اثربخش کردن آموزش ادبیات فارسی و آشنا کردن دانشجویان با میراث فرهنگی و ادبی کشور و تقویت و غنی‌­سازی دانش زبانی­، مهارت­‌های نگارش و رموز و دقایق سخنوری و تقویت روحیه پاسداری و حرمت­‌گذاری به ارزش‌­های فرهنگ خودی به منظور قوام فرهنگ ملی و گسترش و دوام آن است. هماهنگ کردن مطالب کتاب درس فارسی عمومی با نیازهای دانشجویان و اهداف این واحد درسی از ضروریات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha