• پنجشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400072215762
  • خبرنگار : 50356

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

اساس مشکل اقتصاد ایران به رسمیت نشناختن دارایی و ثروت است

 اساس مشکل اقتصاد ایران به رسمیت نشناختن دارایی و ثروت است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشکل اساسی اقتصاد کشور این است که ثروت، دارایی، سرمایه‌داری و کارآفرینی را به رسمیت نشناخته‌ایم. این اساس مشکل اقتصاد ایران است و تا این مساله حل نشود، جهش و رونق تولید محقق نخواهد شد.

محمدحسین روشنک صبح امروز در نشست هم اندیشی رئیس و اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی، روسای تشکل‌ها و کمیسیون‌ها و فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع دیگر، مساله تجارت است. در کشوری که تعرفه واردات آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد است، چگونه می‌توان تجارت کرد و صادرات داشت.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی از اصلی‌ترین کارهای یک کشور است. قانونی که در مجلس برای این موضوع به تازگی تصویب شد، قانون بسیار خوبی بود اما متاسفانه در سیاست‌گذاری‌ها جهش تولید و حمایت از آن تنها به چند کالا از جمله خوردور، فولاد و لوازم خانگی که عمدتا هم توسط دولت مدیریت می‌شود، محدود شده است. برای جهش تولید در بورس چه کرده‌ایم؛ در رابطه با حمایت از عمران و ساخت و ساز چه کرده‌ایم؛ جهش تولید تنها در خودرو و لوازم خانگی نیست. جهش تولید در زیربنای اقتصاد است. باید به اقتصاد دنیا وصل شویم؛ اگر چنین اتفاقی نیفتد، هر چه زحمت بکشیم، فایده‌ای ندارد. باید توجه داشت وصل شدن به اقتصاد دنیا به معنای تسلیم شدن نیست.

در ادامه محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: براساس تجربه شخصی من، ما همیشه جهش تولید را عمدتا در راهکارهای کوتاه مدت و رونق تولید را در اقدامات میان و بلندمدت در نظر گرفته‌ایم. در این مسیر هم همیشه راهکارهای در نظر گرفته شده، مالی بوده و تصور می‌کنیم رونق تولید پول کم دارد اما مساله عمیق‌تر از این‌هاست.

وی افزود: در حال حاضر ۲ مساله وجود دارد که حل آن اهمیت زیادی برای اقتصاد کشور دارد. یکی پدیده مهاجرت سرمایه‌گذارن و کارآفرینان است چون در حال حاضر سرمایه‌هایی که از کشور خارج می‌شود، بسیار زیاد است. باید توجه داشت حجم سرمایه‌های داخلی کشور بیش از ۱۰۰ برابر عددی است که می‌توان از سرمایه‌گذاری خارجی به دست آورد. متاسفانه بعضی مواقع کارآفرینان ما به بن بست می‌خورند. همچنین مساله مهاجرت نخبگان و نیروی انسانی نیز مشکل دیگری است که برای اقتصاد کشور مضر به حساب می آید. امروز نیروی ماهر و نخبه در مراکز علمی تربیت نمی‌شوند و همان تعداد محدودی که با زحمت به نقطه‌ای رسیده اند هم ماندگار نبوده و از کشور می‌روند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بزارگانی خراسان رضوی گفت: مساله دوم مساله تحریم‌هاست. در جایی می‌توان از تولید حرف زد که صادارت باشد. در ایران مشکل ما این است که در صادارت موفق نیستیم. کل صادارت ما محدود به کشورهای افغانستان و عراق است در حالی که بسیاری از همسایگان عرب ما ثروتمند هستند. بر اثر تحریم‌ها نقل و انتقالات پولی بسیار گران تمام می‌شود و این موضوع به تولید ضربه می‌زند.

ظرفیت بخش خصوصی در خراسان رضوی بی‌نظیر است

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت بخش خصوصی در خراسان رضوی بی‌نظیر است اما این استان نقشه‌ای برای توسعه ندارد. اگر بخش خصوصی استان برای حل مشکلات به میدان آید، می‌توانشاهد تحقق اتفاقات خوب بود.

محسن زنگنه اظهار کرد: مشکل از آنجا شروع شد که وقتی شهید بهشتی حمایت از بخش خصوصی را مطرح کرد، عده‌ای به اسم مبارزه با سرمایه‌داری به ایشان خرده گرفتند و علیه ایشان جوسازی کردند. پس از این بود که شاهد بزرگ شدن دولت و شکل‌گیری امضاهای طلایی بودیم. اگر بخواهیم بی‌پرده سخن بگوییم، امروز کجای اقتصادمان در حلقه امضاهای طلایی نیست. به دلیل همین شرایط است که در کشور عده‌ای از بخش خصوصی برای رسیدن به حلقه رانت و امضاهای طلایی با هم مسابقه گذاشته‌اند. دولت سیزدهم تنها در صورتی موفق خواهد بود که بتواند بر این شرایط خط بطلان بکشد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به جای ایراد گرفتن به هم باید ببینیم ایردات و ابهامات کارمان کجاست. در حال حارض مثلث اقتصاد کشور سه ضلع دارد که بخش خصوصی یک ضلع آن است. مجلس و نمایندگان آمادگی خود را اعلام می‌کنند که با تیمی از تولیدکننده‌ها که با قوانین دست و پنجه نرم کرده‌اند، برای شناسایی گره‌ها و نقاط کور قوانین کشور در تعامل باشند. در کشورهای که توسعه یافته بخش خصوصی است که برای تقنین به نمایندگان پیشنهاد می‌دهد.

در ادامه الیاس نادران، عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار کرد: آقای رئیسی اولین جلسه‌ رقابت انتخاباتی خود را با اعضای اتاق ایران گذاشت اما خیلی‌ها به وی خرده گرفتند. توقع این بود که اولین جلسه بعد استقرار دولت نیز با اعضای اتاق بازرگانی برگزار شود زیرا راه توسعه اقتصادی جز این نیست. اشتغال‌زایی و پایداری آن اهمیت زیادی دارد. مقام معظم  رهبری در خصوص اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی فرمود «از اول انقلاب نظر من بر این بود که مساله خلق ثروت و ثروتمند کردن افراد باید در اقتصاد ملی جدی گرفته شود». این مساله هنوز محقق نشده اما به هر شکل ما نیازمند اقتصاد بزرگ مقیاس هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید از حضور افراد مجربی بهره‌مند است، بهتر است یک تیم تحقیقاتی با اعضای اتاق بازرگانی ایران تشکیل دهد تا این تیم به طراحی طرح‌های مشترک و راهگشا در حوزه اقتصاد دست یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha