• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400051913558
  • خبرنگار : 50031

یک کارشناس مشاور مطرح کرد؛

راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در شرایط شیوع کرونا

راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در شرایط شیوع کرونا

ایسنا/فارس یک کارشناس مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی فارس با بیان اینکه ارتباط کرونا و سلامت روان، دغدغه‌ همه مردم شده است، گفت: شیوع بیماری کرونا زیان‌های فراوان جانی و مالی به همراه داشته اما لطمه‌های جانی و مالی، تنها صدمات این همه‌گیری نبوده بلکه بیشتر سلامت روان افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

مریم طالبی سه‌شنبه 19 مرداد در یک کارگاه آموزش سلامت روان، گفت: افسردگی و وسواس شست و شو تنها دو مورد از آثار منفی بیماری  کرونا بر روان افراد بوده و ایجاد مشکل در روند عادی زندگی عموما با استرس و تنش همراه است، فشار روانی و بروز علائم پریشانی نیز از عوارض تنش ایجاد شده توسط کرونا در جامعه محسوب می‌شود.

او با یادآوری اینکه ویروس کرونا به دلیل ناشناخته بودن، استرس مضاعفی بر مردم وارد می‌کند، گفت: همانطور که زلزله و سیل می‌تواند خرابی‌های زیادی را برجای بگذارد، این بیماری نیز می‌تواند مشکلات جدی را برای اعضای جوامع مختلف ایجاد کند.

این کارشناس مشاور با تاکید براینکه افراد با سابقه بیماری ‌های زمینه‌ای و همچنین افسردگی و اضطراب در خطر بیشتری قرار دارند، گفت: اگر فردی سابقه بیماری داشته باشد، بحران‌ها و فشار روانی همراه آن باعث عود مجدد بیماری خواهد شد؛ در سال‌های گذشته نیز با بیماری هایی مثل سارس یا ابولا مشکلات روان شناختی همانند افسردگی، اضطراب و وسواس ایجاد شد و اپیدمی کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

او ادامه داد: با نگاهی به رفتارهای مردم در جوامع مختلف در دوره اپیدمی کرونا متوجه می‌شویم که بسیاری از افراد، رفتارهای وسواس گونه پیدا کرده‎‌اند مثلا اسپری ضدعفونی کننده را مدام و هر چند دقیقه یک بار استفاده می‌کنند و یا موقع صرف غذا حالات غیر طبیعی دارند.توجه داشته باشید که رعایت بهداشت فردی موضوعی ضروری است و باید در بالاترین سطح رعایت شود ولی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل شود ،

توصیه‌های مراقبتی برای سلامت روان

این کارشناس مشاور، در ادامه پیشنهادها و توصیه‌هایی را برای حفظ سلامت روان در شرایط شیوع کرونا ارائه داد و گفت: این دوران را می‌توان به عنوان فرصتی برای انجام کارهای عقب افتاده تلقی کرد زیرا باید اوقات زیادی را در منزل بگذرانیم و بسیاری از فعالیت‌های خارج از منزل را به دلیل محدودیت‌ها باید در منزل دنبال کرد.

او با یادآوری اینکه چنین شرایطی برای افرادی که عادت به کار تمام وقت و خارج از منزل داشته‌اند، سخت تر است، توصیه کرد: سعی کنید به این توفیق اجباری با دید دیگری نگاه کرده و سرگرمی‌های جدید پیدا و این زمان را به فرصتی طلایی برای انجام کارهای عقب افتاده و یا حتی شروع کارهای جدید تبدیل کنید. سعی کنید به حدس و گمان‌ها در رابطه با بیماری کرونا گوش ندهید و در جستجوی منابع موثق باشید، شایعات و حدس و گمان‌ها، اضطراب را افزایش می‌دهد، وقتی به اطلاعاتی با کیفیت خوب راجع به ویروس دسترسی داشته باشید، می‌توانید بیشتر کنترل احساسات خود را در دست بگیرید.

این کارشناس اضافه کرد: کرونا و سلامت روان فرصتی برای برنامه ریزی روزانه همه ما محسوب می‌شود، ما در حال تطبیق دادن خود به روش تازه و عجیب زندگی کرونایی هستیم، روش جدید زندگی، مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند، از یک طرف می‌تواند برای سلامت روانی ما خطرناک باشد و از طرف دیگر می‌تواند زندگی ما را بهبود ببخشد، هر چند با لباس راحتی تمام روز را در منزل ماندن واستراحت کردن وسوسه انگیز است؛ ولی حفظ روحیه، اعتماد به نفس و دوری از افسردگی کار آسانی نیست، سعی کنید روز خود را تقریبا در همان زمان معمولی آغاز کنید و هر روز وقتی برای تحرک، تمدد اعصاب، ارتباط برقرار کردن و تأمل بگذارید.   

طالبی شیوع کروناویروس را فرصتی برای داشتن بدنی سالم‌تر دانست و گفت: وقتی فعالیت می‌کنید و روز را به انجام کاری می‌گذرانید ذهنتان مشغول می‌شود، فرصتی برای افکار منفی ندارید، کمتر دچار استرس می‌شوید، میزان انرژی بیشتری پیدا می‌کنید و در آخر راحت‌تر به خواب می‌روید. بنابراین فعالیت و حرکت جسمی روزانه را باید افزایش داد و کارهایی را یافت که برای سلامتی مفید و مناسب است.

این کارشناس گفت: می‌توان در منزل ورزش‌های متنوعی مانند یوگا انجام داد، به حتم این دوره فرصت طلایی برای رسیدن به تناسب اندام محسوب می‌شود زیرا خیلی از ما در دوران کرونا به دلیل اضطراب، تنها تفریحمان غذا خوردن شده است و می‌دانیم چه بلایی داریم سر خودمان می آوریم، ‌اما این بار بیاید از این فرصت پیش آمده به بهترین شکل استفاده کنیم، یعنی کرونا را به یک شانس بزرگ برای رسیدن به شرایط ایده‌آل جسمی و روانی بدل کنیم.

او همچنین این دوران را فرصتی برای تمدد اعصاب و تمرکز بر زمان حال دانست که می‌‎تواند حال روحی ما را بهتر کند و احساسات منفی را از بین ببرد و گفت: گاهی اوقات به قدری تنش داریم که حتی نمی‌توانیم به یاد بیاوریم آرامش چه حسی دارد؟ بنابراین می‌توان با انجام مدیتیشتن و انجام حرکات منظم روزانه آرام شد و تمرکز را افزایش داد. خوب است که زمانی را برای تفکر و تأمل اختصاص دهیم تا ببینید چه موارد خوب و مثبتی را تجربه کرده‌ایم؛ اینکه موفقیت‌ها و نکات مثبت زندگی را به خاطر آورده و بابت آن سپاسگزار و شکرگزار باشیم، بسیار خوب است؛ می‌توان مواردی از موفقیت‌ها، هرچند کوچک را قبل از خواب شبانه، در دفترچه‌ای یادداشت کرد، این اقدام کمک می‌کند انسان با احساس مثبت و خوبی به خواب برود.

این کارشناس روانشناختی گفت: این دوران همچنین فرصتی برای خواب بهتر محسوب می‌شود، نداشتن اطمینان و تغییراتی که به دلیل وجود ویروس کرونا در زندگی روزمره رخ داده‌، باعث می‌شود بسیاری از افراد مشکل خواب پیدا کنند؛ برای تنظیم خواب می‌توان کارهای مختلفی انجام داد؛ مثلا سعی برای مشخص کردن ساعت خواب و بیداری، حتی در روزهای تعطیل، بهره بردن از نور طبیعی آفتاب، استفاده از هوای آزاد با بازکردن پنجره‌ها، کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی نظیر تلفن همراه، تبلت و حتی خاموش کردن تلویزیون حداقل یک ساعت قبل از خواب و ... مطمئن باشید که خواب مناسب یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با هرگونه بیماری است.

طالبی در ادامه با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا هم همچنان راه ارتباطی با دیگران باز است؛ گفت: ماندن در منزل به خصوص برای کسانیکه تنها زندگی می‌کنند، می‌تواند القا کننده حس تنهایی و انزوا باشد، لذا باید راه‌های خلاقانه برای ارتباط با همکار و دوست و فامیل پیدا کرد؛ این کار کمک می‌کند که احساس تنهایی نکرده و راه معاشرت راحتی را پیدا کنیم. استفاده از رسانه‌های اجتماعی، مکالمه ویدئویی و ... راه‌های جدید ارتباطی است و می‌توان با این روش‌ها با یک جمع دوستانه همراه شد، چای نوشید و صحبت کرد.

این کارشناس مشاور با تاکید براینکه در شرایط شیوع کرونا با هدف حفظ و ارتقاء سلامت روان باید هوای یکدیگر را بیشتر داشته باشیم، توصیه کرد: اگر عزیزانتان دچار ناخوشی و بیماری خاصی هستند که آنها را نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر می‌کند، مراقبت‌های لازم را انجام داده و به افرادی که نگرانشان هستید مخصوصا افراد مسن و کودکان قوت قلب بدهید و به آنها یادآوری کنید که در فکرشان هستید و از آنان مراقبت می کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.