• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400062719882
  • خبرنگار : 50210

اعزام ۱۱ موکب از استان مرکزی به عراق/زائرین در بازگشت هم تست کرونا بدهند

اعزام ۱۱ موکب از استان مرکزی به عراق/زائرین در بازگشت هم تست کرونا بدهند

ایسنا/مرکزی جانشین رییس ستاد اربعین استان مرکزی گفت: زائرین پس از بازگشت از عراق و در بدو ورود به استان، تست pcr انجام دهند.

بهروز اکرمی ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد اربعین استان مرکزی با اشاره به برگزاری دو مراسم برای اربعین که باید تفکیک لازم در خصوص آنها صورت گیرد، اظهار کرد: یکی اعزام زائرین به عراق است که مناسبات و الزامات خاص خود را می طلبد و دیگری برگزاری مراسم در استان است که باید ملاحظات لازم را لحاظ کرد.

وی با تاکید بر اینکه در ۳۰ هزار نفر سهمیه اولیه، ۱۱ موکب با ۳۵۰ نفر به استان تعلق گرفت، افزود: مجوز اولیه اعزام ۲۰۰ کامیون نیز صادر شده، اما در این خصوص سهمیه ای به استان مرکزی داده نشده است. در سهمیه دوم نیز که ۳۰ هزار نفر است، ۵۶۶ نفر ثبت نام کرده اند که امیدواریم ویزای آنها نیز صادر شود.

اکرمی خواستار انجام تست pcr کرونا ۴۸ ساعت قبل از اعزام شد و گفت: با توجه به اینکه خروج از کشور هوایی و ورود زمینی خواهد بود، باید از امروز پیش بینی های لازم درخصوص تعداد اتوبوس ها با رعایت ظرفیت محدود و پروتکل های بهداشتی انجام شود و در تامین اتوبوس ها حتما نظر دانشگاه علوم پزشکی باید اخذ شود.

وی با بیان اینکه در برگشت زائرین مجددا تست pcr انجام می گیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۵۶۶ شهروند و ۳۵۰ نفر از موکب داران استان به عراق اعزام می شود، می توان برای این تعداد افراد به محض ورود به استان، خودقرنطینگی یا تست رپید انجام داد.

جانشین رییس ستاد اربعین استان مرکزی در خصوص برگزاری مراسم در استان بیان کرد: برای برپایی موکب ها در داخل شهرها هنوز دستورالعمل خاصی صادر نشده است، اما می توان از پروتکل های بهداشتی محرم استفاده کرد.

وی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، تصریح کرد: شاید برخی به دنبال این بودند که اعلام کنند عزاداری دهه اول محرم باعث افزایش شمار مبتلایان شد، اما با ضرس قاطع اعلام می کنم که مراسم ها در استان باعث افزایش بیماران کرونایی نشد، البته تعداد اندکی پروتکل ها را رعایت نکردند، ولی مراسم ها عامل افزایش بیماری نبود. امروز نیز از پیک پنجم عبور کرده ایم و وضعیت قرمز کاهش یافته است و همین انتظار درخصو رعایت پروتکل ها را از زائرین اربعین داریم.

اکرمی با تاکید بر اینکه نمی خواهیم عزاداران امام حسین(ع) در مظان اتهام قرار گیرند، گفت: امیدواریم مراسم اربعین به گونه ای برگزار شود که جای شک و شبهه برای شهروندان ایجاد نشود و موکب ها رعایت پروتکل ها را در شرایط حداکثری دنبال کنند.

وی اولویت پخش نذورات توسط موکب های درون استانی را غیر حضوری و با تاکید بر جلوگیری از شلوغی موکب ها دانست و گفت: استان مرکزی، ترانزیتی است و بسیاری از زائرین در مسیر بازگشت از این استان گذر می کنند که باید تمهیدات لازم درخصوص این مسئله نیز مدنظر قرار گیرد.

مسعود فراهانی دبیر ستاد اربعین استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه در ارتباط با برگزاری مراسم اربعین در استان هنوز ابلاغیه کامل از سوی ستاد مرکزی صادر نشده است، در خصوص آخرین وضعیت موکب ها اظهار کرد: سهمیه استان مرکزی برای حضور موکب ها در عراق  بالغ بر ۱۱ موکب است و ۳۵۰ ویزا نیز صادر شده و از امروز انجام تست های pcr  آغاز می شود.

وی افزود: ۲۵۰ نفر واکسینه شده اند و از پسفردا زائرین می توانند به عراق سفر کنند، البته فقط بلیط رفت تهیه می شود چراکه برای برگشت می توانند از مرز زمینی وارد کشور شوند.

فراهانی بیان کرد: ظرفیت این موکب ها به شکلی است که می توانند روزانه برای ۴۰ هزار و ۱۰۰ نفر وعده غذایی تهیه و توزیع کنند، همچنین امکان اسکان ۹۷۰۰ نفر توسط موکب ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دو موکب در کربلا، یک موکب در نجف و ۸ موکب در مسیر نجف به کربلا مستقر می شوند، در ارتباط با برنامه های سایر موکب داران در استان، اظهار کرد: از ۷۰ موکب در استان به غیر از ۱۱ موکب که به عراق سفر می کنند باقی در استان فعالیت می کنند و ۵ برنامه نیز برای این موکب ها در نظر گرفته شده است که شامل تهیه و توزیع بسته های معیشتی، بهداشتی، کمک تحصیلی، غذای نذری و برگزاری مراسم با همکاری هیات های مذهبی طی ۴ روز (دو روز قبل از اربعین و یک روز پس از اربعین) است و در صورت تصویب ستاد کرونای استان، این برنامه ها دنبال می شود.

دبیر ستاد اربعین استان مرکزی اضافه کرد: دو تا سه موکب دستگاه نان پزی دارند که درخواست آرد دارند تا در روز اربعین نان نذری تهیه و توزیع کنند.

به گزارش ایسنا، معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی، اظهار کرد: در ایام ماه صفر نیز احتمال سفر به مشهد بسیار بالاست و مشهد اعلام کرده است که حتما زائرین باید تست pcr داشته باشند.

دکتر عباس اسماعیلی در این جلسه خواستار نظارت ویژه شهرداری بر برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع خوراکی ها و نذورات شد.

وی در خصوص بازگشت زائرین افزود: حتی اگر تست pcr در مرز انجام شود، احتمال ابتلا در مسیر بازگشت به شهرها و به تبع آن افزایش شمار مبتلایان و بستری نیز وجود دارد.

انتهای پیام

انتهای پیام