• پنجشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400080604230
  • خبرنگار : 50355

پاسگاه محیط‌بانی تیوان درگز مرمت و بازسازی شد

پاسگاه محیط‌بانی تیوان درگز مرمت و بازسازی شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک ملی تندوره از مرمت و بازسازی پاسگاه محیط‌بانی تیوان درگز خبر داد و گفت: پاسگاه محیط‌بانی تیوان با توجه به شرایط استراتژیکی که دارد یک پاسگاه محیط‌بانی بسیار مهم برای منطقه است که قدمتی بیش از ۳ دهه دارد و به دلیل فرسودگی، مرمت و بازسازی شده و در حال حاضر یکی از مجهزترین پاسگاه‌های محیط‌بانی کشور است.

مدثر تیموری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: پاسگاه محیط‌بانی تیوان با بیش از ۲۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، در محلی واقع شده که بر کل پارک ملی تندوره اشراف دارد، به همین دلیل این پاسگاه با توجه به شرایط استراتژیکی که دارد یک پاسگاه محیط‌بانی بسیار مهم در منطقه است.

تیموری اظهار کرد: این پاسگاه بیش از ۳ دهه قدمت دارد و به دلیل فرسودگی و با توجه به زمستان‌های سختی که در منطقه تیوان داریم، همچنین به جهت بهبود شرایط خود پاسگاه و فراهم کردن محیطی مناسب برای آسایش و استراحت محیط‌بانان منطقه، مرمت آن ضروری بود که با همکاری و همراهی اداره کل حفاظت محیط زیست بازسازی آن آغاز شد.

تیموری خاطرنشان کرد: محدوده پاسگاه تیوان زیستگاه گونه‌های جانوری منحصر به فردی از جمله قوچ و میش اوریال، پلنگ و کل و بز است که با نوسازی و تجهیز این پاسگاه محیط‌بانی، شرایط خوبی برای حفاظت از این زیست بوم و گونه‌های ارزشمند فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در پارک ملی تندوره ۶ پاسگاه محیط‌بانی وجود دارد، گفت: پاسگاه محیط‌بانی تیوان یکی از این پاسگاه‌های محیط‌بانی است که در حال حاضر یکی از مجهزترین پاسگاه‌های محیط‌بانی در سطح کشور است و برای مرمت و بازسازی آن بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز افزود: پارک ملی تندوره تنها پارک ملی استان خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و از بالاترین ضریب حفاظتی برخوردار است و محیط‌بانان با استقرار در ۶ پاسگاه کار حفاظت و حراست از این پارک ملی را انجام می‌دهند.

وی مطرح کرد: این پارک به لحاظ اکولوژیکی نیز در بالاترین سطح و در کلیماکس اکولوژیکی قرار دارد و یکی از گونه‌های شاخص و ارزشمند پارک ملی تندوره پلنگ است که با توجه به تراکمی که این جانور به لحاظ زیست‌گاهی و قلمرویی در این منطقه دارد، این پارک به بهشت پلنگ‌های ایران معروف و موسوم شده است.

وی یاد آور شد: قوچ و میش اوریال، کل و بز، گربه‌ وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گراز و پرندگانی چون هما، دال و کرکس سیاه از جمله سایر گونه‌های جانوری ارزشمند پارک ملی تندوره هستند و مهمترین گونه گیاهی منطقه نیز درخت اُرس است به طوری که این پارک یک ذخیره‌گاه مناسب برای این درخت است که از پوشش مناسبی برخوردار است.

گفتنی است پاسگاه محیط‌بانی تیوان واقع در پارک ملی تندوره شهرستان درگز پس از مرمت و بازسازی، اواخر مهر ماه به صورت آنلاین توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

پارک ملی تندوره در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است. این پارک در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده تندوره قرق شد، در سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره و در سال۱۳۵۳ به پارک ملی و در سال ۱۳۶۱ به دو بخش، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره تبدیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha