• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400083023687
  • خبرنگار : 50081

رئیس دانشکده طب مکمل و ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

تداوم فعالیت سلامتکده‌ها منوط به حمایت ویژه دانشگاه علوم پزشکی است

تداوم فعالیت سلامتکده‌ها منوط به حمایت ویژه دانشگاه علوم پزشکی است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشکده طب مکمل و ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تداوم فعالیت سلامتکده‌ها منوط به حمایت ویژه دانشگاه علوم پزشکی است و دانشگاه بایستی در این زمینه بیش از گذشته فعال‌تر برخورد کند و حمایت‌های بیشتری را در زمینه حمایت مالی و معنوی انجام دهد.    

دکتر مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کسب رتبه نخست در جشنواره ملی طب ایرانی، اظهار کرد: وزارتخانه هر چند سال یک بار برای ایجاد انگیزه و ارزیابی فعالیت‌هایی که در حوزه طب ایرانی در کشور می‌شود، یک جشنواره برگزار می‌کند. این جشنواره محورهای مختلفی مانند آموزشی، پژوهشی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تولید داروها و پتنت‌ها و موارد مختلف دارد که در این محورها توسط شاخص‌هایی که از ۵ الی ۶ ماه قبل اعلام می‌شود؛ افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند مستندات خود را ارسال کنند و سپس تیم داوری تشکیل می‌شود.

وی افزود: در اصل شورای سیاست‌گذاری که در راس آن مقام عالی وزارت است و بعد از آن یک کمیته علمی وجود دارد که مستندات را بررسی می‌کنند و براساس آن افرادی که در این زمینه‌ها فعالیت بیشتری انجام دادند را رتبه‌بندی می‌کنند. این جشنواره دومین جشنواره‌ای است که پس از اتفاق افتادن رشته طب سنتی در کشور، برگزار می‌شود. از سال ۸۶ که رشته طب سنتی وارد دانشگاه شد تا اکنون، دومین جشنواره است که برگزار می‌شود. 

رئیس دانشکده طب مکمل و ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد با توجه به اینکه در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های متنوعی را انجام داده بود، تصمیم گرفتیم که در سال جاری، مستندات را برای کمیته علمی و دبیرخانه جشنواره ارسال کنیم و براساس شاخص‌هایی که وجود داشت و امتیازاتی که تعلق گرفت توانستیم رتبه نخست کشور را کسب کنیم. دانشکده طب مکمل و ایرانی از سال ۸۹ با مجوز شورای دانشگاه تاسیس و تا سال جاری ۱۴ دوره دانشجوی طب سنتی ایران پذیرش داشته است. 

وی اضافه کرد: در سال جاری هم برای دومین بار دانشجوی رشته طب سوزنی پذیرش کردیم. همچنین سه گروه طب سنتی ایرانی یا گروه طب ایرانی، گروه طب سوزنی و گروه علوم دارویی در طب ایرانی داریم که فعال هستند. در مقطع دکتری تخصصی هر سال از طرف آزمون‌های وزارتخانه دانشجو می‌پذیریم و دانشجویان ما دو فاز آموزشی و پژوهشی دارند که فازهای آموزشی را در دانشکده، درمانگاه‌ها و سلامتکده‌ها سپری می‌کنند و در فاز پژوهشی هم که به حوزه پایان‌نامه تعلق می‌گیرد.

یوسفی بیان کرد: تاکنون حدود ۵۷ نفر فارغ التحصیل از ابتدای سال ۸۹ داشتیم و با استفاده از مراکز درمانی که ما با الگوی مشارکتی با بخش غیر دولتی داشتیم، توانستیم مراکز درمانی متعددی را در مشهد راه‌اندازی کنیم و این ویژگی، وجه مشخصی بود که در  انتخاب کسب رتبه نخست نقش بسیار زیادی داشت و به نظر می‌رسد الگوی موفقی باشد؛ هر چند برای تداوم این الگو نیازمند حمایت‌های بیشتر دانشگاه هستیم.

وی عنوان کرد: سلامتکده‌های ما تعرفه‌های خصوصی ندارد و متخصصانی که طبابت می‌کنند افرادی هستند که تخصص طبابت دارند و تجویزهای بدون قاعده و ضابطه انجام نمی‌دهند، تقاضای القایی و فعالیت‌هایی مانند حجامت و فصد بی مورد انجام نمی‌دهند. ما بایگانی پزشکی خوبی داریم و بسیار تحت نظارت و کنترل فعالیت می‌کنند بنابراین میزان درآمدهای آن‌ها قابل توجه نیست و بخش عمده‌ای از این‌ها با طرازهای منفی مواجه هستند. 

رئیس دانشکده طب مکمل و ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه به نوعی حمایت نکند ممکن است تداوم حیات این سلامتکده‌ها با مخاطرات جدی روبه رو شود و ما در سال‌های گذشته حدود ۹ سلامتکده فعال داشتیم که تعداد آن‌ها به این دلیلی که مطرح شد، رو به کاهش است و اگر دانشگاه مراکز ارائه خدمات آکادمیک را تقویت نکند طبیعتا مردم برای تامین نیاز خود ممکن است دست به دامان مراکز غیر مجاز شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha