• جمعه / ۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400030705132
  • خبرنگار : 50315

توضیحات شهردار منطقه ۲ شیراز در مورد تخریب یک گورستان قدیمی

توضیحات شهردار منطقه ۲ شیراز در مورد تخریب یک گورستان قدیمی

ایسنا/فارس شهردار منطقه ۲ شیراز در مورد تخریب شماری از قبور در گورستانی قدیمی موسوم به قبرستان "مهرعلی کوچک" یا "دباغی" توضیحاتی را ارائه داد.

غلامرضا شهریاری در گفت و گو با ایسنا، گفت: بخشی از این محله، یک زمین رها شده قرار دارد که بخشی از این زمین نیز، قبلا به عنوان گورستان استفاده می‌شده و تعدادی قبر نیز در آن موجود است.

شهریاری با بیان اینکه، زمین یاد شده، به دلیل نداشتن متولی خاص، به محل انباشت زباله و نخاله و مکانی برای تجمع متکدیان و معتادان بدل شده بود، گفت: این موضوع، اعتراض مکرر ساکنان محل را به دنبال داشت؛ اهالی خواستار ساماندهی این زمین و تبدیل آن به مکانی مناسب بودند و حتی نسبت به وجود قبور در این محدوده هم اعتراض داشتند.

او خاطرنشان کرد: پس از رایزنی‌های فراوان، شهرداری طرحی را برای احداث یک پارک محله‌ای، آماده کرد و در برنامه خود، با جلب رضایت ساکنان، حفظ قبور به شکل یک یادمان و به طور حفاظت شده را مد نظر قرار داد.

شهریاری با یادآوری اینکه موضوع احداث پارک، به تازگی در این محل اجرایی شده است، گفت: متاسفانه طی یک هفته یا ۱۰ روز قبل، عده‌ای شبانه، اقدام به تخریب شماری از قبور موجود در این محدوده کرده‌اند که شهرداری بلافاصله پس از اطلاع، با حضور در محل، اقدامات قاونی را در دستور کار قرار داد.

شهردار منطقه ۲ شیراز با تاکید براینکه شهرداری به هیچ عنوان اجازه تخریب قبور را نداده و نمی‌دهد، گفت: این محل به عنوان گورستان استفاده ندارد و حفظ قبور تنها به واسطه شعائر دینی انجام می‌شود.

شهریاری خاطرنشان کرد که در این محدوده، قرار است پارکی زیبا تحت عنوان "بوستان زندگی" احداث شود، اعلام کرد که مهمترین وظیفه شهرداری، ایجاد محیطی مناسب برای شهروندان است.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر، کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن تخریب کامل گورستان قدیمی مهر علی کوچک یا دباغی نشان داده می‌شود.

در این گورستان، به گفته برخی آگاهان، قبرهای قدیمی مربوط به بیش از ۳۰۰ سال قبل نیز وجود داشته و سنگ قبر فردی به نام مهرعلی، قدمتی حدود ۴۰۰ ساله داشته است.

اسفند سال ۹۷، در خبری که روی سایت شهرداری قرار گرفت، اعلام شده بود که موضوع ساماندهی این قبرستان با هدف حفظ قبور، زیباسازی، جداسازی محوطه از معبر اصلی، پیشگیری از ورود متکدیان و معتادان و .... در دستور کار قرار گرفته است.

طی روزهای اخیر، علاوه بر تسطیح کامل بخشی از این گورستان، شماری از قبور هم تخریب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۷ ۱۵:۲۱

باسلام و احترام خدارحمت کند پدر شهرداری رو، یه فکری هم به حال قبرستان دارالسلام کنید.الان 10سال هست که گفتند میخوان جاذبه تاریخی ش کنند یا یکسان سازی قبور، ولی تا حالا فقط چند ردیفش انجام شده، اگر الان این قبرستان بالای شهر بود تا الان چه کارهایی که براش نمی‌کردند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۷ ۱۷:۱۶

دروغ میگه ... بمب هم میخورد به این وسعت نمیتونست تخریب کنه چه ادمایی هم بودن ... این همه وسیع تخریب کردن. خاکو بردن. صافش کردن که شهرداری بیاد پارک بزنه... جوک میگی شهریاری جون؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۷ ۲۲:۳۱

اگه واقعا هدفتون تصرف این قبرستان قدیمی برای شهرداری نبوده چرا دورش حصار یا دیوار نکشیدید تا کسی نتونه داخلش بره؟؟ این حرفا را کسی باور نمیکنه چون شهرداری سالها پیش مقداری پول میگرفت و از زمین قبرستان میزد میداد به دیگران. از قدیمی ها بپرسید چقدر بزرگ بود زمین، الان ده درصدش هم نمونده. چراارگانهای متولی واردقضیه نمیشن مثل میراث فرهنگی یااداره اوقاف؟ همیشه شهرداری خودش تصمیم یطرفه میگیره وبدون اینکه کسی را خبر کنه جایی را تخریب میکنه یا تصرف. برای خودشون حکم میبرن و قانون اجرا میکنن. این خودرایی و تکروی شهرداری قانون شکنی ست.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۷ ۲۳:۳۷

خیلی کار زشتی انجام دادند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۷ ۲۳:۵۵

باسلام و احترام فراوان... آقای شهردار محترم منطقه 2شیراز... قبرستان قدیمی را خراب نکنید آرامگاه پدربزرگ ها و مادر بزرگ هایمان در این مکان قرار دارد حتی قبر خواهر کوچکتر من که سالها پیش فوت کرده در این مکان قرار دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۰:۰۰

مگه بی مسئولیت تر از شهرداریهای شیراز هم وجود داره؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۰:۱۷

عالی دست تخریبچی درد نکنه یه مرکز آلودگی را خراب کردند هر کی اعتراض کرد بگین هزینه نگهداریش رو بدین. میره و پشت سرش رو هم نگاه نمیکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۰:۱۹

قبر ۴۰۰ساله جزو آثار باستانی میشد درآمدش بیشتر از پارک بود برا شهرداری

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۱۰:۲۲

مردم محل اصلا راضی نبودند. دروغ میگن. حرفاشونو بشنوید و باور نکنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۰:۳۳

کار شهرداری درست هست جو سازی نکنید‌. وقتی مردم محل موافق هستند چه مشکلی هست؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۰:۵۴

کاشکی شهردار شهرداری و عوامل شهرداری فکری هم به حال خانه های کناری همین قبرستون که به محله سر تل احمدی نو ( شمالی ) معروفه بندازه که شده محل رفت و آمد معتادین و متکدیان و گدایان و همه همسایه ها رو عاجز کردن کاشکی نصف بیشتر این قسمت هم تخریب کامل میشد. واقعا دیگه از حد خارج شده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۷:۵۹

خسته نباشید ، گور خوری و قبرستان خوری هم به افتخارات اضافه شد و مرحبا‌

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۸:۳۲

شهردار دنبال زیر خاکی بوده. همش حرفه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۸:۳۴

این گورستان وسطه شهر است اینجا که کمکی به کسی نمیکند ضمنا دیگر مصرفی هم ندارد لااقل تبدیل به جایی مناسب شود که مردم بتوانند از انجا استفاده کنند مرده های انجا هم بیشتر راضی هستند تایک مکان متروکه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۹:۲۱

خدا ازتون نگذره ،حاضرم قسم بخورم اونی که دستور این کارو داده نه شیرازی هست و نه ازاجدادش کسی دفن هست اینجا ،،دلم به درد اومد با دیدن این عکس ها ، واقعا چرا ،،من برای آرامش گرفتن وقتی دلم گرفته باشه به این قبرستان کنار مزار اجدادم میرفتم وآرامش میگرفتم ،چطوری دلتون اومد واقعا خرابش کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۹:۲۳

سلام این قبرستون که دیگه کارایی نداره چه بهتر که ازیک محل مخروبه وسط شهر به پارک تبدیل بشه چون تواین محل هم پارکی وجودنداره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۰۹:۴۷

مگه روزی که خانه ساختن نفهمیدن آنجاقبرستان هست که حالااعتراض میکنن و مگه توی پارکها معتادها نمیخوابن؟ اینها همش الکی هست و بهانه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۸ ۱۰:۰۶

کارشون واقعآ زشت بوده مرده احترام داره قدیمو جدید نداره مردم محل اشتباه کردن اونجا خونه خریدن وقتی میدونستن قبرستون اونجاست اونا هدفشون اینه قبرستونو تخته کنن ک قیمت خونه هاشون بره بالا متاسفم برای مسولین و باعث و بانی این کار