• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400020704475
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک متخصص طب سنتی مطرح کرد؛

کم‌آبی و کم‌خوابی در ماه رمضان، زنگ خطری در برابر کرونا

کم‌آبی و کم‌خوابی در ماه رمضان، زنگ خطری در برابر کرونا

ایسنا/اصفهان یک متخصص طب سنتی و استاد دانشکده طب سنتی شهید بهشتی با توجه به اینکه کم آبی و کم خوابی در ماه رمضان عاملی موثر در تضعیف سیستم ایمنی بدن است، گفت: جلوگیری از تبخیر آب بدن و حفظ مایعات بدن در پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز موثر است.

دکتر مینا موحد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه روزه گرفتن یک فریضه الهی است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه کم آبی و کم خوابی سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، روزه داران باید برای جبران کم خوابی و کم آبی بدنشان برنامه ریزی کنند تا بتوانند از برکات و فیوضات معنوی ماه مبارک بهره بیشتری ببرند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به فاصله حدود ۱۶ ساعته اذان صبح تا مغرب، گفت: این مدت زمان می تواند فرد را مستعد کم آبی کند، از طرفی مدت زمانی که فرد می تواند مایعات از دست رفته بدنش را جبران کند ۸ ساعت است، بنابراین راهکار رفع کم آبی بدن این است که در فاصله بین افطار تا سحر فرد به اندازه کافی مایعات مصرف کند.

موحد برای جلوگیری از کاهش مایعات بدن دو راهکار پیشنهاد داد و گفت: ضمن اینکه باید ورود مایعات بدن را افزایش دهیم، از خروج و تحلیل مایعات کم کنیم. برای افزایش ورودی مایعات به بدن باید از فاصله افطار تا سحر کم کم مایعات بنوشیم، دریافت حجم زیاد مایعات به صورت یکجا بیشتر سبب افزایش دفع ادرار می شود.

نوشیدن آب ۲ ساعت بعد از افطار

وی با بیان اینکه اگر مصرف مایعات با برنامه، به میزان کم و بطور تدریجی از افطار تا سحر باشد، نه تنها مشکلی پیش نمی آید بلکه کمبود مایعات بدن نیز جبران می شود، افزود: باید به این نکته توجه کرد که در میان افطار و بلافاصله بعد آن آب نوشیده نشود، چراکه هضم غذا در معده ضعیف می شود. بهترین زمان برای نوشیدن آب حدود ۲ ساعت بعد از گذشت افطار است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه برخی افراد تمایل به مصرف نوشیدنی های گرم مانند چای، آب جوش، شیر، آب جوش با عسل دارند، اما برخی دیگر تمایل به مصرف مایعات خنک، گفت: هر کسی می تواند هر مایعاتی را که با طبع و بدنش سازگار است مصرف کند، اما آنچه در خصوص مایعات خنک مهم است، این مایعات نباید به شدت سرد و همراه با یخ باشد و بهتر است در دمای یخچال سرد شده باشد.

موحد با اشاره به عواملی که باعث از دست رفتن مایعات بدن می شود، افزود: گرمای هوا و فعالیت جسمانی سنگین باعث تعریق و تبخیر آب از بدن می شوند، بنابراین باید تا حد امکان فعالیت جسمانی بدن را کاهش دهیم و اگر به هر دلیلی مجبور به داشتن فعالیت بدنی هستیم، آن را به فاصله بین افطار تا سحر اختصاص دهیم تا بتوانیم مایعات مصرف کنیم.

حفظ مایعات بدن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

وی با اشاره به اینکه تا حد ممکن افراد نباید در معرض هوای گرم قرار گیرند، یادآور شد: جلوگیری از تبخیر آب بدن و حفظ مایعات بدن در پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز موثر است.

متخصص طب سنتی با یادآوری اینکه فقط آب و مایعات، آب مورد نیاز بدن ما را تامین نمی کنند بلکه غذاهای مصرفی نیز دارای مقادیری آب هستند، تصریح کرد: بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند هندوانه و کاهو مقدار زیادی آب دارند. یکی از گزینه های مناسب برای میان وعده در ماه رمضان مصرف کاهو مخصوصا همراه با سکنجبین است که باعث جلوگیری از نفخ شده و خاصیت ملین و ضد عطش دارد.

سیب و فالوده سیب، خوراکی مقوی جسم و روان

وی به بعضی از میوه ها که علاوه بر مقوی بودن برای جسم آرامبخش نیز هستند و موجب کاهش استرس و تنظیم خواب می شوند، اشاره کرد و گفت: بهترین میوه، سیب است و اگر افراد بتوانند فالوده سیب را درست و مصرف کنند اثربخشی بسیاری دارد. برای تولید فالوده سیب، ابتدا سیب پوست را کنده و رنده می کنیم و سپس با مقداری شیرین کننده مانند عسل، مخلوط کرده و در فاصله افطار تا سحر میل می کنیم؛ این فالوده برای جبران مایعات بدن و نیز به عنوان یک میان وعده ملین بسیار خوب و مفید است.

این پزشک در مورد مایعاتی که به جبران کم آبی بدن بسیار کمک می کنند، گفت: مایعات گرم، مانند آب جوش همراه با اندکی عسل و حتی کمی آبلیموی تازه و یا به صورت سرد با اضافه کردن بسیار مفید است. بسته به طبع بدن فرد این نوشیدنی را می توان به صورت خنک یا گرم مصرف کرد، همچنین تهیه شربتی که با تخم شربتی درست می شود به همراه گلاب یا سایر عرقیجات خوشبو کننده مثل نسترن و بهار نارنج بسیار مناسب است.

موحد به تهیه انواع شربت های سرد و گرم اشاره کرد و یادآور شد: آنچه در تهیه شربت ها اهمیت دارد این است که بسیار شیرین نباشند؛ چرا که اولا کالری زیادی خواهند داشت، دوما عطش آور خواهند بود و برای افرادی که ناراحتی معده یا رفلاکس دارند نیز مناسب نیست.

چه غذاهایی که باعث ایجاد عطش در فرد می شود؟

وی درخصوص غذاهایی که باعث ایجاد عطش می شوند، گفت: هر آنچه شور، پر چرب و حاوی ادویه جات زیاد باشد، عطش را زیاد می کند. همچنین ماهی و کباب کوبیده نیز بسیار عطش آورند که بهتر است مصرف نشوند.

با بیان اینکه در این ایام باید سعی کنیم تغذیه سالم تری داشته باشیم، افزود: علاوه بر پرهیز از مصرف غذاهای چرب، شور، خیلی شیرین، باید از مایعاتی همچون چای پر رنگ، قهوه، کاکائو و ... نیز اجتناب کرد؛ چراکه باعث غلیظ شدن خون و ایجاد عطش می شوند، مصرف آن ها حدالامکان باید کاهش یابد یا بسیار رقیق مصرف شوند.

موحد با اشاره به عواملی که باعث عطش در بدن می شود، اظهار کرد: قرار گرفتن در هوای خنک یکی از عوامل موثر است؛ چراکه دمای بالا باعث به وجود آمدن حس عطش کاذب می شود، گلوی فرد خشک شده و احساس تشنگی شدید می کند که برای فرد آزار دهنده است. بنابراین قرار گرفتن در معرض هوای خنک و استراحت در محل آرام حس ناشی از عطش کاذب را از بین می برد.

قرار گرفتن در معرض هوای خنک برای مقابله با عطش کاذب

وی با اشاره به اینکه اگر فرد هنگام ورود به منزل یا در صورت امکان در محل کار دست و صورت و حتی پاهای خود را با آب خنک بشوید به پایین آمدن هرچه سریع تر دمای بدن کمک کرده و از تبخیر آب جلوگیری می کند، افزود: از طرف دیگر برای کسانی که در منزل هستند، یک دوش با آب ولرم در کاهش عطش بسیار موثر است.

این پزشک و متخصص طب سنتی با بیان اینکه برای مصرف وعده های غذایی در ماه رمضان یک فرمول مشخص وجود دارد، تصریح کرد: آنچه در ایام عادی به عنوان ناهار مصرف می شده، اکنون در سحر مصرف شود و وعده صبحانه نیز جایگزین افطار شود.

انتخاب مواد غذایی مقوی با حجم سبک در وعده افطار

وی در مورد نوجوانانی که در سال های رشد هستند و سال های اولی است که روزه می گیرند، گفت: با توجه به طولانی بودن ساعات روز، ممکن است مواد غذایی که در صبحانه مصرف می شده و اکنون در وعده افطار استفاده می کنند، نیاز آن ها را تامین نکند و میل به خوردن غذای بیشتری داشته باشند. بنابراین توصیه می کنیم از آش ها و یا سوپ های سبک که حبوبات آنها حداقل ممکن باشد و در حد توان حجم معده باشد، استفاده کنند. غذاهای مقوی مانند نان و پنیر و گردو، کره و عسل، تخم مرغ به صورت نیمرو یا آب پز، ارده شیره برای کسانی که مشکل چربی خون و فشار خون بالا نداشته باشند، مناسب است و در وعده افطار توصیه می شود.

این متخصص طب سنتی در مورد مواقعی که گرسنگی فرد در افطار رفع نشده نیز، تصریح کرد: فرد می تواند یکی دو ساعت بعد از افطار وعده شام نیز تناول کند، اما باید مراقب باشد حد تعادل را برقرار کند تا در وعده سحری نیز بتواند غذا بخورد.

موحد با بیان اینکه در وعده افطار مواد غذایی انتخاب شود که با رفع گرسنگی، راحت هضم شوند تا بتوان در وعده سحر نیز یک وعده غذایی کامل را مصرف کنیم، یادآور شد: در وعده افطاری می توان از آش، سوپ، انواع کوکو، کتلت به شرط پرهیز از تندی، ادویه جات، نمک زیاد و چرب بودن غذا ها، عدم مصرف خیار شور و ... استفاده کرد.

سحری؛ یک وعده غذایی کامل

وی با تاکید بر اینکه وعده سحری باید به عنوان یک وعده غذایی کامل حتما باید حاوی غلات، گوشت، حبوبات باشد، افزود: گوشت گاو، گوساله و شتر عطش زیادی به وجود می آورد و مصرف آنها باید کمتر باشد، بهترین گوشت، گوشت گوسفند است و در کنار آن می توان از گوشت مرغ، بوقلمون و شتر مرغ نیز استفاده کرد. حبوبات نیز جایگزین بسیار مناسبی برای انواع گوشت هستند.

این پزشک و متخصص طب سنتی به مواد غذایی که باید در سحر از آن ها اجتناب کرد پرداخت و گفت: از ادویه جات مخصوصا فلفل، زنجبیل، نمک، مصرف سیر و پیازخام باید پرهیز کرد و مصرف آنها به حداقل رسانده شود

کاری کنیم بدنمان بار کمتری را تحمل کند

استاد دانشکده طب سنتی شهید بهشتی با اشاره به شیوع بیماری کووید۱۹، خاطرنشان کرد: لازم است تا جایی که امکان دارد کاری کنیم تا بدن مان بار کمتری را تحمل کند و سیستم ایمنی بدن نیز قوی تر شود.

موحد با تاکید بر رعایت آداب غذا خوردن، توضیح داد: همراه با غذا مایعات مصرف نشود، چون مصرف آب همراه غذا نه تنها باعث می شود حجم معده را پر کند و فرد نتواند غذای مقوی بخورد، بلکه هضم مواد غذایی را نیز با مشکل روبرو می کند، به طوری که وقتی شخص خوابیده احساس نفخ، ریفلاکس، یبوست و سایر مشکلات شایع در ماه رمضان می کند و حتی باعث اختلال در خواب نیز می شود.

وی به اهمیت مصرف میوه و سبزیجات اشاره کرد و افزود: سیب، کاهو سکنجبین و هندوانه بسیار مفید هستند و نفخ حاصل از هندوانه را با مصرف سکنجبین می توان کاهش داد.

این پزشک و متخصص طب سنتی با تشریح طرز تهیه سکنجبین، گفت: سکنجبین از ترکیبات سرکه، ماده شیرین کننده مانند شکر یا عسل درست می شود. بدین صورت که یک لیوان سرکه ترجیحا سرکه خانگی، دو لیوان آب به آن اضافه کرده و سه لیوان شکر؛ سپس این ترکیب را روی حرارت کم گذاشته، در این هنگام می توان چند برگ نعنا نیز به آن اضافه کرد و در صورت نداشتن برگ نعنا، کمی عرق نعنا به آن افزود و روی حرارت ملایم گذاشت تا به قوام یکدستی برسد. افراد با توجه مزاج و طبع کلی بدنشان می توانند سرکه کمتر یا بیشتر به آن اضافه کنند.

کم خوابی در ماه رمضان، عاملی موثر در تضعیف سیستم ایمنی

موحد دو عامل کم خوابی و کم آبی بدن در ماه رمضان را برای سلامت افراد خطرناک دانست و افزود: با توجه به اینکه افراد لازم است برای سحری خوردن از خواب برخیزند و به عبادت و اعمال شرعی خود بپردازند، افرادی که دچار اختلال خواب هستند و این بیداری شبانه باعث می شود تا بعد از سحری به سختی خوابشان ببرد، یا از طرفی شب نمی توانند به خوبی بخوابند و استرس این را دارند که سحر خواب بمانند؛ بنابراین این مسئله باعث می شود خواب شبانه آن ها محدود شود.

وی با توجه به امکان محدود شدن ساعات خواب در ماه رمضان، پیشنهاد کرد: تا جایی که امکان دارد فرد خواب شب را انتخاب کند و دو سه ساعت پس از افطاری بخوابد و زمانی حدود ۵ تا ۶ ساعت را به خواب اختصاص دهد. اما اگر برای فرد مقدور نیست که شب بخوابد با وجود اینکه خواب روز امتیازهای کمتری نسبت به خواب شب دارد، اما در ماه رمضان باتوجه به این شرایط حتما روز باید بخوابد تا از ضعیف شدن سیستم ایمنی به واسطه کم خوابی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه لازم است در این یک ماه تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنیم، تصریح کرد: در این صورت علاوه بر حفظ سلامتی بدن، می توان از این فرصت معنوی ماه رمضان استفاده کرد.

مصرف ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

موحد به مصرف ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی در این ایام اشاره کرد و گفت: اگر فردی کمبود ویتامین در بدن دارد حتما باید از مکمل ها استفاده کند، اما اینکه گفته شود همه افراد از ویتامین ها استفاده کنند درست نیست. مصرف بیش از حد برخی ویتامین ها مانند ویتامین دی (D) و ای (E) مسمومیت ایجاد می کند. اگر افراد احساس ضعف و ناراحتی دارند حتما به پزشک مراجعه کنند و با تشخیص پزشک مکمل ها را مصرف کنند. افرادی که سبک زندگی سالمی دارند و از همه گروه های غذایی استفاده می کنند به ندرت احتیاج به مصرف مکمل ها پیدا می کنند.

وی به عنوان یک پزشک از مردم خواست پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و گفت: علاوه بر از خستگی کادر درمان، ظرفیت بیمارستان ها پر است و این به ضرر خود مردم است. در ماه رمضان توصیه به صله رحم و ضیافت شده که فی نفسه بسیار خوب است. اما اکنون به علت شیوع کرونا، شرایط ایجاب می کند از هرگونه تجمع، ضیافت و دورهمی پرهیز کنیم. حتی جلسات قرآن و احکام را به صورت آنلاین برگزار کنیم و به هیچ وجه دور هم جمع نشویم. افراد هم برای سلامتی خودشان و هم دیگران پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا زنجیره انتقال قطع شود و شرایط بهبود یابد.

رویا یاوری_خبرنگار افتخاری ایسنا اصفهان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.