• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400022820115
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد، زیر آوار وعده‌های ۲۰ ساله

موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد، زیر آوار وعده‌های ۲۰ ساله

ایسنا/اصفهان موزه‌ها، راویان ماندگار تاریخ و تمدن برای نسل‌های حال و آینده هستند و گنج فرهنگ و تمدن هر خطه را در سینه خود دارند تا در برابر چشم آیندگان از گزند تحریف مصون بمانند، اما موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد، با گذشت دو دهه هنوز در زیر آوار وعده‌های مسئولان مانده است.

نایب رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: با گذشت ۲۰ سال از صدور مجوز راه‌اندازی موزه مردم شناسی نوش‌آباد، شرایط به گونه‌ای است که امروز نگران تخریب این اثر تاریخی هستیم.

امیر کدخدایی افزود: شهری که در دل کویر، بخشی از تمدن سیلک را میراث داری می‌کند، پس از گذشت سال‌ها تلاش، برای احیا و حفظ حیات فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، همچنان بی‌پناه مانده است.

وی افزود: نوش‌آباد، قلمرو کوچکی از جغرافیای ایران است، اما غنای فرهنگی و تمدنی آن در حوزه‌های میراث فرهنگی همچون رازی نهفته باقی مانده است و راه‌اندازی موزه نوش‌آباد، ریشه‌های معنوی و تاریخی این بخش از استان اصفهان و کشور را روایت می‌کند.

نایب رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، تصریح کرد: موزه‌ها، رازگشای فرهنگ و تمدن جامعه انسانی هستند و تصویر روشنی از هویت ما را تبیین می‌کنند و فراتر از گنجینۀ یک کشور می‌توانند سند جهانی فرهنگ و تمدن هر خطه محسوب شوند و بر این اساس، موزه‌ها در برنامه‌ریزی فرهنگی کشورهای جهان مورد توجه و اهمیت است.

وی گفت: رئیس پیشین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل در سال ۹۸ وعده داد که موزه نوش‌آباد از برنامه‌های اولویت‌دار است، چون روز به روز در معرض تخریب است و امیدواریم در سال جاری با دریافت اعتبار لازم، موزه را مرمت و تجهیز کنیم، اما از آن وعده دو سال گذشته است.

کدخدایی افزود: رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل در سوم خرداد ۹۹ از اختصاص ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای ساخت این موزه خبر داد و وعده داد با اختصاص اعتبار لازم تا پایان سال جاری این موزه به بهره‌برداری برسد و امروز یک سال از آن روز گذشته است.

نایب رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، تصریح کرد: فرماندار آران و بیدگل سال قبل از کمک دو میلیارد ریالی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر خود به نوش‌آباد برای تکمیل و تجهیز موزه شترخان خبر داده بود، اما هنوز موزه راه‌اندازی نشده است.

کدخدایی گفت: مسئولان شهر، به جای پیگیری تکمیل موزه و جلوگیری از روند تخریب قلعه خشتی نوش‌آباد، به فکر تغییر نام این قلعه سلجوقی هستند و هیچ توجهی به این بنای ارزشمند ندارند.

مجوز راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی ۲۰ سال پیش به تصویب رسید

همچنین یک فعال فرهنگی شهر نوش‌آباد به ایسنا، گفت: مجوز راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد، در مجموعه تاریخی زمین وقفه، در سال ۱۳۸۰ در اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور به تصویب رسیده است.

سید جعفر فاطمی، اظهار کرد: فضای کاروانسرای نوش‌آباد با ۸۰۰ متر مربع مساحت و ۴۰۰ متر مربع زیر بنا از آثار دوران قاجار است که با شماره ۱۳۱۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: بنای شترخانه در سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری نوش‌آباد خریداری شد و بر اساس تفاهم‌نامه، باید تجهیز و مرمت آن توسط اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل انجام شود، اما تأخیر و توقف طولانی مدت در انجام این تعهد، موجب شد که در و پنجره‌های چوبی ساختمان موزه در خطر حمله موریانه‌ها قرار گرفته و تأسیسات آن نیز تخریب شود.

فاطمی تأکید کرد: بعد از تحویل ساختمان شترخانه در سال ۸۵ تاکنون به مناسبت‌های مختلف مسئولان شهرستان آران و بیدگل وعده افتتاح این موزه در رسانه‌ها را اعلام کرده‌اند، اما پس از ۱۵ سال هنوز خبری از گشایش موزه نیست.

این فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی گفت: نوش‌آباد با وجود غنای تاریخی و اشیای ارزشمند، می‌تواند در آیینه موزه مردم‌شناسی بسیار بهتر و گویاتر معرفی شود که علاوه بر نقش گردشگری، واجد ارزش‌های فرهنگی و آموزشی نیز هست.

فاطمی افزود: علاوه بر آثار تاریخی، برنامه‌های مذهبی نوش‌آباد از جمله آیین‌هایی که از عید غدیر تا پایان ماه صفر در این شهر برگزار می‌شود و پذیرای ده‌ها هزار گردشگر فرهنگی و مذهبی از داخل و خارج کشور است و برخی از آن‌ها در فهرست میراث معنوی ثبت شده، فرصتی برای ایجاد موزه تعزیه در این شهر است.

موزه شترخان در پیچ وخم تخصیص اعتبار

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرایط موزه شترخان شهر تاریخی نوش‌آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر در کشور بعد از ۱۷ سال مناسب نیست و همچنان در پیچ وخم تخصیص اعتبار معطل مانده است.

عباس غمخوار افزود: مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی در نوروز سال ۹۶ در همایش روز نوش‌آباد و در حضور مردم قول داد که موزه نوش‌آباد تا پایان این سال به بهره‌برداری می‌رسد در حالی که با گذشت چهار سال، شرایط این موزه همچنان در ابهام است.

وی افزود: موزه شترخان نوش‌آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر در کشور است که با تکمیل و بهره‌برداری آن، با توجه به بافت کویری نوش‌آباد و استقبال گردشگران از این شهر تاریخی، می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و گردشگری پایدار شود.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش‌آباد، تصریح کرد: بنای شترخان با هدف ایجاد موزه توسط شهرداری نوش‌آباد خریداری شد و قرار بود به صورت مشارکتی توسط شهرداری و میراث فرهنگی راه‌اندازی شود، اما پس از فراز و نشیب‌های زیاد و صرف سرمایه‌های شهر، مرمت این موزه به کندی پیش می‌رود و با شرایط تأسف‌بار به حال خود رها شده است.

وی گفت: طرح محتوایی و فنی ایجاد موزه تخصصی شتر در بنای تاریخی شترخان نوش‌آباد توسط کارشناسان اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی کشور تهیه شده است و شامل بخش‌های تالار اصلی، اتاق‌های جانبی، انبار اجناس، محل نگهداری شتر، بارانداز و اتاق ساربان است.

غمخوار تأکید کرد: با توجه به آن که ۱۶ سال از شروع بازسازی و مرمت موزه گذشته است، هنوز امیدواریم با جدیت مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرچه سریع‌تر شاهد تکمیل و بهره‌برداری این موزه در بنای تاریخی شترخان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha