• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400091410265
  • منبع : نمایندگی مازندران

آب‌بندان های بابل در کما!

آب‌بندان های بابل در کما!

ایسنا/مازندران تالاب ها می توانند ذخیره سازی آب، حفاظت در مقابل طوفان و کاهش تخریب سیل، تثبیت خطوط ساحلی و مهار فرسایش، تزریق مجدد آب های زیرزمینی جابه جایی آب از تالاب به درون سفره های زیرزمینی، تخلیه آب های زیرزمینی جابه جایی آب به سوی بالا و تبدیل آن به آب های سطحی ، پالایش آب از طریق تثبیت عناصر محلول، رسوبات و دیگر آلودگی ها و تعدیل آب و هوای محلی را انجام دهند اما تمام این کارها در تالاب ها، به دلیل اثر متقابلی است که خاک، آب، گیاهان و جانوران در تالاب ها بر روی یکدیگر می گذارند.

در تحلیل شرایط کنونی نکته جالب توجه این است که در سالهای اخیر، مسئولان مازندران برای رفع دغدغه اشتغال جوانان بر راه اندازی شهرکهای صنعتی تمرکز کرده و آن را چاره برون رفت از مشکل برشمردند اما حاصل آن از بین رفتن طبیعت، شهرک های راکد و افزایش جوانان بیکار بود.
به بهانه حرکت به سمت زندگی مدرن طبیعت را ازبین بردیم و ویلانشین شدیم نتیجه آن نابودی درختان و کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا و تابستان سوزان شد.
اخیرا بشر، فاجعه زیست محیطی و تغییر کاربری آبندان و تالاب را از سر گرفته و با نقابهای کاملا موجه بدون توفق یکی یکی اکوسیستم طبیعی و این نعمت عظیم خدادای را به نابودی می کشاند.
آب بندانها مادران زمین هستند که فرزندانی چون گونه های مختلف گیاهی و جانوران نادر را در خود جای داده و همزمان به تصفیه هوا، آب و خاک مشغول است.
بشر با نابودی اکوسیستم این آب بندانها روح زندگی و کارآمدی را ازآن گرفته و اور را عملا به حوضچه ای بی مصرف تبدیل کرده است.
متولیان آبندان آن را بدون فرزندان می خواهند و گمان می کنند او همچنان به آنها خدمات ارائه می دهد، ورود فاضلاب خانگی، ضایعات حیوانات و خونابه ها قدرت تصفیه را از این آبندانها سلب کرده زیرا دیگر اکوسیستمی نمانده تا این مادر زمین را یاری کند.
جهادکشاورزی آب بندانها را برای تامین آب کشاورزی، شیلات فضای آن را برای پرورش ماهی و به اصطلاح اشتغال جوانان، آب منطقه ای آن را برای بهره برداری و محیط زیست  آن را با اکوسیستم می خواهد و به دنبال نجات گونه های ناب است.
ما تالابها را تبدیل به حوضچه پرورش ماهی کرده ایم به این بهانه که کارآفرینان ما با آبزی پروری چرخه اقتصاد منطقه را پررنگ تر کنند اما مگر در گذشته تالابهای ما محل پرورش ماهی و منبع اقتصاد مردم منطقه نبوده است؟
درون تالاب ها بی شمار حیات و زندگی دیده می شود این تالاب ها هستند که از انبوه گونه های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان حمایت می کنند، طبق آمار از بین ۲۰ هزار گونه مختلف ماهی که در سطح جهان یافت شده اند، بیش از ۴۰ درصد آن ها در تالاب های طبیعی  زندگی می کنند آیا نابودی این تالابها و پرورش مصنوعی ماهی لازم بود و بشر از طبیعت قدرتمندتر است؟
 
در بررسی شرایط کنونی آبندانهای شهرستان بابل و آلودگی و خطر زیست محیطی این نعمت خدادای گفتگویی داشتیم با متولیان امر و اینکه دغدغه و راهکار متناسب با شرایط سازمانی آنها برای برون رفت از این مشکل چیست.

*بیش از ۱۰۰ آب بندان در شهرستان بابل تبدیل به حوضچه های ماهی شده اند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل در این خصوص اظهار کرد: شهرستان بابل با داشتن بیش از  ۱۸۶ آب بندان، بیشترین تعداد آب بندان کشور را به خود اختصاص داده و به عنوان شهر تالابها در کشور مطرح شده است از این رو حفاظت از این تالابها با توجه به کارکردهای بالای آن از جمله محیط امن برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بسیار حائز اهمیت است.

حسین حیدرپور افزود: اگرچه تعدادی از تالابهای بابل دست نخورده باقی مانده اما بیش از ۱۰۰ تالاب این شهرستان تبدیل به حوضچه های پرورش ماهی شده که ضربات سنگینی به گونه های نادر حیوانی و گیاهی در آن وارد کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه تخلیه ضایعات کشتارگاه های غیر مجاز ضایعات مرغ، خونابه در این تالابها جرم محسوب می شود، گفت: از سوی محیط زیست با متخلفین برخورد جدی می شود و این افراد به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی تصریح کرد: عواقب شوم این عمل غیر انسانی ابتدا به خود انسان بر می گردد؛ زیرا از آب تالابها که اصولاٌ برای تولید محصولات کشاورزی و باغات استفاده می شود، مشکلات زیادی در حوزه سلامت جامعه خواهد داشت.

حیدرپور با اشاره به اینکه تامین آب های زیر سطحی از همین آب بندانها است ، اظهارکرد: تالابها همانند تمامی موجودات زنده برای زمین هستند و با تصفیه آب های ورودی به آن نقش به سزایی دارد و چنانچه عمق آلودگی آن که غالبا با زیاد خواهی انسانها انجام می شود، بیش از حد توان تصفیه کنندگی تالاب باشد، مشکلات زیست محیطی را به همراه داشته و تغذیه  نامناسبی برای چاه ها و رودخانه های مسیر میسازد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بابل خاطر نشان کرد : امروز این تالاب ها برای پرورش ماهی سبب شده تا عملا شاهد نابودی این نعمت طبیعی باشیم زیرا صاحبان استجاری این تالابها اقدام به قطع نی و گیاهان اطراف آب بندان  نموده و با تغییر در اکوسیستم موجبات تهدید حیات گونه های وابسته به آن می کنند.

وی همچنین ادامه داد: مصرف بیش از حد غیر مجاز  سموم کشاورزی یکی دیگر از موارد قابل توجه در آلودگی تالاب ها بوده که با ورود آن به آن، چرخه طبیعت، این سموم را وارد آب بندان کرده و از آنجا نیز دیگر مناطق پایین دست را آلوده می سازند.

این مسئول با بیان اینکه تالاب ها و آب بندانها با توجه به مالکیت مردمی آن و به صورت هیات امنایی و یا شورای آب بندانها اداره می شود و ۹۰ درصد این مناطق به صورت استجاری واگذار شده اند، گفت: متولی اصلی این آب بندانها هیات امنا و یا شورای آب بندان آن منطقه و یا روستاها هستند و محیط زیست با هرگونه تخلف زیست محیطی برخورد خواهد کرد و این بحث منفعت طلبانه برای بازده اقتصادی آن برای روستاها، با حفاظت زیست محیطی این تالابها در تناقض بوده و در صورت ارائه طرح های پرنده نگری، طبیعت گردی، و حمایت از این بخش علاوه بر آورده های اقتصادی همخوانی و تطابق بهتری با تالاب و حفظ آن خواهد داشت.

*زباله بلای جان آب‌بندان ها

وی با اشاره به اینکه زباله از دیگر مواردی است که باید توسط همه ارگان های مرتبط مدیریت شود و طبق بند ۱ اساس نامه دهیاری ها، حفظ محیط زیست از وظایف اصلی دهیاران است تصریح کرد: موارد انباشت زباله در اطراف آب بندان گزارش شده که ضمن بررسی و رفع مشکل طی نامه‌ای به همه شهرداران، بخشداران، دهیاران خواستار مدیریت زباله برای حفظ محیط زیست شدیم و اگر چنانچه پس از تذکر، شاهد تخلف در این حوزه باشیم، بدون تعارف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا مشکل آلودگی ۹۰ درصدی رودخانه‌های بابل حل شده است یا نه، افزود:  در حالیکه بیش از ۵۰ درصد کارهای سپتاژ انجام شده است و برای رفع مابقی مشکل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه بابل و دادستان شهرستان و دیگر متولیان امر مصمم هستند تا طرح سپتاژ به سرانجام برسد.

حیدرپور با اشاره به اینکه برای رفع مشکل زیربنایی باید چشم اندازه توسعه بلندمدت داشت، ادامه داد: اگر به فکر مردم و رفاه جامعه باشیم نباید برنامه آنی را دنبال کنیم بلکه باید برنامه ای منسجم و جامع با چشم اندار توسعه بلند مدت تعریف کنیم که همه مدیران بتوانند آن را دنبال کنند.

*اجرای طرح ماپ برای مدیریت پسماند در روستاها

 وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ماپ برای مدیریت پسماند در روستاها طرح قابل قبولی گزارش شده است، افزود: این طرح زمانی می‌تواند مشکل پسماند را حل کند که ذهنیت مردم را در خصوص پسماند تغییر دهیم و تفکیک زباله از مبدا را در جامعه نهادینه کنیم، زیرا آغاز هر کار فرهنگی باید از خودمان و در منازل شروع شود.

رئیس حفاظت محیط زیست در خصوص مشکل پسماند و شیرابه در محل دفن بهداشتی زباله منطقه انجیلیسی تاکیدکرد: اگر چه کارهایی هم در این حوزه در سایت انجیلیسی انجام شده اما کمتر از ۵۰ درصد شیرابه ها در حال تصفیه است د و شورای شهر و شهردار بابل و دیگر مسئولان ذی ربط قول انجام ۱۰۰ درصدی آن را داده اند.

 وی خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که از سوی حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی رودخانه ها انجام شده است منع شستشوی خودروهای حمل بتن آماده در حاشیه رودخانه ها بوده است که با تذکر جدی به شرکتهای مربوطه در جلسات برگزار شده، با تاکید بر این موضوع، که در صورت مشاهده تخلف به مراجع قضایی معرفی می شوند و خودروهای متخلف طبق بند ۲ قانون مدیریت پسماند از هفت تا ۷۰ روز  در پارکینگ توقیف می گردند، خودروهای حمل بتن آماده موظف هستند در همان شرکت اقدام به شستشوی خودرو کنند.

 حیدرپور یادآور شد: درحال تهیه پیش نویس تفاهم نامه بین محیط زیست و آموزش و پرورش بابل به منظور فرهنگ‌سازی تفکیک زباله جهت آموزش به دانش آموزان ، پیگیری حذف فروش پلاستیک در نانوایی ها، تعطیلی کشتارگاه‌های غیر مجاز مرغ در بازار امام رضا، با سازی تصفیه خانه مرکزی شهرک صنعتی رجه، پیگیری و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بابلکنار و نظارت مستقیم در مدیریت و پذیرش فاضلاب های واحدهای مستقر در آن شهرک صنعتی ،رفع مشکلات اساسی شهرک های صنعتی رجه و بابلکنار تا پایان سال هستیم،همچنین صدور مجوز ایجاد شرکت با تأیید محیط زیست تنها با انجام استانداردهای تصفیه سازی استاندارد زیست محیطی، جمع‌آوری آمار قالیشویی ها و کارواش ها سطح شهر برای ساماندهی و کاهش آلایندگی‌های موجود و غیره  از جمله اقدامات اساسی حفاظت محیط زیست است.

 رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت جامعه بوده و کوتاهی در امور مدیریت پسماند های عفونی و شیمیایی و دارویی از دانشگاه و واحدهای تابعه آن، پذیرفتنی نیست، اظهار کرد: به این منظور نظارت جدی بر زباله‌های عفونی بیمارستانی، درمانی، مطب های بابل با مشارکت آن دانشگاه در حال پیگیری است تا بی خطرسازی این زباله های عفونی در مراکز مورد تایید  قرارگیرد.

وی افزود: برای حل مشکل مطروحه شاهد پیگیری از سوی نظام پزشکی،شورای شهر،شهردار،محیط زیست بابل بوده تا با نصب دستگاهها بی خطرسازی زباله های عفونی و یا کوره های زباله سوز برای کاهش پسماند نهایی و تبدیل آن به خاکستر شاهد کاهش مشکلات در خصوص پسماندهای بیمارستانی باشیم.

ادامه دارد...

گزارش از عبدی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha