• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071107729
  • خبرنگار : 50105

چالش‌ها و مزایای آموزش آنلاین از دیدگاه کودکان

چالش‌ها و مزایای آموزش آنلاین از دیدگاه کودکان

ایسنا/خراسان رضوی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به معنای تعطیلی مدارس در سراسر جهان و یادگیری آنلاین برای بسیاری از افراد بود. محققان در شیکاگو با کودکان پنج تا هشت ساله درباره تجربیات آنان در دوران کرونا گفت‌وگو کردند و نتایج آن برخی مزایا و چالش‌های یادگیری مجازی را از دیدگاه کودکان نشان داد. در این میان یکی از مهمترین نکات مثبت این بود که هر کودک برای پیشرفت به شرایط متفاوتی نیاز دارد.

به نقل از ویفروم با وجود همه‌گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان مدارس تقریبا در بسیار از مناطق به صورت حضوری و غیرحضوری بازگشایی شد. والدین درباره سلامتی و ایمنی کودکان نگران هستند و سیاستگذاران نیز باید بهترین انتخاب‌ها برای حضور دانش‌آموزان و رفاه آنان در مدرسه را در نظر بگیرند اما اگر از کودکان درباره آموزش در این دوران سوال کنیم، چه پاسخی خواهند داد؟

بسیاری از تحقیقات نتایجی درباره خستگی و تنهایی دانش‌آموزان ارائه کرده‌ و کمتر درباره تفکر آنان گزارشی ارائه شده است. کودکان نزدیک به یک سال و نیم در دوران همه‌گیری، مدرسه‌ای متفاوت را تجربه کرده‌اند و اینک فرصتی برای درنگ، تامل و یادگیری از تجربیات آنان است.

محققان این بررسی در سال ۲۰۲۰ با ۳۰ کودک پنج تا هشت ساله در سراسر شیکاگو با جنسیت، نژاد و قومیت‌های مختلف در مدارس دولتی و خصوصی درباره تجربیات اخیر آنان در مدرسه گفت‌وگو کردند. داستان‌های کودکان در مورد آنچه از نظر فیزیکی در مدرسه از دست داده و نداده بودند، تصویری پیچیده از شادی، سرخوردگی، تسکین و اضطراب را ترسیم کرد که ذیل برخی از تجربیات آنان ارائه شده است.

دانش‌آموزان اظهار کردند: در دوران همه‌گیری دسترسی کندتری به کمک معلمان داشتند. در واقع در مدرسه کمک معلمان در مدت زمان کوتاهی میسر بود و کودکان در خانه باید منتظر پاسخ معلم بودند اما از دیگر سو فشار نیز کمتر شده بود و یادگیری مجازی برای برخی از دانش‌آموزان به معنای استراحت بیشتر بود.

عجله کمتر نیز برای دانش‌آموزان در این دوران مهم بود و آنان کارهای خود را با آرامش بیشتری انجام می‌دادند و کمتر اشتباه می‌کردند اما در کنار این موضوع دوستان خود را از دست داده بودند. نتایج برخی از تحقیقات نشان داد همکاری با همسالان برای یادگیری مهم است.

عدم تحرک در کلاس موضوع دیگری است که کودکان در یادگیری آنلاین به آن توجه کردند؛ دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری معمولا روی نیمکت خود می‌نشینند و به معلم توجه دارند اما در کلاس‌های آنلاین تحرک آنان بیشتر است. البته برخی از دانش‌آموزان نظر عکس داشتند و عنوان کردند که یادگیری مجازی آنان را محدود به یک‌جا نشینی کرده در حالی که در کلاس می‌توانستند تحرک بیشتری داشته باشند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که کودکان خردسال در خواسته‌ها، ترجیحات و تجربیات خود متفاوت هستند. نظرسنجی از کودکان خردسال درباره همه‌گیری نشان داد که آنان ترس از دست‌ دادن تحصیل یا تمرکز بر یادگیری مجازی ندارند و بیشتر به مزایا و معایب در ساختارهای مختلف یادگیری توجه دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha