• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400082317713
  • خبرنگار : 50181

این بارش‌ها دردی از تشنگی سراب‌های کرمانشاه دوا نمی‌کند

این بارش‌ها دردی از تشنگی سراب‌های کرمانشاه دوا نمی‌کند

ایسنا/کرمانشاه دهه سوم آبان روزهای پایانی خود را می‌گذراند و از ابتدای سال آبی جاری تاکنون فقط دو بارندگی ضعیف در کرمانشاه داشتیم که البته بارندگی دوم به مراتب از نخستین بارش پاییزی بهتر بود.

در مجموع در این مدت(از ابتدای پاییز) 37 میلی‌متر بارش در سطح استان رخ داده که نسبت به بارش‌های نرمال 38 درصد کمتر است و این 37 میلی‌متر بارندگی در برابر کاهش 38 درصدی بارش‌های سال زراعی گذشته کرمانشاه، کاهش 60 درصدی رواناب‌های استان و کاهش 70 درصدی دبی چشمه‌ها ... عدد بسیار ناچیزی است.

در شرایطی که بسیاری از سراب‌های استان مانند سراب یاوری، روانسر، میله‌سر، نجوبران و رودخانه‌های راوند، رازآور، گاماسیاب، قره‌سو و ... خشک یا با کاهش دبی مواجهند، 37 میلی‌متر بارندگی دردی از بی آبی آنها دوا نمی‌کند و تاثیر چندانی بر احیا منابع آبی استان نخواهد داشت.

به گفته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه، بارش‌های اخیر تاثیر چندانی برا احیا سراب‌های کرمانشاه نداشته است.

فرشاد فتاحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بارندگی‌های چند روز اخیر باعث احیا سراب‌های کرمانشاه و خروج آنها از وضعیت خشکسالی کنونی نشده است.

وی با بیان اینکه جبران کم آبی‌های کرمانشاه نیازمند بارش های موثرتری است، خاطرنشان کرد: برای اینکه وضعیت منابع آبی مناسب شود، نیازمند بارش‌های پیوسته و ملایم هستیم که حداقل تا عمق 30، 40 سانتی‌متری خاک نفوذ کند، اما هنوز خاک بسیار تشنه است و آب چندانی در آن نفوذ نکرده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه بارش‌های رگباری و تند را  بر احیا سراب‌ها بی تاثیر دانست و خاطرنشان کرد: این نوع بارندگی عمدتا به صورت رواناب جاری شده و پشت سدها و به سمت حوزه‌های آبریز پایین دست می‌رود.

فتاحی اضافه کرد: از سوی دیگر برای آنکه تاثیر بارندگی‌ها بیشتر شود، نیازمند روزهای ابری بیشتری هستیم تا شدت تبخیر کاهش یابد، اما متاسفانه طی چند وقت اخیر روزها عمدتا آفتابی و میزان تبخیر بالا بوده و همین بارش محدودی که داشتیم تبخیر شد.

وی با بیان اینکه برای احیا سراب‌ها و چشمه‌های کرمانشاه به برف آن هم به صورت پایدار و ماندگار نیاز داریم، تاکید کرد: اکثر چشمه‌ها و سراب‌ها از دل کوه‌ها می‌جوشند و برای تقویت منبع تغذیه آنها نیازمندیم که برف برای مدت طولانی در ارتفاعات کوه‌ها بماند و به تدریج آب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha