• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400040805299
  • منبع : نمایندگی همدان

واکسیناسیون ۲۰۰۰ رأس دام علیه لمپی‌اسکین در اسدآباد

واکسیناسیون ۲۰۰۰ رأس دام علیه لمپی‌اسکین در اسدآباد

ایسنا/همدان سرپرست اداره دامپزشکی اسدآباد از انجام واکسیناسیون لمپی‌اسکین در این شهرستان خبر داد و گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری لمپی‌اسکین از اول تیر ماه در شهرستان اسدآباد توسط اداره دامپزشکی در قالب اکیپ‌های بخش دولتی آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰۰ رأس گاو و گوساله در کانون‌های روستایی علیه این بیماری به‌صورت رایگان واکسینه شوند.

دکتر احمد همدانی در گفت‌و گو با ایسنا،از اجرای طرح سم پاشی رایگان اماکن دامی و جمعیت دامی این شهرستان خبر داد و گفت: در اجرای این طرح تعداد۹۰۰۰ رأس گوسفند و بز، ۷۰۰رأس گاو و گوساله و۳۴ هزار  متر مربع اماکن دامی توسط اکیپ‌های دامپزشکی شهرستان  مورد سم‌پاشی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با توجه به شروع فصل گرما و لزوم کنترل حشرات ناقل بیماری، طرح سمپاشی دام و اماکن دامی روستایی سطح شهرستان انجام شد، اظهار کرد: عملیات سم‌پاشی در نواحی روستایی یکی از وظایف دامپزشکی است که در اداره دامپزشکی شهرستان همانند سال‌های گذشته با توان مضاعف برنامه‌های رایگان سم‌پاشی بدن دام و جایگاه دام برای مبارزه با بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی را در برنامه کاری خود دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد در ادامه هدف از طرح سم‌پاشی  رایگان جایگاه دام در روستاها را ارتقای سطح بهداشتی جمعیت دام شهرستان، مبارزه با بیماری‌های انگلی و از بین بردن کنه‌ها  دانست و افزود: انگل‌های خارجی، علاوه بر تضعیف دام به‌دلیل خون‌خواری، ناقل برخی از بیماری‌های ویروسی و تک‌یاخته‌ای از جمله بیماری‌های مهم و خطرناک لمپی اسکین، تیلریوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) هستند که سم‌پاشی دام و اماکن دامی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها به شمار می‌رود.

همدانی با بیان اینکه از دامداران شهرستان درخواست داریم هنگام مراجعه اکیپ‌های واکسیناسیون اداره دامپزشکی به محل دامداری همکاری لازم را با اکیپ‌های واکسیناسیون به منظور پوشش صددرصدی و پیشگیری از بیماری فوق داشته باشند، تصریح کرد: لمپی اسکین یک بیماری نوپدید ویروسی مختص گاو و گوساله است که از سال ۹۳ از مرزهای غربی وارد کشور ایران شده  و با علائم تب، تاول‌های پوستی، کم اشتهایی، ورم دست و پا و لنگش در دام‌ها بروز می‌کند و عامل انتقال این بیماری ویروسی، برخی حشرات پروازی مانند پشه و مگس‌های خونخوار هستند.

وی با تأکید بر اینکه لمپی اسکین بیماری قابل سرایت به انسان نیست، خاطر نشان کرد: سمپاشی جایگاه نگهداری دام‌ها در کنار واکسیناسیون، نقش بسزایی در جلوگیری از انتشار این بیماری دارد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha