• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400063123295
  • خبرنگار : 50180

بهترین زمان کشت پاییزه در کرمانشاه اعلام شد

بهترین زمان کشت پاییزه در کرمانشاه اعلام شد

ایسنا/کرمانشاه کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بهترین زمان برای کشت پاییزه گندم و جو در استان را دهه آخر مهر ماه اعلام کرد.

خسرو زره‌گر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز فصل کشت پاییزه گندم و جو در مزارع کشاورزی استان از اول مهر، اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه پیش بینی های هواشناسی حاکی از این است که احتمالا بارش های موثر حدود دو هفته دیرتر از سنوات معمول رخ می دهد، لذا از کشاورزان درخواست می شود کشت پاییزه خود را حدود دو هفته دیرتر از سالهای گذشته شروع کنند.

 زره گر ادامه داد: کشاورزان باید از اول مهر کارهای مرتبط با آماده سازی اراضی خود شامل تسطیح اراضی  و دیگر اقدامات را انجام داده تا در اواخر مهر ماه برای زیر کشت بردن اراضی کشاورزی خود آمادگی لازم را داشته باشند.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در سالهای نرمال بارش موثر و به اصطلاح محلی "پَلِه" در دهه سوم آبان رخ می دهد، گفت: احتمالا امسال بارندگی موثر حدود دو هفته دیرتر از این زمان رخ خواهد داد. 

وی سپس اشاره‌ای هم به احتمال کاهش بارش های پاییزه در مقایسه با سنوات نرمال داشت و اظهار کرد: کشاورزان برای بالا بردن میزان بهره وری مزارع خود باید توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی در زمان کشت را اجرایی کنند.

وی رعایت عمق مناسب کاشت و میزان مناسب بذر را به کشاورزان توصیه کرد و افزود: کشاورزان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمق کاشت و میزان مصرف بذر در هکتار(تراکم بذر) باید با کارشناسان جهاد کشاورزی مستقر در شهرستانها مشورت کنند.

وی با توصیه به استفاده از بذور گواهی شده از سوی کشاورزان، گفت: انتخاب بذر خوب ارتباط مستقیمی با میزان عملکرد مزارع کشاورزی دارد.

زره گر با اشاره به وابستگی بالای کشت دیم به نزولات جوی، گفت: با توجه به اینکه میزان مزارع زیر کشت دیم در استان بالاست، رعایت نکات توصیه‌ای برای کشت دیم می تواند منجر به عملکرد بیشتر مزارع شود.

زره گر با توصیه به کشاورزان استان برای تحت پوشش بیمه بردن اراضی خود، گفت: کشاورزان فراموش نکنند تنها مرجعی که می تواند در زمان بروز خسارت از آنها حمایت به عمل آورد بیمه اراضی کشاورزی است، لذا نباید از بیمه کردن اراضی خود غفلت کنند.


 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha