• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400091410249

کودکان توانیاب را دریابیم

کودکان توانیاب را دریابیم

ایسنا/البرز مدیر عامل انجمن همیاران سلامت پرور البرز با اشاره به اهمیت زمان  طلایی درمان کودکان دارای نقص جسمی-حرکتی یا گفتاری  گفت:  کودکانی هستند که در زمان طلایی آغاز به درمان کرده و ۱۰۰ درصد بهبود پیدا کرده‌اند.

افسانه نساجان در گفت‌وگو با اشاره به اینکه این انجمن فعالیت خود را از سال ۹۰ در زمینه توانمندسازی بانوان مبتلا به HIV آغاز کرد، گفت: در سال ۹۳ به دلیل اینکه برخی مراجعه کنندگان، صاحب فرزندان توانیاب بی‌بضاعت با مشکلات حرکتی یا گفتاری بودند موضوع توانبخشی را به فعالیت های انجمن اضافه کردیم. از طرفی به دلیل وجود برخی تابوها بانوان HIV مثبت به راحتی نمی‌توانستند به انجمن تردد داشته باشند و از انگ‌ها می‌ترسیدند اما وقتی بخش توانبخشی کودکان توانیاب به فعالیت‌های انجمن اضافه شد فعالیت‌ها راحت‌تر شد و تردد بانوان مبتلا نیز با سهولت بیشتری انجام پذیرفت زیرا مادران کودکان توانیاب نیز به انجمن تردد داشتند.

وی ادامه داد: موضوع توانبخشی کودکان توانیاب بی بضاعت در جامعه بسیار با اهمیت است زیرا این خانواده‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند. کودکان توانیاب که به صورت مادرزاد یا در حین زایمان و هر دلیل دیگری با معلولیت و نقص جسمی و حرکتی مواجه شده‌اند اگر به موقع به درمان شوند از صفر تا  ۱۰۰ درصد می‌توانند به بهبودی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه توجه به زمان طلایی درمان در کودکان توانیاب از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: بنابراین انجمن همیاران سلامت  پرور البرز وارد این مقوله شده است. حتی کودکانی هستند که در زمان طلایی آغاز به درمان کرده و با صد در صد بهبودی از اینجا خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه روند درمان این کودکان طولانی است ولی جوابگویی خوبی دارد، تصریح کرد: مواردی داشته‌ایم که کودکی اصلا قادر به راه رفتن نبوده ولی اکنون در حال راه رفتن روی پای خود بدون کمک واکر است و اکنون در حال انجام حرکات تکمیلی است.

وی افزود: تا امروز۲۰۰ کودک توانیاب از توانبخشی در این مرکز استفاده کرده‌اند و در حال حاضر حدود۵۳ کودک تحت پوشش توانبخشی و ۲۰ نفرهم در نوبت هستند زیرا به دلیل محدودیت‌های مالی انجمن، فعلا پذیرش آن‌ها مقدور نبوده است. برخی با بهبودی ۸۰ یا ۱۰۰ درصد از این مرکز خارج شده‌اند.

مدیرعامل انجمن همیاران سلامت پرور البرز اظهار کرد: اکنون به طور ثابت دو نفر به عنوان درمانگر در انجمن به همکاری می‌پردازند. وسایل کمک توانبخشی مختلف نیز برای این کودکان تهیه می‌شود. تمام این موارد با کمک خیرین تهیه و به صورت رایگان در اختیاراین کودکان قرار داده می‌شود. مهندسین پزشکی که به ساخت این وسایل کمک توانبخشی می پردازند می‌توانند با انجمن همکاری داشته باشند و درصورت تمایل در این امر خیر سهیم باشند.

نساجان افزود: امیدواریم کسانی که بضاعت مالی دارند در این موضوعات ورود کنند و با همکاری با انجمن به مدد کودکان نیازمند توانبخشی بیایند. حتی افراد می توانند به صورت حضوری  به انجمن اهسا واقع درمیدان امام حسین، خیابان شهید صدوقی  مراجعه کنند و از نزدیک با فعالیت‌ها آشنا شوند.

به گفته وی بسیاری از کودکان این نهاد نیاز به کاردرمانی شناختی و ذهنی دارند ولی در حال خارج شدن از چرخه درمان هستند؛ زیرا کسی را که بتواند با این کودکان از نظر ذهنی و شناختی کار کند نداریم و از متخصصینی که تمایل به همکاری دراین زمینه دارند استقبال می‌کنیم.

نساجان با اشاره به اینکه برخی نعمات برای ما انسان‌ها کمتر مورد توجه است، افزود: نعمت راه رفتن، گفتار و سلامتی بسیار ارزشمند است که گاهی راحت از کنار آنها می‌گذریم در حالی که وقتی با افراد دارای معلولیت برخورد می‌کنیم اهمیت سلامتی ملموس‌تر می‌شود. همه ما انسان‌ها می‌توانیم در بهره‌مند شدن کودکان توانیاب از نعمت‌ سلامتی موثر باشیم و هر کدام به نحوی در این موسسه مردم نهاد برای سلامت این کودکان همیاری کنیم. همچنین کمپین‌های جمع آوری درب بطری و کاغذ باطله نیز به نفع کودکان توانیاب و ایتام ایدز استفاده می‌شود.

 وی با بیان اینکه انجمن از تمام فعالیت‌های داوطلبانه استقبال می‌کند تصریح کرد: ‌هزینه‌های این کودکان از طریق کفیل‌ها یعنی خیرین و نیکوکاران تامین می شود و هر کسی بخواهد به جمع این نیکوکاران بپیوندد می تواند از طریق شماره های تماس ۳۲۸۱۶۲۶۱ و۳۲۸۱۰۲۳۸ یا سایت انجمن به آدرس www.ehsango.ir  و شبکه های مجازی انجمن اهسا با ما در ارتباط باشد و با فعالیت‌های مختلف انجمن آشنا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha