• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400023021553
  • خبرنگار : 50088

۶۸۶ هکتار از اراضی مستعد چناران و گلبهار به کشت کلزا اختصاص دارد

۶۸۶ هکتار از اراضی مستعد چناران و گلبهار به کشت کلزا اختصاص دارد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهادکشاورزی چناران گفت: با توجه به کمبود آب و توسعه کشت محصولات کم آب‌ طلب اکنون با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان ۶۸۶ هکتار از اراضی مستعد چناران و گلبهار به کشت کلزا اختصاص یافته است.

محمدرضا روستانژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با اقدامات موثری که در راستای ترویج کشاورزان به سمت کشت دانه‌های روغنی و کم آب‌ طلب مانند کلزا در این ۲ شهرستان انجام شده در حال حاضر ۷۵ نفر از کشاورزان پیشرو در منطقه از این طرح استقبال کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۵۰ تُن از این محصول در شهرستان‌های مذکور برداشت شود.

وی با اشاره به مزایای کشت کلزا افزود: کشت این دانه‌های روغنی علاوه بر مصرف کم آب، موجب تقویت خاک و پایداری تولید محصول نسبت به کشت گندم می‌شود؛ همچنین با توجه به  تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه در خصوص مصرف روغن سالم، توسعه کشت این محصول روغن مورد نیاز کشور را تامین و از خروج ارز جلوگیری خواهد کرد.

روستانژاد در ادامه توضیح داد: همچنین با کاهش نزولات جوی و کم شدن مراتع چرا برای دام‌ها کشت کلزا می‌تواند علوفه مورد نیاز دام و طیور را تامین کند که همین امر مهم علاوه بر جبران کمبود علوفه در مراتع، سبب اشتغال زایی و توسعه اقتصادی خواهد شد.

وی با اعلام کاهش ۴۰ درصدی میزان سطح زیرکشت کلزا نسبت به سال زراعی گذشته در این شهرستان، مطرح کرد: با توجه به سهمیه ابلاغی ۶۸۶ هکتار از اراضی شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته اما متاسفانه به دلیل سرما به حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی چناران گفت: به منظور رفع مشکل خرید این محصول یک مرکز خرید برای دانه‌های روغنی کلزا جمع‌آوری شده در شهرستان‌های چناران و گلبهار در نظر گرفته شده است.

کشت جو در چناران و گلبهار زمینه اشتغال ۳۰۰۰ نفر را فراهم کرده است

وی در ادامه از کشت جو در ۱۴۶۰۰ هکتار از اراضی مستعد در دو شهرستان چناران و گلبهار خبر داد و افزود: از این میزان ۱۲ هزار هکتار اراضی آبی و  ۲۶۰۰ هکتار به صورت اراضی دیم می‌باشد و موقعیت اشتغال برای سه هزار نفر را فراهم کرده است.

روستانژاد بیان کرد: از مجموع سطح زیر کشت جو در شهرستان‌های چناران و گلبهار بیش از ۵۰ درصد به صورت علوفه سبز حذف و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری از سطوح باقیمانده در مجموع ۸۵۰۰ تُن جو از مزارع این دو شهرستان برداشت شود.

وی اظهار کرد: عمده ارقام جو آبی کشت شده شامل جلگه، گوهران، ریحان، بهمن، مهتاب و... و ارقام جو دیم نیز شامل ابیدر و ارقام محلی است.

شهرستان‌های چناران و گلبهار دارای ۲۵۰۰۰ هکتار اراضی زراعی و ۱۵۰۰۰ هکتار اراضی باغی با ۱۲ هزار نفر بهره‌بردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha