• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400050402614
  • منبع : نمایندگی گیلان

امام جمعه صومعه سرا:

نماز جمعه و امام جمعه حلقه وصل میان مردم و حاکمیت هستند

نماز جمعه و امام جمعه حلقه وصل میان مردم و حاکمیت هستند

ایسنا/گیلان امام جمعه صومعه سرا، با اشاره به هراس دشمنان دین و انقلاب از نماز جمعه، افزود: نقش و جایگاه نماز جمعه در جامعه اسلامی بسیار مشهود است و نماز جمعه و امام جمعه حلقه وصل میان مردم و حاکمیت هستند و گلایه و شکایت مردم از تریبون نماز جمعه به مسئولان منتقل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی راشد نوری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تقارن مبارک دهه امامت و ولایت با سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور که در پنجم مردادماه سال ۱۳۵۸ به دستور امام راحل و توسط مرحوم آیت الله طالقاتی در تهران اقامه شد، اظهار کرد: امروز نماز جمعه در بیش از ۹۰۰ شهر کوچک و بزرگ اقامه می شود.

وی با اشاره به اهمیت نماز جمعه و آثار و برکات معنوی آن، افزود: نقش نماز جمعه در ترغیب و تشویق مردم به حضور در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور و نظام به ویژه دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل عظیم الشان و شهدای گرانقدر بارز و برجسته است.

امام جمعه صومعه سرا، آیه شریفه «إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَیٰ ذِکْرِ‌ اللَّـهِ وَذَرُ‌وا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ» را نشان دهنده ارزش و اهمیت نماز جمعه دانست و عنوان کرد: خداوند خطاب به مومنان می فرماید وقتی که ندای نماز جمعه بلند شد، کارها را رها کنید و به سوی ذکر خدا بشتابید و تجارت و کسب و کار را کنار بگذارید، زیرا نماز جمعه مایه خیر و برکت فراوان است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم از نماز جمعه تعبیر به ذکرالله می کند، گفت: این عمل بسیار ارزشمند معنوی، عبادی و سیاسی در روز جمعه برگزار می شود و به فرموده امیرالمومنین علی(ع)، شیاطین در روز جمعه پرچم ها را بلند می کنند و در شهر می گردند تا مردم را به کار و تجارت مشغول سازند و آنان را از نماز باز دارند، زیرا شیاطین همیشه مانع ذکرالله هستند و می خواهند مومنان را از یاد خدا دور کنند لذا خداوند مومنان را توصیه می کند تا فریب شیطان را نخورند و به سوی این فریضه مهم بشتابند.

حجت الاسلام راشد نوری، نماز جمعه را یکی از سه اجتماع مهم و تاثیرگذار و بزرگ اسلام دانست که به صورت هفتگی و با شرایط خاص برگزار می شود و خاطرنشان کرد: طبق روایتی از رسول گرامی اسلام(ص)، هر کس این کار بزرک و عبادت جمعی و اجتماعی عمومی را از روی بی تفاوتی و انکار و کم اعتنایی ترک کند، خداوند امور زندگی او را سامان نمی دهد و برکت و معنویت در زندگی اش ایجاد نمی کند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای برگزار نشدن این اجتماع مهم اسلامی، عنوان کرد: نماز جمعه به مردم آگاهی دینی می دهد و معارف اسلامی را برای آنان تبیین می کند؛ همچنین مردم در نماز جمعه نسبت به مسائل و حوادث و رویدادهای هفته آشنا می شوند و صفوف به هم پیوسته نماز جمعه نوعی وحدت و همبستگی در آنان ایجاد می کند که تقویت روحیه دینی و عواطف انسانی و نشاط معنوی را به دنبال دارد.

امام جمعه صومعه سرا، با بیان اینکه مردم با حضور در محل نماز جمعه و شنیدن خطبه ها در جهت رفع مشکلات همدیگر تلاش می کنند، ادامه داد: در طول چهار دهه گذشته از عمر انقلاب به ویژه در دوران جنگ شاهد اعزام رزمندگان به جبهه و جلب کمک های مردمی در حوادث و بحران های طبیعی همچون سیل و زلزله از پایگاه نماز جمعه بودیم. در واقع کمک های مردمی در محل نماز جمعه جمع آوری و به مناطق مختلف ارسال می شد.

حجت الاسلام راشد نوری، یکی از مهمترین مراکز برای جلب مساعدت و مشارکت مردم در دوران کرونا جهت کمک به اقشار آسیب دیده و نیازمند را همین پایگاه های نماز جمعه دانست و اظهار کرد: ائمه جمعه محور رزمایش مواسات و همدلی و کمک های مومنانه بودند.

وی با اشاره به هراس دشمنان دین و انقلاب از نماز جمعه، افزود: نقش و جایگاه نماز جمعه در جامعه اسلامی بسیار مشهود است و نماز جمعه و امام جمعه حلقه وصل میان مردم و حاکمیت هستند و گلایه و شکایت مردم از تریبون نماز جمعه به مسئولان منتقل می شود.

امام جمعه صومعه سرا، با بیان اینکه خطبه های نماز جمعه فرصتی برای بیان انتقادات مردم از دست اندرکاران حاکمیت است، گفت: ارتباط امام جمعه با مسئولان بسیار خوب و صمیمانه و کریمانه است و تلاش داریم جایگاه حاکمیت را تقویت کنیم، اما مدیران نباید از خدمت به مردم غفلت کنند.

وی با اشاره به حضور چشمگیر افراد و اقشار مختلف در نماز جمعه به ویژه جوانان و نوجوانان و بسیجیان و دانش آموزان و تشکل های دینی و مذهبی و اصناف و بازاریان و روحانیون و فرهنگیان، عنوان کرد: نماز جمعه پایگاهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است و لذا در این راستا شورای فرهنگ عمومی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و جلسه شئون فرهنگی و مذهبی با مسئولیت ائمه جمعه در شهرستان ها و حضور دستگاه های فرهنگی و شخصیت های صاحب نظر برگزار می شود تا بتوانیم یک هماهنگی بین دستگاه ها جهت اجرای متمرکز برنامه های فرهنگی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha