• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400090100828
  • خبرنگار : 50204

بازگشایی مدارس استان مرکزی بعد از دو سال

بازگشایی مدارس استان مرکزی بعد از دو سال

ایسنا/مرکزی امسال از ابتدای مهرماه با اقداماتی که در حال انجام بود، به نظر می رسید که بوی ماه مدرسه بالاخره در پاییز استشمام می شود.

در دوران شیوع کرونا اپلیکیشن شاد دست آموزش و پرورش را گرفت و آموزش تعطیل نشد اما کلاس‌های غیرحضوری آن طور که باید و شاید نمی توانستند انتظارات مردم و مسئولان را برآورده کنند و متولیتن آموزش و پرورش اغلب معتقدند آسیبی که آموزش آنلاین به سوادآموزی دانش‌آموزان وارد می‌کند قابل توجه است.

در کنار بسیاری از والدین که خواهان بازگشایی آموزش های حضوری البته به شرط توجه مدارس به رعایت پروتکل های بهداشتی دارند، برخی از دانش‌آموزان نیز که حضور در مدرسه را به ماندن در خانه و برگزاری کلاس آنلاین ترجیح می‌دهند، شوق بیشتری برای بازگشایی مدارس داشتند، شاید با حضور در مدرسه دوباره فضای تعامل با همکلاسی ها، بازی و گفت و گو در حیاط مدرسه، کارهای گروهی و آموزش زنده و پر حس توسط معلم دوباره بازگردد.

اواسط آبان ماه طبق تصمیم دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، برخی پایه ها امکان آموزش حضوری پیدا کردند و برخی که در سنین پایین تر بودند همچنان به صورت مجازی تحصیل می کردند، هم اکنون پس از بررسی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته به صورت رسمی اعلام شد که تمامی پایه های تحصیلی متناسب با شرایط رنگ بندی کرونایی می توانند با رعایت تمامی پروتکل ها در مدرسه حضور داشته باشند.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش ۲۹ آبان در رابطه با بازگشایی مدارس گفته بود: مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول از اول آذر با برنامه‌ و الگویی که مدارس تدوین کرده‌اند، آموزش حضوری را آغاز خواهند کرد و به تدریج زمینه حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم می‌شود.

وی افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مدنظر است تا نگرانی بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد نشود.  تعداد کلاس‌های حضوری مدارس در اختیار مدرسه است و حضور دانش آموزان در این کلاس‌ها الزامی است. آموزش صرف مجازی در همه مدارس از یکم آذرماه ممنوع است و باید مدارس حداقل هفته‌ای یک یا دو روز آموزش حضوری داشته باشند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزانی که علائم بیماری داشته یا اعضای خانواده آنان بیمار هستند می‌توانند همچنان به صورت مجازی دروس خود را دنبال کنند. براساس نظرسنجی معتبری که انجام دادیم ۷۰ درصد خانواده‌ها موافق تشکیل کلاس‌های حضوری هستند.

همین موضوع سبب شد که یکم آذرماه سری به برخی مدرسه های شهر بزنیم و شور و حال بازگشته به مدرسه را از نزدیک تماشا کنیم.

دانش آموزان احساس خیلی خوبی از حضور در مدرسه داشتند و این خوشحالی در چهره آنها و معلمشان به خوبی دیده می‌شد اما هنوز هم چهره برخی والدین نگران بود.

یکی از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی با لحنی کودکانه از احساس خوبش نسبت به آموزش حضوری گفت و افزود: "در آموزش به صورت حضوری زنگ تفریح با دوستامون بیرون میریم و درس رو بهتر یاد می گیریم".

دانش آموز دیگری معتقد بود که در سیستم آموزش حضوری کیفیت یادگیری بیشتر است و البته هیچ چیز جای زنگ های تفریح و در کنار دوستان بودن را نمی گیرد. البته این نظر را سایر دانش آموزان نیز داشتند.

مختاری مدیر دبستان قیام فرهنگیان اراک نیز گفت: خوشحالیم که از ابتدای آذرماه توانستیم بازگشایی مدرسه را به صورت حضوری داشته باشیم و دانش آموزان بتوانند از فضای مدرسه استفاده کنند. امروز ۷۰ درصد از جمعیت گروه الف از حضور در مدرسه استقبال کرده اند.

وی افزود: در مدرسه ما ۹ کلاس به دو گروه تقسیم شده اند و روزهای شنبه و دوشنبه گروه الف و یکشنبه و سه شنبه گروه ب در مدرسه حاضر می شوند و در روزهای چهارشنبه آموزش به صورت پنجره باز در شاد انجام می شود. البته تدریس ها به صورت فیلم از ساعت ۱۱ تا ۱۲ و نیم برای گروه هایی که در منزل هستند ارسال و ارائه می شود.

مادر یکی از دانش آموزان نیز بیان کرد: از اینکه فرزندم به مدرسه آمده خوشحالم چراکه بچه ها از ماندن در خانه خسته شده بودند. در آموزش مجازی من باید حرف معلم را گوش داده و سپس برای فرزندم تکرار می کردم اما در آموزش حضوری ارتباط با معلم و سایر دانش آموزان بهتر است و دانش آموز با فضای مدرسه بهتر آشنا می شود. آموزش حضوری تاثیر بهتری نسبت به آموزش مجازی دارد.

نوبخت مدیر دبستان اتقلاب اسلامی اراک نیز گفت: در هر تایم کاری مدرسه، تقریبا از هر کلاس ۵۰ درصد دانش آموزان در کلاس حضور دارند و استقبال خوبی از سوی والدین صورت گرفته است.

وی افزود: البته از ابتدای سال با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان مدرسه کمتر از ۳۰۰ نفر بوده است دانش آموزان پایه اولی اجازه حضور در مدرسه را داشته اند. حضور دانش آموزان حس خوبی دارد چراکه توام با هیاهو و صدای دانش آموزان است و احساس زندگی دوباره به آدمی می دهد.

نوبخت بیان کرد: دانش آموزانی که تمایل به حضور در مدرسه ندارند می توانند از آموزش مجازی استفاده کنند چراکه تدریس ها به صورت مجازی نیز ارائه می شود.

بازگشایی مدارس به معنی آموزش صرفا حضوری نیست

علی‌محمد غلامی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این رابطه گفت: طبق مصوبه ستاد کرونای کشور مبنی بر بازگشایی مدارس ابتدایی از ابتدای آذرماه، دستورالعمل و الگوهای بازگشایی برای مدارس ارسال شده چراکه نمی توان یک الگوی ثابت برای همه مدارس صادر کرد و با توجه به شرایط مدرسه و تراکم کلاس ها و وضعیت فیزیکی مدارس الگوی بازگشایی ارسال می شود.

وی افزود: در این الگو ابتدا رعایت مسائل بهداشتی و رعایت پروتکل ها با توجه به اهمیت سلامت دانش آموزان درج شده همچنین گروه بندی دانش آموزان به دو گروه جهت پایین بودن تراکم کلاس و حداقل حضور ۲ روزه آنها در مدرسه تحت عنوان آموزش های حضوری و تلفیقی از مدرسه تلفنی و آموزش های مجازی مطرح شده است.

غلامی ادامه داد: بازگشایی مدارس به این معنی نیست که صرفا آموزش ها به شکل حضوری باشند بلکه با توجه به اینکه از حالت ۱۰۰ درصد مجازی خارج شده ایم، معلمان باید با توجه به شرایط مدرسه آموزش را تغییر داده و آموزش حضوری و مجازی و نیمه حضوری را با یکدیگر تلفیق کرده و بهترین خدمت را ارائه دهند.

وی در خصوص نگرانی برخی از اولیا گفت: برخی از والدین نسبت به فرزندان خود حساسیت بیشتری دارند که لازم به ذکر است که مدرسه با توجه به تدابیر اندیشیده شده، امن ترین مکان در مقایسه با سایر اماکن برای فعالیت های حضوری است. امیدواریم این آموزش های حداقل حضوری تداوم داشته باشد و در صورتی که دانش آموزی در آموزش حضوری شرکت نکند آموزش مجازی همچنان پابرجاست. از ساعت ۸ تا ۱۱ آموزش حضوری و از ۱۱ تا ۱۲ و نیم در شبکه شاد و به شکل مجازی آموزش ها دنبال می شود.

به گزاش ایسنا، تصمیم برای حضور دانش آموزان در مدرسه هر لحظه می‌تواند با اوج و فرودهای شیوع ویروس تغییر کند و همچنان آموزش در بستر فضای مجازی پیگیری شود، اما امید است هرچه زودتر با از بین روفتن کامل ویروس کرونا شاهد بازگشایی مدارس همانند دو سال قبل و هیاهوی دانش آموزان در مدارس باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۷ ۱۵:۳۷

اینکه هفته ای دو بار باشه که خیلی خوبه، ولی این هفته خواهر من از شنبه تا سه شنبه هر روز باید بره ،البته فقط خواهر من نیست کل مدرسه از اول تا ششم ،یعنی کل بچه ها باید برن، گروهی هم نکردن، مدرسه هم گفته اجباریه، و اینکه خیلی جالبه گفتن اجباری بعد رضایت نامه ازمون گرفتن