• شنبه / ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400090603988
  • خبرنگار : 50343

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مطرح کرد

نقش موقوفات چهارمحال و بختیاری در رونق تولید

نقش موقوفات چهارمحال و بختیاری در رونق تولید

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش موقوفات در موضوع تولید، گفت: اوقاف در کنار انجام کارهای فرهنگی و هنری به کارهای اقتصادی نیز می‌پردازد که از جمله آن‌ها می‌توان به احیای برخی از باغات خشک‌‍‌شده، غرس درخت و راه‌اندازی شبکه‌‎های نوین آبیاری در این باغات توسط سازمان اوقاف استان، اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن امیری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه موضوع رونق تولید توسط موقوفات و بقاع متبرکه در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها در این رابطه، شمیم خدمت است که با شعار هر خانه یک کارخانه فعالیت خود را در چهارمحال و بختیاری آغاز کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: در طرح شمیم خدمت روند کار بدین صورت است که مشاغل کوچک در خانه‌ها راه‌اندازی شود و زمینه اشتغال به‌ویژه برای خانوارهای بدسرپرست و بی‌سرپرستی که منبع درآمدی ندارند فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه بر این قرار است که در امامزاده‌ها دوره‌های آموزشی شمیم خدمت برگزار شوند، ادامه داد: بر همین اساس در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد و امامزاده جعفر لردگان دوره‌های آموزشی شمیم خدمت در حال برگزاری است.

امیری با اشاره به حرفه گوهرتراشی، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی در این حرفه در لردگان، میانکوه و شهرکرد در حال انجام است و حدود ۴۰۰ نفر دوره دیده و برخی از زنان سرپرست خانوار و نیازمند در این شغل مشغول به‌کار شده‌اند، سنگ مورد نیاز از خراسان تهیه و فرآوری می‌شود، میانگین دریافتی افرادی که از این شغل درآمد کسب کرده‌اند، بین یک تا سه میلیون بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری دوره خیاطی در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد، گفت: این دوره‌ها رایگان هستند و زنان سرپرست خانوار می‌توانند در این مکان آموزش ببینند، امید آن می‌رود که دوره‌های آموزشی در تمامی امامزادگان استان برگزار شود.

وی با اشاره به نقش موقوفات در موضوع تولید، بیان کرد: اوقاف در کنار انجام کارهای فرهنگی و هنری به کارهای اقتصادی نیز می‌پردازد، احیای برخی از باغات خشک شده، کشت درخت و راه‌اندازی آبیاری نوین در این باغات نیز توسط اوقاف از جمله اقدامات صورت‌گرفته توسط سازمان اوقاف است.

امیری اظهار کرد: قبل از انقلاب تصرفاتی در موقوفات چهارمحال و بختیاری صورت گرفته که بخش عمده‌ای از کارهای حقوقی، قضایی و بازگشت پول به موقوفات در حال انجام است، طی دو سال اخیر ۱۰۰ هکتار از اراضی غصب‌شده به اوقاف استان عودت داده شد و برای راه‌اندازی تولید در این اراضی برنامه‌ریزی در حال انجام بوده، مشکل این استان در اختیار نبودن موقوفات توسط اداره اوقاف استان بوده است و در حال حاضر امور قضایی مربوط به برخی از موقوفات استان همچنان در حال انجام خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز همکاری فعالیت یک تیم دانش‌بنیان با سازمان اوقاف چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: قرار بر این است که در این شرکت هفت محصول اساسی تولید شود که تاکنون در کشور تولید نشده است، کارهای مربوطه به این شرکت از یکسال گذشته آغاز شده و احتمالا تا پایان سال این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: ورود به موضوع شیلات، حوزه کشاورزی و دامداری نیز از دیگر اقدامات سازمان اوقاف در موضوع تولید است که مجوز راه‌اندازی پروانه ۵۰۰ راسی دام اخذ شده و دام سبک در مکانی مشخص پرورش داده خواهد شد، تلاش سازمان اوقاف بر این است که سرمایه از از بیرون وارد چهارمحال و بختیاری شود.

امیری در پایان با اشاره به آمار پایین موقوفات در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: استان رتبه ۲۸‌ بیکاری در کشور دارد، اما تلاش سازمان بر افزایش بهره‌وری موقوفات است، طی دو سال گذشته درآمد حاصله از موقوفات ۳۰۰ درصد افزایش یافته که در سال گذشته نسبت به سال ۹۸، این رقم ۶۰ درصد صعودی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha